Siirry sisältöön

Siirry sisällysluetteloon

Onko sillä väliä millaisen hoitomuodon valitset?

Onko sillä väliä millaisen hoitomuodon valitset?

Raamatun näkökanta

Onko sillä väliä millaisen hoitomuodon valitset?

SAIRAUDET ja onnettomuudet ovat ihmiskunnalle kovin tuttuja. Joutuessaan kasvotusten näiden hyvinvoinnin vihollisten kanssa monet etsivät helpotusta lääkäreiltä ja erilaisilta parantajilta. Jeesus Kristus ymmärsi, että tällaisista pyrkimyksistä voi olla hyötyä, sillä hän sanoi: ”Ne, jotka ovat terveitä, eivät tarvitse lääkäriä, mutta ne, jotka ovat sairaita, tarvitsevat.” (Luukas 5:31.)

Nuo sanat muistiinmerkinnyt raamatunkirjoittaja Luukas oli itsekin lääkäri (Kolossalaisille 4:14). Kenties Paavali hyötyi Luukkaan lääketieteellisestä kokemuksesta heidän yhteisillä matkoillaan. Mutta annetaanko Raamatussa mitään suuntaviivoja siitä, millaiset hoitomuodot ovat sopivia kristityille? Onko valinnallasi merkitystä?

Raamatullisia suuntaviivoja

Raamattu voi auttaa tekemään viisaita ratkaisuja erilaisten hoitomuotojen suhteen. Esimerkiksi 5. Mooseksen kirjan 18:10–12:ssa osoitetaan, että ennustelu ja taikuuden harjoittaminen ovat Jehovasta ”inhottavia”. Kiellettyihin tekoihin kuuluu myös ”spiritismin harjoittaminen”, josta Paavali varoitti (Galatalaisille 5:19–21). Siksi tosi kristityt karttavat sellaisia taudinmääritys- ja hoitotapoja, joihin sisältyy spiritismiä.

Lisäksi Raamattu osoittaa, miten suuressa arvossa Luoja pitää elämän ja veren pyhyyttä (1. Mooseksen kirja 9:3, 4). Koska Jehovan todistajat ovat päättäneet noudattaa käskyä ’karttaa verta’, he eivät hyväksy sellaisia hoitotoimenpiteitä, jotka ovat vastoin veren karttamista koskevaa Raamatun määräystä (Apostolien teot 15:28, 29). Tämä ei merkitse, että he vastustavat kaikenlaisia hoitomuotoja. Sen sijaan he haluavat itselleen ja lapsilleen parasta mahdollista hoitoa. He pyytävät kuitenkin terveydenhuollon ammattilaisilta hoitoa, joka on sopusoinnussa heidän uskonnollisen vakaumuksensa kanssa.

Harkitse askeleitasi

Kuningas Salomo varoitti: ”Kokematon uskoo joka sanan, mutta terävänäköinen harkitsee askeleitaan.” (Sananlaskut 14:15.) Vaikkei jokin hoitoa koskeva ratkaisu olisi suoranaisesti ristiriidassa Raamatun periaatteiden kanssa, ihmisen tulisi silti ’harkita askeleitaan’. Kaikista hoitomuodoista ei ole apua. Kun Jeesus sanoi, että ’ne, jotka ovat sairaita, tarvitsevat lääkäriä’, hän ei antanut hyväksymystä kaikille oman aikansa hoitotavoille. Hän tiesi, että jotkin niistä olivat järkeviä ja jotkin petollisia. *

Samoin nykyään jotkin hoitomuodot voivat olla hyödyttömiä, jopa petollisia. Jos ihmisellä ei ole hyvää arvostelukykyä, hän voi ottaa tarpeettomia riskejä. On myös hyvä ymmärtää, että vaikka jokin hoito auttaisi jotakuta toista, se saattaa olla hyödytön, jopa vahingollinen, toiselle. Järkevä ihminen punnitsee eri vaihtoehtoja huolellisesti, kun hänen täytyy tehdä hoitoa koskeva ratkaisu, sen sijaan että hän ’uskoisi joka sanan’, vaikka hän saisi neuvoja hyvää tarkoittavilta ystäviltään. Hän ilmaisee ”tervemielisyyttä” hankkimalla luotettavaa tietoa, jonka pohjalta hän voi tehdä ratkaisunsa (Titukselle 2:12).

Ole realistinen ja järkevä

On luonnollista olla kiinnostunut omasta terveydestään. Kiinnittämällä tasapainoisella tavalla huomiota fyysiseen hyvinvointiimme osoitamme arvostavamme elämän lahjaa ja sen antajaa, Jumalaa (Psalmit 36:9). Vaikka kristityt pyrkivät saamaan sopivaa hoitoa, he haluavat olla tasapainoisia terveysasioissa. Jos esimerkiksi joku kohtuullisen terve ihminen alkaa keskittyä ylen määrin omaan terveyteensä ja fyysiseen kuntoonsa, hän voisi kadottaa näkyvistään ”tärkeämmät asiat” (Filippiläisille 1:10; 2:3, 4).

Jeesuksen päivinä eräs erittäin sairas nainen ’kulutti kaikki varansa’, kun hän yritti saada lääkäreiltä apua krooniseen sairauteensa. Millaisin tuloksin? Sen sijaan että hän olisi parantunut, hänen tilansa kävi vain huonommaksi, minkä on täytynyt turhauttaa häntä suuresti (Markus 5:25, 26). Hän teki kaiken voitavansa saadakseen helpotusta, mutta mikään ei tepsinyt. Hänen kokemuksensa valaisee sen ajan lääketieteen rajoituksia. Vielä nykyäänkin, tekniikan ja lääketieteellisen tutkimuksen edistysaskeleista huolimatta, monet ihmiset joutuvat samanlaiseen tilanteeseen. On siksi tärkeää säilyttää realistinen näkemys siitä, mitä lääketiede voi saada aikaan. Täydellinen terveys on tällä hetkellä saavuttamattomissa. Kristityt ymmärtävät, että Jumalan aika ’parantaa kansakunnat’ on vielä tulevaisuudessa (Ilmestys 22:1, 2). Meidän täytyy siksi kehittää tasapainoinen näkemys erilaisista hoitomuodoista (Filippiläisille 4:5).

On selvää, että valinnoillamme on merkitystä. Kun meidän siis täytyy tehdä hoitomuotoja koskevia ratkaisuja, valinnastamme tulee heijastua paitsi halumme säilyttää hyvä terveys myös halumme ylläpitää tervettä suhdetta Jumalaan. Silloin voimme edelleen odottaa luottavaisesti seuraavan Jehovan lupauksen täyttymistä: ”Yksikään – – [loistoisassa uudessa maailmassa] asuva ei sano: ’Minä olen sairas.’” (Jesaja 33:24.)

[Alaviite]

^ kpl 9 Ensimmäiseltä vuosisadalta peräisin olevassa Dioskorideen lääketieteellisessä tietosanakirjassa esimerkiksi väitetään, että keltataudin voi parantaa juomalla lientä, johon on sekoitettu viiniä ja vuohen ulostetta! Nykyään tiedämme, että tällainen lääkemääräys on todennäköisemmin vain lisännyt sairaan vaivoja.

[Kuva s. 26]

Sir Luke Fildesin teos ”Lääkäri”, 1891

[Lähdemerkintä]

Tate Gallery, London/Art Resource, NY