Gå direkte til indholdet

Gå til Indhold

Født på ny — hvordan sker det?

Født på ny — hvordan sker det?

Født på ny — hvordan sker det?

DA JESUS talte med Nikodemus, kom han ikke blot ind på vigtigheden af, årsagen til og formålet med at blive født på ny, men også på hvordan det sker. Jesus sagde: „Den, der ikke bliver født af vand og ånd, kan ikke komme ind i Guds rige.“ (Johannes 3:5, da. aut.) Et menneske bliver altså født på ny som følge af vand og ånd. Men hvad menes der med udtrykket „vand og ånd“?

„Vand og ånd“ — hvad menes der?

Eftersom Nikodemus var en jødisk religiøs lærd, var han uden tvivl kendt med den måde hvorpå De Hebraiske Skrifter bruger udtrykket „Guds ånd“, nemlig om Guds aktive kraft, der kan virke på folk så de præsterer noget helt bemærkelsesværdigt. (1 Mosebog 41:38; 2 Mosebog 31:3; 1 Samuel 10:6) Da Jesus brugte ordet „ånd“, må Nikodemus derfor have forstået at der var tale om den hellige ånd, Guds aktive kraft.

Hvad mente Jesus da han henviste til vand? Læg mærke til de begivenheder som omtales umiddelbart før og efter samtalen med Nikodemus. De viser at både Johannes Døber og Jesu disciple udførte dåbshandlinger i vand. (Johannes 1:19, 31; 3:22; 4:1-3) Det var en praksis som folk kendte til i Jerusalem. Da Jesus derfor talte om vand, må Nikodemus have vidst at Jesus ikke talte om vand i almindelighed, men om dåbens vand.

Døbt „med hellig ånd“

Hvis udtrykket „født af vand“ henviser til det at blive døbt i vand, hvad betyder så udtrykket „født af . . . ånd“? Før Nikodemus’ samtale med Jesus havde Johannes Døber bekendtgjort at ikke kun vand, men også ånd ville spille en rolle i forbindelse med dåben. Han sagde: „Jeg har døbt jer med vand, men han [Jesus] vil døbe jer med hellig ånd.“ (Markus 1:7, 8) Evangelieskribenten Markus beskriver hvad der skete den første gang en sådan dåb fandt sted: „Det var i de dage at Jesus kom fra Nazaret i Galilæa og blev døbt i Jordan af Johannes. Og straks da han steg op af vandet så han himlene blive skilt ad og ånden som en due dale ned over ham.“ (Markus 1:9, 10) Da Jesus blev nedsænket i Jordan, blev han døbt med vand. I det øjeblik han fik den hellige ånd fra himmelen, blev han døbt med hellig ånd.

Omkring tre år efter sin dåb forsikrede Jesus sine disciple: „Om ikke mange dage skal I døbes i hellig ånd.“ (Apostelgerninger 1:5) Hvornår skete det?

På pinsedagen i år 33 var omkring 120 af Jesu disciple forsamlede i et hus i Jerusalem. „Pludselig lød der fra himmelen en støj ligesom af en voldsom vind der kom farende, og den fyldte hele huset hvor de sad. Og tunger som af ild viste sig for dem . . . , og de blev alle fyldt med hellig ånd.“ (Apostelgerninger 2:1-4) Den selv samme dag blev andre i Jerusalem tilskyndet til at lade sig døbe i vand. Apostelen Peter sagde til en folkeskare: „I skal ændre sind og hver især lade jer døbe i Jesu Kristi navn til jeres synders tilgivelse, og så vil I modtage den hellige ånds frie gave.“ Hvordan var reaktionen? ’De der villigt tog imod hans ord blev døbt, og på den dag blev omkring tre tusind sjæle føjet til.’ — Apostelgerninger 2:38, 41.

Nødvendigt med to slags dåb

Hvad viser disse to former for dåb om den nye fødsel? De viser at den nye fødsel finder sted ved hjælp af en proces der består af to dele. Læg mærke til at Jesus først blev døbt med vand. Derefter modtog han den hellige ånd. Inden de første disciple modtog den hellige ånd, var de først blevet døbt i vand — nogle af Johannes Døber. (Johannes 1:26-36) De 3000 nye disciple blev også først døbt med vand, hvorefter de modtog den hellige ånd.

I betragtning af de to former for dåb der fandt sted på pinsedagen i år 33, hvordan skal vi da forvente at den nye fødsel finder sted i dag? På samme måde som det skete for Jesu apostle og de første disciple. Først angrer et menneske sine synder, vender om fra en forkert kurs, indvier sit liv til Jehova for at tilbede og tjene ham, og derefter gør han sin indvielse offentligt kendt ved at lade sig døbe i vand. Hvis Gud har udvalgt ham til at tjene som en af Rigets regenter, bliver han derefter salvet med hellig ånd. Den første del af denne proces (dåben med vand) sker som følge af den enkeltes initiativ; men det er Gud der tager initiativ til den anden del af processen (dåben med ånd). Når et menneske har gennemgået begge disse former for dåb, er det blevet født på ny.

Hvorfor brugte Jesus så udtrykket „født af vand og ånd“ da han talte med Nikodemus? For at understrege at de der blev døbt med vand og ånd, ville gennemgå en bemærkelsesværdig forandring. Den næste artikel kommer ind på dette aspekt af den nye fødsel.

[Illustration på side 9]

Johannes døbte angrende israelitter med vand