Siirry sisältöön

Siirry sisällysluetteloon

Jumalan antamat lunnaat, jotka mahdollistavat ikuisen elämän, ovat kaikkien aikojen paras lahja.

KANSIAIHE | MIKÄ ON PARAS LAHJA?

Mikä on kaikkien aikojen paras lahja?

Mikä on kaikkien aikojen paras lahja?

Jaakobin kirjeen 1:17:ssä sanotaan: ”Jokainen hyvä anti ja jokainen täydellinen lahja on ylhäältä, sillä se tulee alas taivaan valojen Isältä.” Tässä raamatunkohdassa puhutaan tietenkin taivaallisen Isämme Jehova Jumalan anteliaisuudesta. Kaikkien niiden lahjojen joukossa, jotka Jumala on antanut ihmisille, yksi on kuitenkin ylitse muiden. Mistä lahjasta on kyse? Jeesuksen tunnetut sanat Johanneksen 3:16:ssa paljastavat sen: ”Jumala rakasti maailmaa niin paljon, että hän antoi ainosyntyisen Poikansa, jottei kukaan häneen uskova tuhoutuisi, vaan hänellä olisi ikuinen elämä.”

Jumala antoi ainosyntyisen Poikansa. Se on todellakin suurin lahja, mitä kukaan meistä voisi koskaan saada, koska sen ansiosta voimme vapautua synnin, ikääntymisen ja kuoleman kahleista (Psalmit 51:5; Johannes 8:34). Vaikka kuinka yrittäisimme, emme pystyisi vapautumaan niistä omin avuin. Jumala kuitenkin rakastaa ihmisiä niin paljon, että hän järjesti sen, mitä vapautuksen saamiseksi tarvittiin. Antamalla poikansa Jeesuksen Kristuksen lunnaiksi Jehova Jumala avasi tottelevaisille ihmisille mahdollisuuden elää ikuisesti. Mutta mitä lunnailla tarkoitetaan? Miksi niitä tarvitaan? Entä miten me voimme hyötyä niistä?

Lunnaat ovat hinta, joka täytyy maksaa, jotta jokin menetetty saadaan takaisin tai jotta joku voidaan vapauttaa orjuudesta. Raamattu kertoo, että ensimmäiset vanhempamme Aadam ja Eeva luotiin synnittömiksi. Heillä oli edessään ikuinen elämä paratiisissa maan päällä yhdessä jälkeläistensä kanssa. (1. Mooseksen kirja 1:26–28.) Surullista kyllä he menettivät tämän kaiken. He päättivät olla tottelemattomia Jumalalle, minkä vuoksi heistä tuli syntisiä. Mitä siitä seurasi? Raamattu vastaa: ”Yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan ja synnin kautta kuolema, ja näin kuolema levisi kaikkiin ihmisiin, koska he kaikki olivat syntiä tehneet.” (Roomalaisille 5:12.) Sen sijaan että Aadam olisi siirtänyt jälkeläisilleen täydellisen elämän, hän siirsi heille synnin ja siitä koituvan kuoleman.

Maksetun lunastushinnan täytyy vastata sen arvoa, mikä on menetetty. Ollessaan tieten tahtoen tottelematon Jumalalle Aadam teki syntiä, ja se johti täydellisen ihmiselämän, Aadamin elämän, menetykseen. Raamatun mukaan Aadamin jälkeläiset joutuivat tämän seurauksena synnin ja kuoleman orjuuteen. Siitä olisi mahdollista vapautua vain uhraamalla toinen täydellinen ihmiselämä, Jeesuksen elämä. (Roomalaisille 5:19; Efesolaisille 1:7.) Yksinomaan sen vuoksi, että rakastava Jumala maksoi tuon lunastushinnan, ihmisillä on toivo saada takaisin se, minkä Aadam ja Eeva menettivät – ikuinen elämä paratiisissa maan päällä (Ilmestys 21:3–5).

Jumalan antamat lunnaat, jotka mahdollistavat ikuisen elämän, ovat selvästikin kaikkien aikojen paras lahja. Tarkastellaanpa, miten tämä lahja täyttää edellisessä artikkelissa mainitut merkityksellisen lahjan tunnuspiirteet. Se auttaa meitä arvostamaan tätä täydellistä lahjaa enemmän.

Täyttää toiveemme. Meillä ihmisillä on voimakas synnynnäinen halu elää (Saarnaaja 3:11). Vaikka emme omin neuvoin pysty välttämään kuolemaa, lunnaiden ansiosta se on mahdollista. Raamatussa sanotaan: ”Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan lahja on ikuinen elämä Kristuksen Jeesuksen, meidän Herramme, välityksellä.” (Roomalaisille 6:23.)

Täyttää tarpeemme. Ihmiset eivät itse pystyneet maksamaan lunnaita. Raamattu selittää: ”Ei yksikään voi mitenkään lunastaa edes veljeä eikä antaa hänestä lunnaita Jumalalle.” (Psalmit 49:7, joissakin käännöksissä 49:8.) Tarvitsimme siksi kipeästi Jumalan apua synnin ja kuoleman orjuudesta vapautumiseksi. ”Kristuksen Jeesuksen maksamien lunnaiden perusteella tapahtuvan vapautuksen välityksellä” Jumala antoi juuri sen, mitä tarvittiin (Roomalaisille 3:23, 24).

Ajoitus on täydellinen. Raamatussa sanotaan: ”Kristus kuoli puolestamme ollessamme vielä syntisiä.” (Roomalaisille 5:8.) Lunnaat siis maksettiin ”ollessamme vielä syntisiä”, mikä osoittaa, että huolimatta syntisestä tilastamme Jumala rakastaa meitä hyvin paljon. Ja vaikka joudummekin yhä kärsimään synnin seurauksista, lunnaiden ansiosta voimme odottaa innolla hienoa tulevaisuutta.

Motiivi on jalo ja epäitsekäs. Miksi Jumala antoi Poikansa lunnaiksi? Raamatussa sanotaan: ”Siinä Jumalan rakkaus tehtiin ilmeiseksi meidän tapauksessamme, että Jumala lähetti ainosyntyisen Poikansa maailmaan, jotta me saisimme elämän hänen välityksellään. Rakkaus on tässä, ei siinä että me olemme rakastaneet Jumalaa, vaan siinä että hän rakasti meitä.” (1. Johanneksen kirje 4:9, 10.)

Miten voit osoittaa arvostavasi kaikkien aikojen parasta lahjaa? Muista, että Jeesus sanoi Johanneksen 3:16:ssa vain niiden pelastuvan, jotka uskovat häneen. Raamatun mukaan usko on ”sen vakuuttunutta odotusta, mitä toivotaan” (Heprealaisille 11:1). Voidaksemme olla vakuuttuneita tarvitsemme täsmällistä tietoa. Hanki siksi tietoa Jehova Jumalasta, joka on tämän täydellisen lahjan antaja. Ota myös selvää siitä, mitä sinun täytyy tehdä saadaksesi ikuisen elämän, jonka Jeesuksen lunastusuhri mahdollistaa.

Voit tehdä näin perehtymällä Raamattuun perustuvaan aineistoon, jota on saatavilla osoitteessa www.jw.org/fi. Jehovan todistajat auttavat sinua mielellään. Kun hankit lisää tietoa tästä kaikkein parhaasta lahjasta ja havaitset, miten se hyödyttää sinua, toteat mitä todennäköisimmin: ”Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta!” (Roomalaisille 7:25.)