Siirry sisältöön

Siirry sisällysluetteloon

Ennen ja nykyään: Miten Raamattu muutti tätä miestä

Ennen ja nykyään: Miten Raamattu muutti tätä miestä

”Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä”

Ennen ja nykyään: Miten Raamattu muutti tätä miestä

MUSIIKKI oli Rolf-Michaelille koko elämä. Hän oli huumeiden orja. Asuessaan nuorena Saksassa hän käytti kohtuuttomasti alkoholia sekä runsaasti LSD:tä, kokaiinia, hasista ja muita aivotoimintaan vaikuttavia aineita.

Kun Rolf-Michael yritti salakuljettaa huumeita erääseen Afrikan maahan, hänet pidätettiin, ja hän joutui 13 kuukaudeksi vankilaan. Vankeusrangaistusta kärsiessään hänellä oli aikaa miettiä elämän todellista tarkoitusta.

Rolf-Michael ja hänen vaimonsa Ursula yrittivät epätoivoisesti löytää elämälleen tarkoituksen, ja he etsivät totuutta. Vaikka heillä oli huonoja kokemuksia niin sanotuista kristillisistä kirkoista, he halusivat kovasti oppia tuntemaan Jumalan. Erilaiset uskonnolliset ryhmät eivät olleet kuitenkaan pystyneet vastaamaan tyydyttävästi heidän kysymyksiinsä, eivätkä ne olleet antaneet heille voimakasta motiivia muuttaa elämäntyyliään.

Lopulta Rolf-Michael ja Ursula tapasivat Jehovan todistajia. Rolf-Michaelin alettua tutkia Raamattua häneen teki syvän vaikutuksen kehotus: ”Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä.” (Jaakobin kirje 4:8.) Hän päätti ’panna pois vanhan persoonallisuuden, joka mukautui hänen entiseen käytöstapaansa, ja pukea ylleen uuden persoonallisuuden, joka luotiin Jumalan tahdon mukaan tosi vanhurskaudessa ja uskollisuudessa’ (Efesolaisille 4:22–24).

Miten Rolf-Michael pystyi pukemaan ylleen uuden persoonallisuuden? Hänelle näytettiin Raamatusta, että ihminen voi ”täsmällisen tiedon avulla” uudistaa persoonallisuutensa Jehova Jumalan ”kuvan mukaan, joka sen loi” (Kolossalaisille 3:9–11).

Sitä mukaa kuin Rolf-Michael omaksui täsmällistä tietoa, hän pyrki saattamaan elämänsä sopusointuun Jumalan sanan periaatteiden kanssa (Johannes 17:3). Hänen oli vaikea päästä eroon huumeista, mutta hän tajusi, että on tärkeää lähestyä Jehovaa rukouksessa ja turvautua hänen apuunsa (1. Johanneksen kirje 5:14, 15). Lisätukea hän sai olemalla tiiviisti niiden seurassa, jotka jo olivat Jehovan todistajia ja ponnistelivat kovasti tehdäkseen Jumalan tahdon.

Rolf-Michaelia auttoi myös sen tietäminen, että maailma on häviämässä ja että ne, jotka tekevät Jumalan tahdon, pysyvät ikuisesti. Sen ansiosta hän pystyi valitsemaan, ei lyhytaikaista rakkautta maailmaan, vaan ne ikuiset siunaukset, jotka koituvat läheisestä suhteesta rakkaudelliseen Jumalaan Jehovaan. (1. Johanneksen kirje 2:15–17.) Rolf-Michaelia koskettivat syvästi Sananlaskujen 27:11:n sanat: ”Ole viisas, poikani, ja ilahduta sydämeni, niin että voin antaa vastauksen pilkkaajalleni.” Hän toteaa kiitollisena: ”Tämä jae ilmaisee Jehovan rakkauden syvyyden, sillä hän antaa ihmisille mahdollisuuden ilahduttaa hänen sydämensä.”

Rolf-Michaelin, hänen vaimonsa ja heidän kolmen lapsensa tavoin sadattuhannet ihmiset ovat hyötyneet Raamatun periaatteiden noudattamisesta. Heitä on Jehovan todistajien seurakunnissa ympäri maailman. Valitettavasti joissakin maissa todistajia syytetään perusteettomasti vaaralliseksi lahkoksi, joka hajottaa perheitä. Rolf-Michaelin kokemus osoittaa aivan päinvastaista. (Heprealaisille 4:12.)

Rolf-Michael sanoo, että Matteuksen 6:33, jossa kehotetaan panemaan hengelliset asiat etusijalle, on hänen perheensä ”kompassi”, joka ohjaa heitä oikeaan suuntaan. Hän on perheineen syvästi kiitollinen Jehovalle siitä, että he voivat kristittyinä viettää onnellista perhe-elämää. Heistä tuntuu samanlaiselta kuin psalmistasta, joka lauloi: ”Mitä maksan takaisin Jehovalle kaikesta hyvästä, mitä hän on minulle tehnyt?” (Psalmit 116:12.)

[Huomioteksti s. 9]

Jumala antaa ihmisille mahdollisuuden ilahduttaa hänen sydämensä

[Tekstiruutu s. 9]

Raamatun periaatteet toiminnassa

Seuraavassa luetellaan joitakin Raamatun periaatteita, jotka ovat motivoineet monia luopumaan hengenvaarallisista riippuvuuksista:

”Oi te, jotka rakastatte Jehovaa, vihatkaa pahaa.” (Psalmit 97:10.) Sen jälkeen kun ihminen on vakuuttunut hengenvaarallisten tapojen pahuudesta ja hän kehittää aitoa vihaa niitä kohtaan, hänen on helpompi toimia Jumalaa miellyttävällä tavalla.

”Viisaiden kanssa vaeltava viisastuu, mutta sen, joka on tekemisissä typerien kanssa, käy huonosti.” (Sananlaskut 13:20.) Pystyäkseen kieltäytymään huumeista ja muista riippuvuutta aiheuttavista aineista ihmisen täytyy valita seuransa huolellisesti. Hänen kannattaa ystävystyä kristittyjen kanssa, jotka tukevat hänen päätöstään.

”Älkää olko mistään huolissanne, vaan antakaa anomustenne tulla kaikessa rukouksen ja nöyrän pyynnön avulla kiitoksen ohella Jumalalle tunnetuiksi, niin Jumalan rauha, joka ylittää kaiken ajatuksen, varjelee teidän sydämenne ja mielenne Kristuksen Jeesuksen välityksellä.” (Filippiläisille 4:6, 7.) Tällainen mielessä ja sydämessä vallitseva rauha on jotakin aivan ainutlaatuista. Jumalaan turvautuminen rukoilemalla auttaa ihmistä kohtaamaan elämän ongelmia tarvitsematta turvautua riippuvuutta aiheuttaviin huumeisiin.