Gå direkte til indholdet

Gå til Indhold

I ægtemænd, efterlign Kristi kærlighed!

I ægtemænd, efterlign Kristi kærlighed!

I ægtemænd, efterlign Kristi kærlighed!

DEN sidste aften Jesus var her på jorden, sagde han til sine trofaste apostle: „Jeg giver jer et nyt bud, at I skal elske hinanden; at ligesom jeg har elsket jer, skal I også elske hinanden. På dette skal alle kende at I er mine disciple, hvis I har kærlighed til hinanden.“ (Joh. 13:34, 35) Ja, sande kristne skal elske hinanden.

Henvendt til kristne ægtemænd skrev apostelen Paulus: „I mænd, elsk fortsat jeres hustruer, ligesom Messias også elskede menigheden og gav sig selv hen for den.“ (Ef. 5:25) Hvordan kan en mand følge denne bibelske opfordring i sit ægteskab, især hvis hans hustru er en indviet tjener for Jehova?

Kristus elskede menigheden

„Mændene [bør] elske deres hustruer som deres egne legemer,“ siger Bibelen. „Den der elsker sin hustru, elsker sig selv, for ingen har jo nogen sinde hadet sit eget kød, men han giver det føde og plejer det, ligesom også Messias plejer menigheden.“ (Ef. 5:28, 29) Jesus nærede varme følelser for sine disciple. Han viste omsorg for dem og ’plejede’ dem. Selvom de var ufuldkomne, behandlede han dem mildt og venligt. Jesus ønskede at „fremstille menigheden for sig i dens pragt“ og fokuserede derfor på sine disciples gode egenskaber. — Ef. 5:27.

Ligesom Jesus viste at han elskede menigheden, må en ægtemand både i ord og gerning vise at han elsker sin hustru. En hustru vil føle sig elsket og værdsat når hendes mand jævnligt giver udtryk for sin kærlighed til hende. Modsat vil en hustru der bliver ignoreret og overset af sin mand, sikkert være dybt ulykkelig, også selvom hun har alverdens materielle ting.

Hvordan kan en mand vise at han elsker sin hustru? Når han præsenterer hende for andre, vil han gøre det på en værdig måde og tale positivt om hende. Hvis hustruen har en stor del af æren for at det er gået familien godt, vil han ikke tøve med at fortælle det til andre. Også privat må hustruen kunne mærke hans hengivenhed. En blid berøring, et smil, et knus og en kompliment kan måske virke som små ting, men de betyder meget for en kvinde.

’Skammede sig ikke ved at kalde dem „brødre“’

Jesus Kristus ’skammede sig ikke ved at kalde [sine salvede disciple] „brødre“’. (Hebr. 2:11, 12, 17) Hvis du er en kristen ægtemand, så husk at din hustru også er din kristne søster. Det løfte hun har aflagt til Jehova, står over hendes ægteskabsløfte, uanset om hun blev døbt før eller efter I blev gift. Når din hustru bliver bedt om at give en kommentar ved et menighedsmøde, tiltaler den broder der leder drøftelsen, hende meget passende med „søster“. Hun er også din søster, ikke blot i rigssalen, men også derhjemme. Det er lige så vigtigt at være høflig og venlig over for hende derhjemme som i rigssalen.

Hvis du har tjenesteforrettigheder i menigheden, kan det være at du til tider finder det vanskeligt at have den rette balance mellem dit ansvar i menigheden og i familien. Men et godt samarbejde mellem ældste og menighedstjenere og en fornuftig fordeling af de opgaver der skal varetages i menigheden, vil give dig mere tid til at tage dig af den søster der har mest brug for dig — din hustru. Husk at der uden tvivl er adskillige brødre der kunne tage sig af de opgaver du har i menigheden, men du er den eneste broder der er forenet med din hustru i ægteskab.

Derudover er du din hustrus overhoved. Bibelen siger: „Hver mands hoved er Messias; og en kvindes hoved er manden.“ (1 Kor. 11:3) Hvordan kan du føre an på en god måde? Ved at vise kærlighed; ikke ved gang på gang at citere det førnævnte vers og forlange at du bliver respekteret. For at være et godt overhoved må du efterligne Kristus i din måde at behandle din hustru på. — 1 Pet. 2:21.

„I er mine venner“

Jesus kaldte sine disciple for venner. Han sagde til dem: „Jeg kalder jer ikke længere trælle, for en træl ved ikke hvad hans herre gør. Men jeg har kaldt jer venner, for alt det jeg har hørt fra min Fader har jeg gjort jer bekendt med.“ (Joh. 15:14, 15) Der rådede en god kommunikation mellem Jesus og disciplene. Desuden foretog de sig noget sammen. Det var både „Jesus og hans disciple“ der blev indbudt til en bryllupsfest i Kana. (Joh. 2:2) Der var også nogle steder de holdt af at besøge sammen, som for eksempel Getsemane Have. I Bibelen siges der: „Jesus havde mange gange været sammen med sine disciple dér.“ — Joh. 18:2.

Ja, en hustru har brug for at føle at hun er sin mands bedste ven. Det er meget vigtigt at I som ægtepar holder af at gøre ting sammen. Tjen Jehova sammen. Nyd at studere Bibelen sammen. Brug tid på hinanden — gå ture sammen, tal sammen og spis sammen. Vær mere end blot to mennesker der er gift; vær også hinandens bedste venner!

’Han elskede dem lige til det sidste’

Jesus elskede sine disciple „lige til det sidste“. (Joh. 13:1) I den henseende er der nogle ægtemænd der ikke efterligner Kristus. Det kan ligefrem være at de forlader ’deres ungdoms hustru’, måske til fordel for en der er yngre. — Mal. 2:14, 15.

Andre, som for eksempel Willi, efterligner Kristus. På grund af et svigtende helbred krævede Willis hustru i mange år konstant pleje. Hvordan havde Willi det med det? Han sagde engang: „Jeg har altid betragtet min kære hustru som en gave fra Gud og behandlet hende som en sådan. Desuden lovede jeg for 60 år siden at tage mig af hende i både gode og dårlige tider. Det løfte vil jeg aldrig glemme.“

I kristne ægtemænd, efterlign Kristi kærlighed! Elsk og værn om din gudfrygtige hustru — din søster og din ven.

[Illustration på side 20]

Er din hustru din bedste ven?

[Illustration på side 20]

’Elsk fortsat din hustru’