Siirry sisältöön

Siirry sisällysluetteloon

Lukijoiden kysymyksiä

Lukijoiden kysymyksiä

Lukijoiden kysymyksiä

Antoiko Jeesus mallirukouksessaan ymmärtää, että Jumalan tahto toteutui taivaassa, vaikka jumalattomia enkeleitä ei ollut vielä karkotettu sieltä?

Kuten Matteuksen 6:10:ssä kerrotaan, Jeesus sanoi: ”Tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niin kuin taivaassa.” Tämä pyyntö voitaisiin ymmärtää kahdella tavalla: ensinnäkin anomuksena, että Jumalan tahto toteutuisi maan päällä, niin kuin se jo toteutui taivaassa, tai toiseksi pyyntönä, että se toteutuisi täysin sekä taivaassa että maan päällä. Sitä edeltävien Jeesuksen sanojen ”tulkoon sinun valtakuntasi” takana oleva merkitys osoittaa, että jälkimmäinen näkemys on paremmin sopusoinnussa Raamatun kanssa. Se myös kuvastaa tilannetta, joka vallitsi Jeesuksen ollessa maan päällä ja pitkään sen jälkeen. Miten niin?

Ilmestyskirjassa viitataan kahteen seikkaan, jotka Jumalan valtakunnan perustaminen taivaassa saisi aikaan. Ensimmäinen vaikuttaa itse taivaaseen ja toinen maahan. Ilmestyksen 12:7–9, 12:ssa sanotaan: ”Taivaassa syttyi sota: Mikael ja hänen enkelinsä taistelivat lohikäärmettä vastaan, ja lohikäärme enkeleineen taisteli, mutta ei päässyt voitolle, eikä heille löytynyt enää sijaa taivaasta. Niinpä suuri lohikäärme heitettiin alas, se alkuperäinen käärme, jota kutsutaan Panettelijaksi ja Saatanaksi, joka eksyttää koko asuttua maata; hänet heitettiin alas maahan, ja hänen enkelinsä heitettiin alas hänen kanssaan. Tämän vuoksi iloitkaa, taivaat ja te niissä asuvat! Voi maata ja merta, sillä Panettelija on tullut alas teidän luoksenne suuren suuttumuksen vallassa, koska hän tietää, että hänen aikansa on lyhyt.”

Saatanan ja demonien karkottaminen taivaasta vuoden 1914 jälkeen poisti tuolta alueelta kaikki kapinalliset henkiolennot ja tuotti paljon iloa Jehovan uskollisille enkelipojille, joita on suuri enemmistö hänen henkiluomuksistaan (Job 1:6–12; 2:1–7; Ilmestys 12:10). Näin Jeesuksen mallirukouksen pyyntö täyttyi taivaaseen nähden. Kaikki, jotka jäivät taivaaseen, olivat uskollisia Jehovalle ja alistuivat täysin hänen suvereeniuteensa.

On korostettava, ettei jumalattomia enkeleitä sitä ennenkään – silloin kun heillä oli vielä pääsy taivaaseen – hyväksytty Jumalan perheeseen ja että he olivat selvien rajoitusten alaisia. Esimerkiksi Juudaan kirjeen 6. jakeessa paljastetaan, että jo ensimmäisellä vuosisadalla heitä säilytettiin ”iankaikkisin kahlein sakeassa [hengellisessä] pimeydessä suuren päivän tuomiota varten”. Vastaavasti 2. Pietarin kirjeen 2:4:ssä sanotaan: ”Jumala ei pidättynyt rankaisemasta enkeleitä, jotka tekivät syntiä, vaan heittämällä heidät tartarokseen [äärimmäiseen alennustilaan] luovutti heidät sakean [hengellisen] pimeyden kuiluihin tuomiota varten säilytettäviksi.” *

Taivaassa jumalattomat enkelit oli karkotettu muiden yhteydestä, mutta maahan nähden he sitä vastoin ovat käyttäneet suurta valtaa. Tosiasiassa Saatanaa sanotaan Jumalan sanassa ”tämän maailman hallitsijaksi” ja demoneita ”tämän pimeyden maailmanhallitsijoiksi” (Johannes 12:31; Efesolaisille 6:11, 12; 1. Johanneksen kirje 5:19). Valta-asemansa vuoksi Panettelija saattoi tarjota Jeesukselle ”kaikkia maailman valtakuntia ja niiden loistoa” vastineeksi yhdestä palvontateosta (Matteus 4:8, 9). On näin ollen selvää, että kun Jumalan valtakunta ’tulee’ maahan nähden, se saa aikaan perinpohjaisia muutoksia.

Täällä maan päällä Jumalan valtakunnan ’tuleminen’ johtaa täysin uuteen asiainjärjestelmään. Valtakunta murskaa kaikki ihmistekoiset hallitusvallat ja alkaa yksin hallita maata. Samanaikaisesti sen Jumalaa pelkäävistä ihmisalamaisista tulee ”uusi maa” (2. Pietarin kirje 3:13; Daniel 2:44). Lisäksi Valtakunta poistaa kokonaan synnin tottelevaisesta ihmiskunnasta ja tekee aikanaan maasta maailmanlaajuisen paratiisin. Näin se pyyhkii pois kaikki Saatanan hallitusvallan jäljet. (Roomalaisille 8:20, 21; Ilmestys 19:17–21.)

Kun messiaaninen Valtakunta on tuhatvuotiskauden lopussa täyttänyt Jumalan sitä koskevan tahdon, ”Poika itsekin alistuu hänen alaisuuteensa, joka alisti hänen alaisuuteensa kaiken, jotta Jumala olisi kaikki jokaiselle” (1. Korinttilaisille 15:28). Silloin on loppukoetus, jonka jälkeen Saatana, hänen demoninsa ja kaikki harhaanjohdetut kapinalliset ihmiset pyyhkäistään lopullisesti pois ”toisessa kuolemassa” (Ilmestys 20:7–15). Sen jälkeen koko älyllinen luomakunta taivaassa ja maan päällä on ikuisesti ja iloiten alamainen Jehovan rakkaudelliselle suvereeniudelle. Silloin Jeesuksen mallirukouksen sanat täyttyvät joka suhteessa täydellisesti. (1. Johanneksen kirje 4:8.)

[Alaviite]

^ kpl 6 Apostoli Pietari vertasi tätä hengellistä karkotustilaa ”vankilassa” olemiseen. Hän ei kuitenkaan tarkoittanut sitä ”syvyyttä”, johon demonit tulevaisuudessa heitetään tuhanneksi vuodeksi. (1. Pietarin kirje 3:19, 20; Luukas 8:30, 31; Ilmestys 20:1–3.)