Siirry sisältöön

Siirry sisällysluetteloon

Jehova ei missään tapauksessa jätä sinua

Jehova ei missään tapauksessa jätä sinua

Jehova ei missään tapauksessa jätä sinua

JUUDEASSA asuvia kristittyjä vastustettiin ankarasti, ja heidän täytyi taistella ympärillään olevien ihmisten materialistista ajattelutapaa vastaan. Rohkaistakseen heitä apostoli Paavali lainasi Jehovan vakuutusta Luvattuun maahan meneville israelilaisille: ”En missään tapauksessa jätä sinua enkä suinkaan hylkää sinua.” (Heprealaisille 13:5; 5. Mooseksen kirja 31:6.) Tämä lupaus oli omiaan vahvistamaan ensimmäisen vuosisadan heprealaiskristittyjä.

Sama lupaus auttaa varmasti meitäkin niiden huolten keskellä, joita kohtaamme näinä ”kriittisinä aikoina, joista on vaikea selviytyä” (2. Timoteukselle 3:1). Jos toiminnastamme ilmenee luottamus Jehovaan, hän tukee meitä erittäin vaikeissakin olosuhteissa. Tarkastellaanpa, miten Jehova voi toimia tämän lupauksen mukaisesti esimerkiksi silloin, kun joku menettää yhtäkkiä toimeentulonsa.

Odottamaton elämänmuutos

Työttömien määrä kasvaa kautta maailman. Erään puolalaisen lehden mukaan työttömyyttä pidetään ”yhtenä vaikeimmista sosioekonomisista ongelmista”. Teollisuusmaat eivät tee tässä poikkeusta. Esimerkiksi jopa Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön jäsenmaissa eli OECD-maissa työttömien määrä oli vuonna 2004 ”kasvanut yli 32 miljoonaan, mikä on enemmän kuin 1930-luvun suurella lamakaudella”. Joulukuussa 2003 Puolan tilastokeskus ilmoitti työttömien määräksi kolme miljoonaa, mikä ”merkitsi 18:aa prosenttia työikäisistä”. Erään tietolähteen mukaan Etelä-Afrikan mustan väestönosan työttömyysaste kipusi 47,8 prosenttiin vuonna 2002.

Äkillisen työttömyyden ja odottamattomien lomautusten uhka leijuu monien ihmisten, myös Jehovan palvelijoiden, yllä. ”Aika ja sattuma” kohtaavat jokaista (Saarnaaja 9:11). Saatamme huudahtaa psalmista Daavidin tavoin: ”Sydämeni ahdistukset ovat lisääntyneet.” (Psalmit 25:17.) Pystyisitkö sinä selviytymään tällaisesta tukalasta tilanteesta? Se voisi vaikuttaa henkiseen, hengelliseen ja aineelliseen hyvinvointiisi. Jos jäisit työttömäksi, pääsisitkö jälleen jaloillesi?

Henkisen paineen kestäminen

”Työpaikan menetys koskee kipeämmin miehiin”, koska heitä on totuttu pitämään perheen elättäjinä, selittää psykologi Janusz Wietrzyński. Hänen mukaansa se voi syöstä miehen ”tunteiden vuoristorataan”, jossa mieliala vaihtelee suuttumuksesta alistumiseen. Lopputilin saanut perheenisä voi menettää itsekunnioituksensa ja ”alkaa riidellä perheensä kanssa”.

Adam-niminen kristitty kahden lapsen isä selittää, miltä työpaikan menetys hänestä tuntui: ”Kiivastuin helposti; kaikki ärsytti minua. Yölläkin näin unta vain työstä ja elatuksen hankkimisesta lapsilleni ja vaimolleni, joka hänkin oli yllättäen saanut potkut.” Kun yksilapsinen aviopari, Ryszard ja Mariola, menetti toimeentulonsa, heillä oli erääntymässä suuri pankkilaina. Vaimo kertoo: ”Olin alinomaa huolissani, ja minulla oli huono omatunto siitä, että olimme ottaneet tuon lainan. Mielessäni pyöri jatkuvasti, että kaikki oli minun syytäni.” Joutuessamme tämänkaltaisiin tilanteisiin saatamme helposti vihastua, huolestua tai katkeroitua ja antaa tunteillemme vallan. Miten sitten pystymme hillitsemään kielteisiä tunteita, jotka saattavat pyrkiä pinnalle?

Raamatussa on hyviä neuvoja myönteisen asenteen säilyttämisestä. ”Älkää olko mistään huolissanne”, kehotti apostoli Paavali, ”vaan antakaa anomustenne tulla kaikessa rukouksen ja nöyrän pyynnön avulla kiitoksen ohella Jumalalle tunnetuiksi, niin Jumalan rauha, joka ylittää kaiken ajatuksen, varjelee teidän sydämenne ja mielenne Kristuksen Jeesuksen välityksellä.” (Filippiläisille 4:6, 7.) Lähestymällä Jehovaa rukouksessa saamme ”Jumalan rauhan”, mielentyyneyden joka perustuu Jumalaan uskomiseen. Adamin vaimo Irena sanoo: ”Rukouksissamme kerroimme Jehovalle, millaisessa tilanteessa olimme ja miten yrittäisimme yksinkertaistaa elämäämme entisestään. Miehestäni, joka on yleensä kova huolestumaan, alkoi tuntua, että kyllä jokin ratkaisu löytyisi.”

Jos menetät yllättäen työpaikkasi, sinulla on oiva tilaisuus soveltaa kehotusta, jonka Jeesus Kristus esitti vuorisaarnassaan: ”Lakatkaa olemasta huolissanne sielustanne, siitä mitä söisitte tai mitä joisitte, tai ruumiistanne, siitä mitä pitäisitte yllänne. – – Etsikää jatkuvasti ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttaan, niin kaikki tämä muu lisätään teille.” (Matteus 6:25, 33.) Ryszard ja Mariola sovelsivat tätä neuvoa henkisesti stressaavaan tilanteeseensa. ”Mieheni aina lohdutti minua ja painotti sitä, että Jehova ei hylkäisi meitä”, muistelee Mariola. Hänen miehensä lisää: ”Kun olemme rukoilleet hellittämättä yhdessä, olemme päässeet lähemmäs Jumalaa ja toisiamme, ja se on antanut meille tarvittavaa lohdutusta.”

Myös Jumalan pyhä henki auttaa meitä menemään eteenpäin. Itsehillintä, jota tuo henki voi tuottaa meissä, auttaa meitä pitämään tunteemme kurissa (Galatalaisille 5:22, 23). Se ei ehkä ole helppoa, mutta se on mahdollista, sillä Jeesus lupasi, että ”Isä, joka on taivaassa, antaa pyhää henkeä niille, jotka pyytävät häneltä” (Luukas 11:13; 1. Johanneksen kirje 5:14, 15).

Älä laiminlyö hengellisiä tarpeitasi

Tasapainoisinkin kristitty voi aluksi masentua, jos hänet yllättäen irtisanotaan. Meidän ei tulisi kuitenkaan koskaan laiminlyödä hengellisiä tarpeitamme. Otetaanpa esimerkiksi 40-vuotias Mooses, jonka koko elämä muuttui, kun hän menetti ylhäisen asemansa ja hänen oli ryhdyttävä paimeneksi, egyptiläisten mielestä halpa-arvoiseen työhön (1. Mooseksen kirja 46:34). Mooseksen täytyi sopeutua uusiin oloihin. Seuraavien 40 vuoden ajan hän antoi Jehovan muovailla ja valmistaa häntä edessä oleviin uusiin tehtäviin. (2. Mooseksen kirja 2:11–22; Apostolien teot 7:29, 30; Heprealaisille 11:24–26.) Vaikeuksista huolimatta Mooses keskittyi hengellisiin asioihin ja otti halukkaasti vastaan Jehovan valmennuksen. Älkäämme koskaan antako huonojen olosuhteiden jättää varjoonsa hengellisiä arvojamme!

Vaikka odottamaton työpaikan menetys voi olla traumaattinen kokemus, se on hyvä tilaisuus vahvistaa siteitämme Jehova Jumalaan ja hänen kansaansa. Edellä mainittu Adam ajatteli juuri näin. Hän kertoo: ”Kun vaimoni ja minut irtisanottiin, mielessämme ei käväissytkään, että olisimme jääneet pois kristillisistä kokouksista tai vähentäneet evankelioimistyötämme. Asioiden katseleminen oikeasta näkökulmasta esti meitä murehtimasta liikaa huomista.” Ryszard on samaa mieltä: ”Ilman kokouksia ja sananpalvelusta emme olisi ikinä selviytyneet; huolestuneisuus olisi varmasti kuluttanut meidät loppuun. Hengelliset keskustelut ovat rakentavia, koska ne kääntävät huomiomme omista tarpeistamme toisten tarpeisiin.” (Filippiläisille 2:4.)

Sen sijaan että surisit työpaikkaasi, yritä käyttää vapaaksi jäävä aika hengelliseen toimintaan: henkilökohtaiseen tutkimiseen, seurakunnan tukemiseen tai palveluksesi laajentamiseen. Sinun ei tarvitse jäädä toimettomana pyörittelemään peukaloitasi, koska sinulla on ”runsaasti tehtävää Herran työssä” – se tuottaa iloa sekä sinulle että kaikille niille vilpittömille ihmisille, jotka kuuntelevat, kun saarnaat Valtakunnan sanomaa (1. Korinttilaisille 15:58).

Perheen elättäminen

Hengellinen ravinto ei kuitenkaan täytä tyhjää vatsaa. Meidän tulisi muistaa seuraava periaate: ”Totisesti jos joku ei pidä huolta omaisistaan ja varsinkaan niistä, jotka ovat hänen huonekuntansa jäseniä, niin hän on kieltänyt uskon ja on pahempi kuin se, jolla ei ole uskoa.” (1. Timoteukselle 5:8.) ”Vaikka seurakunnan veljet ovatkin alttiita huolehtimaan fyysisistä tarpeistamme, kristittyinä meillä on velvollisuus yrittää etsiä työtä”, myöntää Adam. Voimme luottaa Jehovan ja hänen kansansa tukeen, mutta emme saa unohtaa sitä, että meidän pitää tehdä oma osamme löytääksemme työpaikan.

Mitä siis voit tehdä? ”Älä jää kädet ristissä odottamaan, että Jumala auttaa sinua ihmeen välityksellä”, Adam selittää. ”Etsiessäsi työtä älä epäröi kertoa, että olet Jehovan todistaja. Yleensä työnantajat arvostavat sitä.” Ryszard neuvoo: ”Kysele työmahdollisuuksia kaikilta tuttaviltasi, käy säännöllisesti työvoimatoimistossa, lue ilmoituksia, esimerkiksi ’Palvelukseen halutaan: nainen hoitamaan vammaista’ tai ’Tilapäistöitä: mansikanpoimintaa’. Etsi koko ajan! Vaikka joutuisit tekemään halpa-arvoisia tehtäviä tai työtä, joka ei vastaa odotuksiasi, älä ole turhan nirso.”

Jehova on auttajasi. Hän ei missään tapauksessa jätä sinua eikä suinkaan hylkää sinua. (Heprealaisille 13:5, 6.) Sinun ei tarvitse olla ylen määrin huolissasi. Psalmista Daavid kirjoitti: ”Vieritä tiesi Jehovan haltuun ja luota häneen, niin hän toimii.” (Psalmit 37:5.) Tiemme vierittäminen Jehovan haltuun merkitsee sitä, että luotamme häneen ja toimimme häntä miellyttävällä tavalla epäsuotuisissakin oloissa.

Adam ja Irena onnistuivat elättämään itsensä pesemällä ikkunoita ja siivoamalla rappuja sekä olemalla taloudellisia ostoksissaan. Lisäksi he kävivät säännöllisesti työvoimatoimistossa. ”Saimme apua aina tarpeen tullen”, sanoo Irena. Hänen miehensä lisää: ”Ajan myötä olemme huomanneet, että asiat, joita olemme rukoilleet, eivät välttämättä ole olleet sopusoinnussa Jumalan tahdon kanssa. Tämä on opettanut meitä luottamaan hänen viisauteensa sen sijaan että toimisimme oman ymmärryksemme mukaan. On parasta odottaa kaikessa rauhassa Jumalan ratkaisua.” (Jaakobin kirje 1:4.)

Ryszard ja Mariola tekivät erilaisia tilapäistöitä ja todistivat samaan aikaan alueilla, joilla oli pulaa julistajista. ”Töitä löytyi aina kun ruoka loppui”, Ryszard sanoo. ”Emme ottaneet vastaan hyväpalkkaisia työpaikkoja, jotka olisivat häirinneet teokraattisia tehtäviämme. Halusimme ennemmin odottaa Jehovaa.” He uskovatkin, että Jehova ohjasi asioita niin että he saivat vuokrattua asunnon hyvin halvalla ja Ryszard löysi viimein työpaikan.

Toimeentulon menetys voi tuntua hyvin ahdistavalta, mutta mikset pitäisi sitä tilaisuutena nähdä omin silmin, että Jehova ei koskaan hylkää sinua? Hän huolehtii sinusta (1. Pietarin kirje 5:6, 7). Hän on luvannut profeetta Jesajan välityksellä: ”Älä tähyile ympärillesi, sillä minä olen sinun Jumalasi. Olen vahvistava sinua. Olen todella auttava sinua.” (Jesaja 41:10.) Älä milloinkaan anna jonkin odottamattoman tapahtuman, esimerkiksi työpaikan menetyksen, lamaannuttaa sinua. Tee voitavasi ja jätä loppu Jehovan käsiin. Odota ”hiljaa” Jehovaa (Valituslaulut 3:26). Saat varmasti runsaita siunauksia (Jeremia 17:7).

[Kuva s. 9]

Käytä aikasi hengelliseen toimintaan

[Kuvat s. 10]

Opi olemaan säästäväinen äläkä ole turhan nirso, kun etsit työpaikkaa