Doorgaan naar inhoud

Doorgaan naar inhoudsopgave

Waar kunt u innerlijke vrede vinden?

Waar kunt u innerlijke vrede vinden?

Waar kunt u innerlijke vrede vinden?

Onze tijd verschilt in veel opzichten van die van Thoreau, de in het voorgaande artikel genoemde schrijver. Eén belangrijk verschil is dat het in deze tijd niet ontbreekt aan raad over de manier waarop men innerlijke vrede kan verwerven. Psychologen en schrijvers van zelfhulpboeken — zelfs rubriekschrijvers in kranten — geven hun ideeën ten beste. Misschien verschaft hun raad op korte termijn enige hulp; maar voor langetermijnoplossingen is iets diepgaanders nodig. Dat is wat de in het vorige artikel genoemde personen ontdekten.

ANTÔNIO, Marcos, Gerson, Vania en Marcelo hadden elk een andere achtergrond en andere problemen. Maar zij hadden op zijn minst drie dingen gemeen. In de eerste plaats is er een tijd geweest waarin zij ’geen hoop hadden en zonder God in de wereld waren’ (Efeziërs 2:12). Ten tweede hunkerden zij naar innerlijke vrede. En ten derde vonden zij allen de verlangde vrede nadat zij een bijbelstudie met Jehovah’s Getuigen hadden aanvaard. Toen zij vorderingen maakten, gingen zij beseffen dat God belangstelling voor hen had. Ja, zoals Paulus tot de Atheners van zijn tijd zei, is God „niet ver . . . van een ieder van ons” (Handelingen 17:27). Hier oprecht van overtuigd zijn, vormt een belangrijke factor voor het verwerven van innerlijke vrede.

Waarom zo weinig vrede?

De bijbel noemt twee fundamentele oorzaken voor het gebrek aan vrede in de wereld — hetzij innerlijke vrede of vrede tussen mensen. De eerste wordt in Jeremia 10:23 uitgelegd: „Ik weet heel goed, o Jehovah, dat het niet aan de aardse mens is zijn weg te bepalen. Het staat niet aan een man die wandelt, zelfs maar zijn schrede te richten.” De mens beschikt noch over de wijsheid noch over de vooruitziende blik om zichzelf zonder hulp te besturen, en de enige hulp die werkelijke waarde heeft, komt van God. Mensen die Gods leiding niet zoeken, zullen nooit blijvende vrede verwerven. De tweede oorzaak van het gebrek aan vrede wordt aangetroffen in de woorden van de apostel Johannes: „De gehele wereld ligt in de macht van de goddeloze” (1 Johannes 5:19). Zonder goddelijke leiding zullen de krachtsinspanningen van de mens om vrede te verwerven altijd gedwarsboomd worden door de activiteiten van de onzichtbare maar zeer reële — en zeer machtige — „goddeloze”, Satan.

Wegens deze twee oorzaken — doordat de meeste mensen niet Gods leiding zoeken en doordat Satan heel actief is in de wereld — verkeert de mensheid in haar geheel in een ellendige toestand. De apostel Paulus beschreef deze situatie terecht door te zeggen dat „de gehele schepping tot nu toe voortdurend te zamen zucht en te zamen pijn lijdt” (Romeinen 8:22). Wie kan het met die beoordeling oneens zijn? Zowel in rijke als in arme landen worden mensen door gezinsproblemen, misdaad, onrecht, persoonlijkheidsconflicten, economische onzekerheid, tribale en etnische haat, onderdrukking, ziekte en nog veel meer van hun gemoedsrust beroofd.

Waar innerlijke vrede gevonden kan worden

Toen Antônio, Marcos, Gerson, Vania en Marcelo Gods Woord, de bijbel, bestudeerden, kwamen zij dingen te weten die hun leven veranderden. Zij leerden onder andere dat de wereldsituatie eens anders zal zijn. Dit is niet zomaar een vage hoop dat alles uiteindelijk goed zal komen. Het is het reële, goedgefundeerde vertrouwen dat God een voornemen met de mensheid heeft en dat wij zelfs nu voordeel kunnen trekken van dat voornemen als wij zijn wil doen. Zij pasten datgene wat zij uit de bijbel leerden in hun leven toe, waarna hun situatie ten goede veranderde. Zij vonden meer geluk en vrede dan zij voor mogelijk hadden gehouden.

Antônio is niet langer betrokken bij protestacties en arbeidsconflicten. Hij weet dat de veranderingen die daardoor tot stand gebracht worden, slechts beperkt en tijdelijk zijn. Deze voormalige vakbondsleider heeft kennis verkregen over Gods koninkrijk. Het is het Koninkrijk waar miljoenen in gebed om vragen wanneer zij het Onze Vader bidden en tot God zeggen: „Uw koninkrijk kome” (Mattheüs 6:10a). Antônio leerde dat Gods koninkrijk een werkelijke hemelse regering is die de mensheid echte vrede zal schenken.

Marcos leerde de bijbelse wijze raad over het huwelijk in praktijk te brengen. Als resultaat hiervan is deze voormalige politicus nu gelukkig herenigd met zijn vrouw. Ook hij ziet uit naar de snel naderende tijd dat Gods koninkrijk deze hebzuchtige, zelfzuchtige wereld door een betere zal vervangen. Hij heeft een veel dieper begrip gekregen van de regel in het Onze Vader die luidt: „Uw wil geschiede, gelijk in de hemel, zo ook op aarde” (Mattheüs 6:10b). Als Gods wil op aarde wordt gedaan, zal de kwaliteit van het leven waarin de mensen zich verheugen ongekend goed zijn.

Hoe staat het met Gerson? Hij is niet langer een zwerver en een dief. Het leven van dit voormalige straatkind heeft nu betekenis gekregen omdat hij zijn energie gebruikt om anderen te helpen innerlijke vrede te vinden. Zoals uit deze ervaringen blijkt, kan het bestuderen van de bijbel en het toepassen ervan iemands leven in grote mate ten goede veranderen.

Innerlijke vrede in een wereld vol problemen

De centrale historische figuur in de verwezenlijking van Gods wil is Jezus Christus, en wanneer mensen met Jehovah’s Getuigen de bijbel bestuderen, leren zij veel over hem. In de nacht dat hij werd geboren, zongen engelen Gods lof: „Glorie in de hoogste hoogten aan God, en op aarde vrede onder mensen van goede wil” (Lukas 2:14). Als volwassene zette Jezus zich ervoor in het leven van de mensen te verbeteren. Hij begreep hun gevoelens en gaf blijk van intens mededogen met de door rampspoed getroffenen en de zieken. In overeenstemming met de woorden van de engelen schonk hij de zachtmoedigen bovendien een mate van innerlijke vrede. Aan het einde van zijn bediening zei hij tot zijn discipelen: „Vrede laat ik u, mijn vrede geef ik u. Niet zoals de wereld die geeft, geef ik hem u. Laat uw hart niet verontrust worden noch van vrees ineenkrimpen.” — Johannes 14:27.

Jezus was meer dan een weldoener. Hij vergeleek zichzelf met een herder en zijn zachtmoedige volgelingen met schapen toen hij zei: „Ik ben gekomen opdat zij leven zouden hebben en het in overvloed zouden hebben. Ik ben de voortreffelijke herder; de voortreffelijke herder doet afstand van zijn ziel ten behoeve van de schapen” (Johannes 10:10, 11). Ja, in tegenstelling tot zoveel leiders in deze tijd, die in de allereerste plaats om zichzelf geven, gaf Jezus zijn leven voor zijn schapen.

Hoe kunnen wij voordeel trekken van wat Jezus heeft gedaan? Velen kennen de woorden: „God heeft de wereld zozeer liefgehad dat hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, opdat een ieder die geloof oefent in hem, niet vernietigd zou worden, maar eeuwig leven zou hebben” (Johannes 3:16). Om geloof in Jezus te kunnen oefenen, moeten wij hem en zijn Vader, Jehovah, allereerst kennen. Kennis van God en Jezus Christus kan leiden tot een hechte band met Jehovah God die ertoe zal bijdragen dat wij innerlijke vrede verwerven.

Jezus zei: „Mijn schapen luisteren naar mijn stem, en ik ken ze, en zij volgen mij. En ik geef hun eeuwig leven, en zij zullen stellig nooit worden vernietigd, en niemand zal ze uit mijn hand rukken” (Johannes 10:27, 28). Wat een hartelijke, vertroostende woorden! Jezus heeft ze weliswaar bijna 2000 jaar geleden geuit, maar ze bezitten in deze tijd evenveel kracht als destijds. Vergeet nooit dat Jezus Christus nog steeds levend en actief is en nu als de op de troon geplaatste Koning van Gods hemelse koninkrijk regeert. Net als toen hij vele jaren geleden op aarde rondwandelde, bekommert hij zich ook nu om zachtmoedigen die naar gemoedsrust verlangen. Verder is hij nog steeds de Herder van zijn schapen. Als wij hem volgen, zal hij ons helpen innerlijke vrede te verwerven, met inbegrip van de door vertrouwen ingegeven verwachting om in de toekomst totale vrede te ervaren, wat inhoudt dat gewelddadigheid, oorlog en misdaad er niet meer zullen zijn.

Te weten en te geloven dat Jehovah, door bemiddeling van Jezus, ons zal helpen, werpt werkelijke voordelen af. Weet u nog hoe Vania als jong meisje zware verantwoordelijkheden kreeg te dragen en dacht dat God haar was vergeten? Nu weet Vania dat God haar niet in de steek gelaten heeft. Zij zegt: „Ik kwam te weten dat God een werkelijke persoon met innemende hoedanigheden is. Zijn liefde heeft hem ertoe bewogen zijn Zoon naar de aarde te sturen om ons leven te geven. Het is heel belangrijk dit te weten.”

Marcelo getuigt dat zijn verhouding met God reëel is. Dit voormalige fuifnummer merkt op: „Jonge mensen weten vaak niet wat te doen, en uiteindelijk schaden zij zichzelf. Sommigen raken aan de drugs, zoals ik. Hopelijk zullen nog velen meer net als ik gezegend worden doordat zij de waarheid over God en zijn Zoon leren kennen.”

Door een zorgvuldige bijbelstudie ontwikkelden Vania en Marcelo een krachtig geloof in God en vertrouwen in zijn bereidheid om hen te helpen hun problemen aan te kunnen. Als wij doen wat zij deden — de bijbel bestuderen en de erin gegeven raad toepassen — zullen wij net als zij een grote mate van innerlijke vrede ervaren. Dan zal de aanmoediging van de apostel Paulus in ons geval werkelijk van toepassing zijn: „Weest over niets bezorgd, maar laat in alles door gebed en smeking te zamen met dankzegging uw smeekbeden bij God bekend worden; en de vrede van God, die alle gedachte te boven gaat, zal uw hart en uw geestelijke vermogens behoeden door bemiddeling van Christus Jezus.” — Filippenzen 4:6, 7.

In deze tijd ware vrede vinden

Jezus Christus leidt mensen die naar waarheid hongeren op de weg naar eeuwig leven in een aards paradijs. Terwijl zij onder zijn leiding naar de zuivere aanbidding van God worden gevoerd, ervaren zij de vrede die in de bijbel wordt beschreven: „Mijn volk moet in een vredige verblijfplaats wonen en in woonsteden van volledig vertrouwen en in ongestoorde rustplaatsen” (Jesaja 32:18). En dat is slechts een voorproefje van de vrede die zij in de toekomst zullen genieten. Wij lezen: „De zachtmoedigen . . . zullen de aarde bezitten, en zij zullen inderdaad hun heerlijke verrukking vinden in de overvloed van vrede. De rechtvaardigen, díe zullen de aarde bezitten, en zij zullen er eeuwig op verblijven.” — Psalm 37:11, 29.

Kunnen wij in deze tijd dus innerlijke vrede hebben? Ja. Bovendien kunnen wij er zeker van zijn dat God in de nabije toekomst de gehoorzame mensheid als nooit tevoren met vrede zal zegenen. Dus waarom zou u hem niet in gebed vragen u zijn vrede te schenken? Als u problemen hebt die u van vrede beroven, bid dan net als koning David: „De noden van mijn hart hebben zich vermenigvuldigd; o voer mij uit mijn benauwenissen. Zie mijn ellende en mijn moeite, en vergeef al mijn zonden” (Psalm 25:17, 18). Wees ervan verzekerd dat God naar zulke gebeden luistert. Hij strekt zijn hand uit en schenkt vrede aan allen die deze in oprechtheid van hart zoeken. Wij krijgen de liefdevolle verzekering: „Jehovah is nabij allen die hem aanroepen, allen die hem aanroepen in waarachtigheid. Aan de begeerte van hen die hem vrezen, zal hij voldoen, en hun hulpgeschreeuw zal hij horen, en hij zal hen redden.” — Psalm 145:18, 19.

[Inzet op blz. 5]

De mens beschikt noch over de wijsheid noch over de vooruitziende blik om zichzelf zonder hulp te besturen, en de enige hulp die werkelijke waarde heeft, komt van God

[Inzet op blz. 6]

Kennis van God en Jezus Christus kan leiden tot een hechte band met Jehovah God die ertoe zal bijdragen dat wij innerlijke vrede verwerven

[Illustratie op blz. 7]

Het opvolgen van bijbelse raad draagt bij tot een vredig gezinsleven