Siirry sisältöön

Siirry sisällysluetteloon

Äärettömän tärkeä ennustus

Äärettömän tärkeä ennustus

Äärettömän tärkeä ennustus

”Tämä valtakunnan hyvä uutinen tullaan saarnaamaan koko asutussa maassa todistukseksi kaikille kansakunnille, ja sitten tulee loppu.” (MATTEUS 24:14)

MONET raamatunoppineet ovat yhtä mieltä siitä, että Matteuksen 24:14 on erittäin tärkeä jae. Se on tärkeä ensinnäkin siksi, että siinä kuvailtu työ on maailmanlaajuista. Toiseksi se osoittaa, mitä kristittyjen tulisi tehdä – osallistua saarnaamistyöhön, joka edeltäisi hyvin merkityksellistä ja vaikutuksiltaan kauaskantoista tapahtumaa, ”loppua”, ja tekisi sitä tunnetuksi.

Tuo profeetallinen jae täyttyy nykyään. Se koskee sinuakin, sillä hyvään uutiseen sisältyy sekä kehotus että varoitus. Ihmisillä on valintamahdollisuus: he voivat joko tunnustaa Jumalan valtakunnan tai vastustaa sitä. Valintasi vaikuttaa koko elämääsi.

Jeesus esitti tuon ennustuksen joitakin päiviä ennen paaluun naulitsemistaan, kun hänen opetuslapsensa tulivat kysymään häneltä tulevista tapahtumista. Hän oli usein puhunut Jumalan valtakunnasta, ja he halusivat tietää tarkemmin sen perustamisesta. Heitä kiinnosti myös ”asiainjärjestelmän päättyminen” tai ”maailman loppu”, kuten ilmaus on käännetty joissakin raamatunlaitoksissa. (Matteus 24:3, Kirkkoraamatut 1938 ja 1992.)

Vastatessaan opetuslapsille Jeesus kertoi ennalta, että sotia, nälänhätää ja sairauksia nähtäisiin laajassa mitassa ja sattuisi suuria maanjäristyksiä. Laittomuus lisääntyisi, väärät uskonnolliset opettajat johtaisivat monia harhaan, ja tosi kristittyjä vihattaisiin ja vainottaisiin. Kaikki nämä olivat huonoja uutisia. (Matteus 24:4–13; Luukas 21:11.)

Mutta lisäksi kuultaisiin hyvä uutinen. Seuraavaksi Jeesus lausui johdantoon lainatut sanat, jotka ovat satojen vuosien ajan kiehtoneet ja innostaneet ihmisiä. Noiden sanojen tärkeydestä ollaan kyllä yhtä mieltä, mutta niiden merkityksestä on monia näkemyksiä. Mikä tuo hyvä uutinen tarkalleen on? Entä Valtakunta? Milloin ennustus täyttyy, ja ketkä sen täyttävät? Ja mikä on ”loppu”? Tarkastelemme seuraavaksi näitä kysymyksiä.

[Kuva s. 2, 3]

Näköispainos neljä evankeliumia sisältävästä Washingtonin käsikirjoituksesta. Matteuksen 24:14 korostettuna.

[Lähdemerkintä]

Kirjasta Facsimile of the Washington Manuscript of the Four Gospels in the Freer Collection, 1912