Siirry sisältöön

Siirry sisällysluetteloon

Koulutusta elämää varten

Koulutusta elämää varten

Koulutusta elämää varten

”Raamattu on kaikista hyvistä kirjoista paras elämäntaidon opas.” (Thomas Tiplady, v. 1924)

EI OLE liioiteltua sanoa, että Raamattuun perustuva koulutus voi muuttaa elämän. Se on tuonut tarkoituksen ja toivon niille, joiden elämä on ollut tyhjää ja toivotonta. Muuan yksinhuoltaja Namibiasta kirjoitti Jehovan todistajien Etelä-Afrikan-haaratoimistoon:

”Olen 29-vuotias ja luin kirjan Nuoret kysyvät – käytännöllisiä vastauksia vain kahdessa päivässä. Se kosketti minua syvästi, koska olen todella yksinäinen. Poikaystäväni kuoli auto-onnettomuudessa, ja jäin yksin kahden lapsen kanssa. Kärsimme hyvin paljon. Toisinaan ajattelin, että minun olisi parasta tappaa lapset ja sitten itseni. Mutta tämä kirja sai minut muuttamaan mieleni. Auttakaa minua ja lähettäkää joku tutkimaan maksutta Raamattua kanssani.”

Raamattu on opaskirja, joka voi auttaa ihmisiä menestymään kaikilla elämän alueilla – suhteissa perheenjäseniin, työtovereihin ja oman yhteisönsä jäseniin (Psalmit 19:7; 2. Timoteukselle 3:16). Se antaa tervettä opastusta siitä, miten toimia oikein ja karttaa pahaa. Se on kirja, joka käsittelee elämää realistisesti. Sitä lukiessa voi havaita sen olevan täynnä kertomuksia todellisista ihmisistä. Se auttaa näkemään, mikä teki joidenkuiden elämästä onnellista ja palkitsevaa ja joidenkuiden elämästä taas tuskallista ja onnetonta. Raamatusta selviää, mikä on arvokasta ja mikä ei.

Koulutusta nykyistä elämää varten

Raamattu tähdentää käytännöllisen viisauden tärkeyttä. Se sanoo: ”Viisaus on pääasia. Hanki viisautta.” (Sananlaskut 4:7.) Lisäksi Raamatussa myönnetään, että ihmisiltä usein puuttuu viisautta, joten se neuvoo: ”Jos joltakulta teistä puuttuu viisautta, hän pyytäköön sitä jatkuvasti Jumalalta, sillä hän antaa kaikille anteliaasti.” (Jaakobin kirje 1:5.)

Miten Luojamme, Jehova Jumala, antaa viisautta anteliaasti? Sanansa Raamatun välityksellä, jota hän kehottaa meitä lukemaan. Jumala pyytää: ”Poikani, jos otat vastaan sanani ja talletat itsellesi minun käskyni, niin että tarkkaat korvallasi viisautta, – – tulet ymmärtämään Jehovan pelon ja löydät Jumalan tuntemuksen. Sillä Jehova itse antaa viisautta.” (Sananlaskut 2:1, 2, 5, 6.) Kun sovellamme Jumalan sanan neuvoja ja huomaamme niiden käytännöllisyyden, tajuamme niiden tosiaan heijastavan jumalista viisautta.

Ajatellaanpa esimerkiksi elämistä köyhyydessä. Raamattu suosittelee ahkeruutta ja varoittaa toiminnasta, jossa vähäiset rahat menevät täysin hukkaan. Niinpä sellaiset paheet kuin tupakointi ja alkoholin liikakäyttö ovat selvästi vastoin Raamatun periaatteita. (Sananlaskut 6:6–11; 10:26; 23:19–21; 2. Korinttilaisille 7:1.)

Entä mitä on sanottava toisten ihmisten vaikutuksesta elämäämme? Raamattu sanoo: ”Viisaiden kanssa vaeltava viisastuu, mutta sen, joka on tekemisissä typerien kanssa, käy huonosti.” (Sananlaskut 13:20.) Oletko huomannut, että ympäristön paine on usein saanut ihmiset – niin nuoret kuin vanhatkin – syyllistymään juopotteluun, huumeiden käyttöön ja moraalittomuuteen? Jos siis olemme tällaisia asioita harjoittavien ihmisten seurassa, meistä tulee heidän kaltaisiaan, aivan kuten Raamattu sanoo: ”Huono seura turmelee hyödylliset tavat.” (1. Korinttilaisille 15:33.)

Me kaikki haluamme varmasti olla onnellisia. Mutta miten se on mahdollista? Tiesitkö, että Raamatun mukaan tavarat eivät välttämättä tee meitä onnellisiksi, vaan pikemminkin oikeanlainen asenne ja hyvät ihmissuhteet, ja varsinkin hyvä suhde Jumalaan? (1. Timoteukselle 6:6–10.) Jeesus Kristus sanoi kuuluisassa vuorisaarnassaan, että todella onnelliset ihmiset ovat ”tietoisia hengellisestä tarpeestaan” ja ”lempeämielisiä”, he ”tuntevat vanhurskauden – – janoa” ja ovat ”armollisia”, ”puhdassydämisiä” ja ”rauhantekijöitä” (Matteus 5:1–9).

Kun mietit syvällisesti Raamatun opetuksia, opit ymmärtämään, miten ne voivat olla oppaana elämässämme. Raamattu on ainutlaatuinen neuvojen lähde. Sen ohjeet ovat aina hyödyllisiä. Ne eivät ole koskaan pelkästään teoriaa, eivätkä ne milloinkaan koidu meille vahingoksi. Raamatun neuvoja soveltavat hyötyvät aina.

Koulutusta tulevaa elämää varten

Sen lisäksi, että Raamatusta on hyötyä meille nyt, se antaa toivon tulevasta elämästä. Raamatussa kerrotaan maapallon perusteellisesta puhdistamisesta ja sen muuttamisesta Jumalan palvelijoiden loistavaksi kodiksi. Ajattelehan tätä sydäntä lämmittävää tulevaisuudenkuvausta: ”Katso! Jumalan teltta on ihmisten luona, ja hän asuu heidän kanssaan, ja he ovat hänen kansojaan. Ja Jumala itse on heidän kanssaan. Ja hän pyyhkii pois kaikki kyyneleet heidän silmistään, eikä kuolemaa enää ole, eikä surua eikä valitushuutoa eikä kipua enää ole. Entiset ovat kadonneet.” (Ilmestys 21:3, 4; Sananlaskut 2:21, 22.)

Ei siis enää sairaita lapsia, ei enää nälkää, ei enää ihmistä riuduttavia hirveitä sairauksia, ei enää viiltävää kipua! Turhautumisen, pettymyksen ja surun kyyneleet katoavat, kun niitä aiheuttavat olosuhteet muuttuvat. Koska Jumalan enkelijoukot ovat tuhonneet sellaiset ihmiset, jotka ovat tahallaan pahoja, ei ole enää varkaita, murhaajia, valehtelijoita eikä muita, jotka tekisivät elämän turvattomaksi. Ihmiset saavat iloita omasta kodista turvallisissa oloissa. (Jesaja 25:8, 9; 33:24; 65:17–25.)

Kuulostaako tämä sinusta liian hyvältä? Haluaisitko oppia lisää Raamatun periaatteiden soveltamisesta, jotta voisit hyötyä jo nyt ja myös tulevaisuudessa? Jos haluaisit, ota yhteyttä Jehovan todistajiin. He ottavat mielellään sinut ja perheesi mukaan elämää varten suunniteltuun maailmanlaajuiseen koulutusohjelmaansa.