Siirry sisältöön

Siirry sisällysluetteloon

Hyvä uutinen köyhille

Hyvä uutinen köyhille

Hyvä uutinen köyhille

JUMALAN SANA vakuuttaa: ”Ei köyhä ole aina unohdettuna.” (Psalmit 9:18.) Lisäksi siinä sanotaan Luojastamme: ”Sinä avaat kätesi ja tyydytät kaikkien elollisten halun.” (Psalmit 145:16.) Tämä Raamatun tarjoama toivo ei ole vain unelma. Kaikkivaltias Jumala voi antaa sen, mitä köyhyyden poistamiseksi tarvitaan. Mitä köyhät tarvitsevat?

Muuan afrikkalainen taloustieteilijä sanoi, että kaikkein parasta olisi, jos köyhät maat saisivat ”hyväntahtoisen diktaattorin”. Toisin sanoen köyhyyden poistamiseksi tarvitaan jotakuta, jolla on valtaa toimia ja joka vilpittömästi välittää toisista. Tähän voitaisiin lisätä, että voidakseen poistaa köyhyyden kaikkialta hänen tulisi hallita koko maailmaa, sillä äärimmäinen köyhyys on usein seurausta kansainvälisestä eriarvoisuudesta. Lisäksi hänen pitäisi kyetä puuttumaan köyhyyden perussyyhyn, ihmisluonnon itsekkyyteen. Mistä näin ihanteellinen hallitsija olisi löydettävissä?

Jumala lähetti Jeesuksen kertomaan hyvää uutista köyhille. Jeesus ilmaisi Jumalalta saamansa tehtävän sanoen: ”Jehovan henkeä on minun päälläni, koska hän on voidellut minut julistamaan hyvää uutista köyhille.” (Luukas 4:16–18.)

Mikä on hyvä uutinen?

Jumala on nimittänyt Jeesuksen Kuninkaaksi. Tämä on todella hyvä uutinen. Hän on juuri oikea Hallitsija poistamaan köyhyyden, koska 1) hän tulee hallitsemaan koko ihmiskuntaa ja hänellä on valta toimia, 2) hän suhtautuu köyhiin myötätuntoisesti ja opettaa myös seuraajiaan välittämään heistä ja 3) hän pystyy poistamaan köyhyyden perussyyn, perityn taipumuksemme toimia itsekkäästi. Katsotaanpa tarkemmin näitä kolmea näkökulmaa.

1. Jeesuksen valta kaikkiin kansakuntiin. Jumalan sanassa sanotaan Jeesuksesta: ”Hänelle annettiin hallitusvalta – –, jotta kaikki kansat, kansalliset ryhmät ja kielet palvelisivat häntä.” (Daniel 7:14.) Voitko kuvitella, miten suurta etua on siitä, että ihmiskunnalla on vain yksi hallitus? Silloin maapallon luonnonvaroista ei enää käydä kiistoja ja kamppailuja, vaan kaikki hyötyvät niistä tasapuolisesti. Jeesus itse vakuutti, että hänestä tulisi maailmanhallitsija, jolla olisi valta toimia, sanoessaan: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.” (Matteus 28:18.)

2. Jeesuksen myötätunto köyhiä kohtaan. Ollessaan maan päällä Jeesus suhtautui köyhiin aina myötätuntoisesti. Esimerkiksi kerran Jeesuksen vaatetta kosketti nainen, joka oli kuluttanut kaikki varansa etsiessään hoitoa sairauteensa. Hän oli kärsinyt verenvuodosta 12 vuotta, ja hänellä oli epäilemättä vakava anemia. Mooseksen lain mukaan jokainen, jota hän kosketti, tuli epäpuhtaaksi. Mutta Jeesus oli huomaavainen häntä kohtaan ja sanoi: ”Tytär, sinun uskosi on tehnyt sinut terveeksi. Mene rauhassa ja ole terveenä tuskallisesta sairaudestasi.” (Markus 5:25–34.)

Jeesuksen opetuksilla on voimaa muuttaa ihmisten asenteita, niin että hekin voivat toimia myötätuntoisesti. Ajatellaanpa esimerkiksi hänen vastaustaan miehelle, joka kysyi, miten hän voisi miellyttää Jumalaa. Mies tiesi, että Jumala haluaa meidän rakastavan lähimmäisiämme, mutta kysyi Jeesukselta: ”Kuka oikeastaan on minun lähimmäiseni?”

Vastauksessaan Jeesus kertoi tunnetun vertauksen miehestä, joka matkallaan Jerusalemista Jerikoon ryöstettiin ja jätettiin maahan ”puolikuolleena”. Samaa tietä kulkenut pappi meni hänen ohitseen tien vastakkaista puolta, samoin leeviläinen. ”Mutta eräs samarialainen, joka kulki sitä tietä, tuli hänen kohdalleen, ja nähdessään hänet hän liikuttui säälistä.” Hän puhdisti miehen haavat, vei hänet majataloon ja maksoi sen pitäjälle siitä, että tämä huolehtisi pahoinpidellystä. ”Kuka – – teki itsestään ryöstäjien käsiin joutuneen miehen lähimmäisen?” Jeesus kysyi. ”Se, joka toimi armollisesti”, kuului vastaus. Silloin Jeesus sanoi: ”Mene ja tee itse samoin.” (Luukas 10:25–37.)

Ne joista tulee Jehovan todistajia, tutkivat Jeesuksen opetuksia ja muuttavat asennettaan hädänalaisten auttamista kohtaan. Esimerkiksi muuan latvialainen nainen kertoi Neuvostoliiton naisvankeja käsittelevässä kirjassaan, mitä tapahtui, kun hän sairastui Potman rangaistusleirissä 60-luvun puolivälissä. ”[Todistajat] hoitivat minua ahkerasti koko sen ajan, jonka olin sairaana. En olisi voinut kuvitellakaan saavani parempaa hoitoa.” Hän jatkoi: ”Jehovan todistajat pitävät velvollisuutenaan auttaa kaikkia uskontoon tai kansallisuuteen katsomatta.” (Women in Soviet Prisons.)

Kun Ancónissa Ecuadorissa jotkut todistajat jäivät talouskriisin vuoksi ilman työtä ja tuloja, toiset todistajat päättivät kerätä heille rahaa. He valmistivat ruokaa myytäväksi kalastajille, kun nämä palasivat mereltä aamuyöstä (kuva oikealla). Koko seurakunta osallistui hankkeeseen lapsia myöten. Työhön ryhdyttiin joka yö kello yhdeltä, jotta ruoka olisi valmista, kun laivat saapuisivat rantaan neljältä. Näin saatu raha jaettiin kunkin tarpeiden mukaan.

Tällaiset kokemukset osoittavat, että Jeesuksen esimerkillä ja opetuksilla on tosiaan voimaa muuttaa ihmisten asennetta toisten auttamista kohtaan.

3. Jeesuksen voima muuttaa ihmisluontoa. Ihmisten taipumus toimia itsekkäästi tunnetaan kautta maailman. Raamatussa sitä kutsutaan synniksi. Jopa apostoli Paavali kirjoitti: ”Totean siis omassa tapauksessani sen lain, että kun tahdon tehdä sitä, mikä on oikein, niin minussa on sitä, mikä on pahaa.” Sitten hän jatkoi: ”Kuka pelastaa minut tämän kuoleman alaisesta ruumiista? Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta!” (Roomalaisille 7:21–25.) Paavali viittasi tässä siihen, miten Jumala Jeesuksen kautta pelastaisi tosi palvojat perinnöllisistä syntisistä taipumuksista, joista yksi on itsekkyys, köyhyyden perussyy. Miten tämä tapahtuu?

Jonkin aikaa Jeesuksen kasteen jälkeen Johannes Kastaja sanoi hänestä: ”Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!” (Johannes 1:29.) Pian maa on täynnä ihmisiä, jotka on vapautettu perisynnistä, mukaan luettuna taipumuksesta etsiä omaa etuaan (Jesaja 11:9). Silloin Jeesus on poistanut köyhyyden pohjimmaisen syyn.

Mikä ilo onkaan miettiä aikaa, jolloin kaikilla ihmisillä on sitä, mitä he tarvitsevat! Jumalan sanassa sanotaan: ”He istuvat todella kukin viiniköynnöksensä ja viikunapuunsa alla, eikä kukaan saata heitä vapisemaan.” (Miika 4:4.) Nämä sanat kuvailevat runollisesti aikaa, jolloin kaikilla on mielekästä työtä ja täydet mahdollisuudet nauttia turvallisesta elämästä maailmassa, jossa ei ole köyhyyttä – Jehovan ylistykseksi.