Gå direkte til indholdet

Gå til Indhold

KOM NÆR TIL GUD

’Hans usynlige egenskaber ses klart’

’Hans usynlige egenskaber ses klart’

Tror du på Gud? Hvis du gør, kan du så pege på noget der vidner om hans eksistens? Sandheden er at vi er omgivet af vidnesbyrd om at der findes en vis, magtfuld og kærlig Skaber. Hvad er det for vidnesbyrd, og hvor overbevisende er de? Vi kan få svar på disse spørgsmål ved at tænke over noget apostlen Paulus skrev i et brev til de kristne i Rom.

Paulus sagde: „Hans [Guds] usynlige egenskaber ses ... klart fra verdens skabelse af, både hans evige kraft og hans guddommelighed, idet de fornemmes i de ting der er frembragt, så de er uden undskyldning.“ (Romerne 1:20) Skaberen har sat sit tydelige præg på sit værk, sådan som Paulus her gjorde opmærksom på. Lad os se nærmere på Paulus’ ord.

Guds egenskaber kunne ses „fra verdens skabelse af“, skrev Paulus. I denne sammenhæng sigter det græske ord der er gengivet med „verden“, ikke til planeten Jorden, men til menneskeheden. a Paulus mente altså at lige fra det tidspunkt menneskene blev skabt, kunne de se vidnesbyrd om Skaberens egenskaber i de ting han havde dannet.

Vi er omgivet af vidnesbyrd. De er ikke skjult i naturen, men ’ses klart’. Alt hvad vi ser omkring os, fra det mindste til det største, viser ikke alene at der findes en Skaber, men også at han har nogle vidunderlige egenskaber. Er det intelligente design der så tydeligt ses i naturen, ikke et vidnesbyrd om Guds visdom? Vidner stjernehimlen og bølgernes brusen ikke om hans kraft? Er den rige variation af føde som fryder ganen, og de skønne solopgange og solnedgange ikke et vidnesbyrd om hans kærlighed til menneskeheden? — Salme 104:24; Esajas 40:26.

Hvor tydelige er disse vidnesbyrd? De er så tydelige at de mennesker der ikke ser dem og derfor nægter at tro på Gud, er „uden undskyldning“. En bibellærd har illustreret det på denne måde: Forestil dig en bilist som ignorerer et skilt der angiver at der er omkørsel. En politibetjent standser ham og begynder at udskrive en bøde. Bilisten forsvarer sig med at han ikke så skiltet. Men det er en dårlig undskyldning, for skiltet kunne tydeligt ses, og der er ikke noget i vejen med bilistens syn. Som bilist har han desuden selv ansvar for at se og give agt på den slags skilte. Det samme gælder når det drejer sig om de vidnesbyrd om Guds eksistens der er i naturen. Disse „skilte“ ses tydeligt. Som tænkende skabninger er vi i stand til at se dem. Der er ingen undskyldning for at ignorere dem.

Skaberen har sat sit tydelige præg på sit værk

Ja, naturens bog fortæller meget om Skaberen. Men der findes en anden bog der fortæller os meget mere om ham, nemlig Bibelen. Ved hjælp af den kan vi få svar på dette vigtige spørgsmål: Hvad er Guds hensigt med vores planet og de mennesker der bor på den? At få svar på det spørgsmål kan hjælpe dig til at komme nær til Gud, hvis ’usynlige egenskaber klart ses’ i verden omkring os.

Forslag til bibellæsning i august

Romerne 1-16

a Bibelen taler også om at „verden“ er skyldig i synd og har behov for en frelser, hvilket tydeligt viser at udtrykket i disse sammenhænge sigter til menneskeheden og ikke til selve jordkloden. — Johannes 1:29; 4:42; 12:47.