Doorgaan naar inhoud

Doorgaan naar inhoudsopgave

Als ouderdom „een luisterrijke kroon” wordt

Als ouderdom „een luisterrijke kroon” wordt

„Mijn hulp komt van Jehovah”

Als ouderdom „een luisterrijke kroon” wordt

„HET beste leven dat er is”, zei de 101-jarige Muriel. „Echt een voorrecht!”, zo bracht de 70-jarige Theodoros het onder woorden. „Ik zou mijn leven niet beter hebben kunnen gebruiken”, zei Maria op de leeftijd van 73. Alledrie hadden ze hun hele leven aan de dienst voor Jehovah God besteed.

Zulke ouderen zijn representatief voor veel actieve aanbidders van Jehovah wereldwijd. Ondanks ouderdom, gezondheidsproblemen en andere ongunstige omstandigheden dienen ze God nog steeds van ganser harte. In de christelijke gemeente zijn zulke getrouwe ouderen gerespecteerde voorbeelden van toewijding aan God. Jehovah hecht veel waarde aan de dienst van ouderen, ook al zijn ze misschien wegens hun omstandigheden beperkt. *2 Korinthiërs 8:12.

Het boek Psalmen maakt een passende opmerking over de levenskwaliteit die getrouwe ouderen kunnen verwachten. Ze kunnen vergeleken worden met een oude en statige boom die nog steeds productief is. De psalmist zong over getrouwe ouderen: „Zij zullen nog blijven gedijen in de grijsheid, vet en fris zullen zij blijven.” — Psalm 92:14.

Sommigen zijn misschien bang dat ze aan de kant gezet en genegeerd zullen worden als hun vitaliteit met het ouder worden afneemt. David smeekte God: „Werp mij niet weg ten tijde van de ouderdom; verlaat mij niet juist wanneer mijn kracht het begeeft” (Psalm 71:9). Wat bepaalt of iemand op oudere leeftijd wel of niet nuttig is? De eigenschap rechtvaardigheid. „De rechtváárdige zal bloeien als een palmboom”, zong de psalmist. — Psalm 92:12.

Degenen die hun leven hebben gevuld met trouwe dienst voor God blijven op latere leeftijd meestal goede vruchten dragen. Feitelijk leveren veel dingen die ze tijdens hun leven voor zichzelf of voor anderen hebben gedaan, goede resultaten op, net zoals zaden die ontspruiten en een rijke oogst opleveren (Galaten 6:7-10; Kolossenzen 1:10). Uiteraard hebben mensen die hun leven hebben verspild aan zelfzuchtige activiteiten waarbij met God noch gebod rekening wordt gehouden, meestal weinig waardevols als ze oud worden.

Dat rechtvaardigheid de ouderdom siert, wordt ook in het boek Spreuken beklemtoond. We lezen daar: „Grijsheid is een luisterrijke kroon wanneer ze op de weg der rechtvaardigheid wordt gevonden” (Spreuken 16:31). Rechtvaardigheid is een uiting van innerlijke schoonheid. Iemand die zijn leven lang een rechtvaardige weg bewandelt, dwingt respect af (Leviticus 19:32). Grijs haar strekt iemand tot eer als hij ook verstandig en integer is. — Job 12:12.

Voor Jehovah is een oprecht leven dat aan zijn dienst is gewijd, iets moois. De bijbel zegt: „Zelfs tot iemands ouderdom toe ben ik [Jehovah] Dezelfde; en tot iemands grijsheid toe zal ikzelf blijven torsen. Ikzelf zal stellig handelen, opdat ikzelf kan dragen en opdat ikzelf kan torsen en ontkoming kan verschaffen” (Jesaja 46:4). Wat is het vertroostend te weten dat onze liefdevolle hemelse Vader belooft zijn loyalen op oudere leeftijd te helpen en te steunen! — Psalm 48:14.

Aangezien een leven dat aan trouwe dienst voor Jehovah is besteed, voor hem iets moois is, moeten anderen daar toch ook zo over denken? Als we Gods kijk weerspiegelen, bezien we oudere geloofsgenoten als kostbaar (1 Timotheüs 5:1, 2). Laten we daarom naar praktische manieren zoeken om bij onze zorg voor hun behoeften christelijke liefde te tonen.

Op latere leeftijd op het pad van rechtvaardigheid komen

„Op het pad der rechtvaardigheid is leven”, verzekert Salomo ons (Spreuken 12:28). Ouderdom hoeft geen belemmering te zijn om alsnog dit pad te gaan bewandelen. In Moldavië bijvoorbeeld had een 99-jarige man zijn jeugd gewijd aan het propageren van communistische idealen. Hij was er trots op dat hij persoonlijk met beroemde communistische leiders, zoals Lenin, gesproken had. Met de achteruitgang en val van het communisme had het leven van deze oudere man echter geen doel meer. Maar toen Jehovah’s Getuigen hem lieten zien dat Gods koninkrijk de enige echte oplossing is voor de problemen van de mensheid, aanvaardde hij de bijbelse waarheid en werd een ijverige student van de bijbel. Alleen de dood weerhield hem ervan een gedoopte dienstknecht van Jehovah te worden.

Toen een 81-jarige vrouw in Hongarije te weten kwam wat Gods morele vereisten zijn, besefte ze dat ze moest trouwen met de man met wie ze al een aantal jaren samenwoonde. De vrouw raapte al haar moed bijeen en legde haar bijbelse standpunt aan haar partner uit. Tot haar grote verbazing en vreugde stemde hij erin toe met haar te trouwen. Toen hun verbintenis was gelegaliseerd, maakte ze snel geestelijke vorderingen. Binnen acht maanden nadat ze met haar bijbelstudie was begonnen, werd ze een niet-gedoopte verkondiger en kort daarna werd ze gedoopt. Rechtvaardigheid kan ouderen echt met ware schoonheid sieren!

Getrouwe oudere christenen kunnen er dus zeker van zijn dat God belangstelling voor hen heeft. Jehovah zal degenen die hem loyaal blijven, niet in de steek laten. In plaats daarvan belooft hij hen te leiden, te helpen en te steunen, zelfs als ze oud geworden zijn. En ze kunnen getuigen van de woorden van de psalmist: „Mijn hulp komt van Jehovah.” — Psalm 121:2.

[Voetnoot]

^ ¶4 Zie de Kalender van Jehovah’s Getuigen 2005, januari/februari.

[Inzet op blz. 9]

„Grijsheid is een luisterrijke kroon wanneer ze op de weg der rechtvaardigheid wordt gevonden.” — SPREUKEN 16:31

[Kader op blz. 8]

JEHOVAH ZORGT VOOR ZIJN OUDERE DIENSTKNECHTEN

„Voor het grijze haar dient gij op te staan, en gij moet de persoon van een oud man consideratie betonen.” — Leviticus 19:32.

„Zelfs tot iemands ouderdom toe ben ik Dezelfde; en tot iemands grijsheid toe zal ikzelf blijven torsen.” — Jesaja 46:4.