Siirry sisältöön

Siirry sisällysluetteloon

Ei enää sääoloista johtuvia katastrofeja

Ei enää sääoloista johtuvia katastrofeja

Ei enää sääoloista johtuvia katastrofeja

”MUKAVUUDEN, nopeuden ja taloudellisen voiton ahne tavoittelu on vienyt ihmiseltä kunnioituksen maapalloa kohtaan.” Näin lukee kirjan ”5000 päivää aikaa pelastaa maapallo” irtopäällyksessä. Ihmisen ahneuden hedelmät ovat nyt nähtävissä. Osoittaapa tulevaisuus ilmaston lämpenemistä koskevat oletukset paikkansapitäviksi tai ei, yksi asia on varma: ihminen tuottaa jatkuvasti vahinkoa kauniille maapallolle. Ainoa toivomme on Raamatun lupauksessa: ”[Jumala] saattaa turmioon ne, jotka turmelevat maata.” (Ilmestys 11:18.)

Jumala tulee korvaamaan ihmisen hallitseman turmeltuneen järjestelmän täysin uudella järjestelmällä. Ennen kuin tyrmäät tämän ajatuksen uskovaisten toiveajatteluna, mietipä tätä: Kuka tuntee luonnon tarpeet paremmin kuin Luoja? Eikö hänellä ole hyvät syyt olla kiinnostunut siitä, mitä maapallolle tapahtuu? Raamattu osoittaa selvästi näin olevan sanoessaan: ”Jehova, – – tosi Jumala, maan Muodostaja ja sen Tekijä, Hän, joka lujasti perusti sen, joka ei luonut sitä turhaan, joka muodosti sen asuttavaksi.” (Jesaja 45:18.) Toteuttaakseen tämän tarkoituksen Jumala voi puuttua tilanteeseen ja myös tulee puuttumaan.

Maata alkaa hallita Jumalan asettama uusi hallitus eli valtakunta. Kun kristityt sanovat Isä meidän -rukouksessa: ”Tulkoon sinun valtakuntasi”, he pyytävät tuota hallitusta ottamaan vallan (Matteus 6:9, 10). Jumalan valtakunta eli hallitus ymmärtää luonnon monimutkaisia kiertokulkuja, ja siksi se pystyy elvyttämään saastuneet tai väärinkäytösten vuoksi pilaantuneet alueet. Jesajan 35:1, 6:ssa sanotaan: ”Aavikkotasanko tulee – – kukkimaan kuin sahrami. – – Sillä vesiä on puhjennut erämaahan ja aavikkotasangolle puroja.”

Ennen kuin Jumala puuttuu tilanteeseen

Länsi-Saksan liittokanslerina toiminut Helmut Schmidt kirjoitti vuoden 2002 tulvien jälkeen: ”Kukaan ei voi estää luonnonvoimia murtamasta patoja. Katastrofit eivät lopu tähän.” Pitää paikkansa. Ja kun sää on rajuimmillaan, ihmisten on vain yritettävä selviytyä parhain päin. Niin paljon kuin katastrofaaliset ilmat aiheuttavatkin hätää, niistä voi kuitenkin olla myös hyviä seurauksia. Ne voivat saada ihmiset osoittamaan rakkautta ja kiinnostusta toisia kohtaan (Markus 12:31). Näin kävi esimerkiksi Euroopan tulvissa. Eräs lehti kirjoitti: ”[Avustus]työhön on tullut innokkaita vapaaehtoisia joka puolelta Saksaa. Talkoot ovat suurimmat sitten toisen maailmansodan.”

Vapaaehtoisten joukossa oli paljon Jehovan todistajia. Seuraavassa kirjoituksessa kerrotaan, mitä todistajat tekivät neljässä maassa rajuilmojen jälkeen. Heidän toimintansa antaa esimakua siitä, millaista on elää Jumalan tulevan hallinnon alaisuudessa, kun ahneuden ja itsekkyyden tilalle astuvat rakkaus ja veljellinen kiinnostus toisia kohtaan (Jesaja 11:9). *

Kristityt saavat lohtua lupauksesta, jonka Jumala antoi muinaisille israelilaisille: ”Minä annan maallenne sateen ajallaan, syyssateen ja kevätsateen.” (5. Mooseksen kirja 11:14.) Tämä tulee täyttymään myös niiden kohdalla, jotka saavat elää Jumalan uudessa maailmassa – missä sääoloista johtuvia katastrofeja ei enää ole.

[Alaviite]

^ kpl 7 Jos haluat tietää enemmän Valtakunta-hallitusta koskevasta Raamatun lupauksesta, ota yhteyttä paikallisiin Jehovan todistajiin tai kirjoita tämän lehden julkaisijoille.

[Tekstiruutu/Kuva s. 9]

Sääolot täydellisesti hallinnassa

Jumalan uudessa maailmassa ihmisten ei tarvitse pelätä, että oikulliset myrskyt tuhoaisivat heidän kotinsa ja satonsa (2. Pietarin kirje 3:13). Raamattu osoittaa selvästi, että sääolot ovat silloin täydellisesti Jumalan ja hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen hallinnassa. Mietihän seuraavia jakeita.

1. Mooseksen kirja 7:4: ”Vain seitsemän päivän kuluttua minä annan sataa maan päälle neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä.”

2. Mooseksen kirja 14:21: ”Jehova peräännytti merta koko yön kestäneellä voimakkaalla itätuulella ja muutti meren allasta kuivaksi maaksi, ja vedet jakautuivat.”

1. Samuelin kirja 12:18: ”Samuel huusi Jehovaa, ja Jehova antoi jylinää ja sadetta sinä päivänä, niin että kaikki kansa pelkäsi suuresti Jehovaa ja Samuelia.”

Joona 1:4: ”Jehova itse syöksi merelle suuren tuulen, ja merellä nousi kova myrsky, ja laiva oli haaksirikkoutumaisillaan.”

Markus 4:39: ”Silloin – – [Jeesus Jumalan voimalla] nuhteli tuulta ja sanoi merelle: ’Vaikene! Ole hiljaa!’ Ja tuuli laantui, ja tuli aivan tyyni.”

[Kuvat s. 8, 9]

Jumalan uudessa maailmassa ei tarvitse pelätä vaarallisia säitä