Siirry sisältöön

Siirry sisällysluetteloon

”Kaiken lohdutuksen Jumala”

”Kaiken lohdutuksen Jumala”

Lähesty Jumalaa

”Kaiken lohdutuksen Jumala”

2. Korinttilaisille 1:3, 4

ELÄMÄSSÄ on paljon sellaista, mikä voi aiheuttaa surua ja murhetta, jopa epätoivoa. Saatamme kohdata kärsimyksiä, pettymyksiä tai yksinäisyyttä. Mistä voisit saada apua tällaisissa tilanteissa? Apostoli Paavalin sanat 2. Korinttilaiskirjeen 1:3, 4:ssä kiinnittävät huomion pettämättömään lohdutuksen lähteeseen – Jehova Jumalaan.

Jakeessa 3 Jumalaa sanotaan ”hellän armon Isäksi”. Mitä se tarkoittaa? ”Helläksi armoksi” käännetty kreikan sana voi välittää ajatuksen myötätunnosta, jota tunnetaan toisten kohtaamien kärsimysten vuoksi. * Eräässä Raamatun lähdeteoksessa sanotaan, että tämä ilmaus voidaan kääntää sanoilla ”sääliä” tai ”välittää hyvin paljon”. Jumalan ”hellä armo” saa hänet toimimaan. Emmekö haluakin päästä lähelle Jumalaa, kun tiedämme, että hänen persoonallisuuteensa kuuluu tällainen piirre?

Paavali sanoo Jehovaa myös ”kaiken lohdutuksen Jumalaksi”. Paavali käyttää tässä sanaa, joka sisältää ”ajatuksen jonkun vaikeuksissa olevan tai surevan lohduttamisesta ja ajatuksen aktiivisesta auttamisesta tai rohkaisemisesta”. Erään raamatunselitysteoksen mukaan ”me lohdutamme kärsivää, kun rohkaisemme häntä kestämään tuskansa” (The Interpreter’s Bible).

Miten Jumala sitten lohduttaa meitä ja rohkaisee meitä kestämään tuskamme? Hän tekee niin pääasiassa Sanansa Raamatun välityksellä sekä rukouslahjan avulla. Paavali sanoo, että Jumala on rakkaudellisesti antanut Sanansa, jotta meillä ”Raamatun kirjoitusten lohdutuksen avulla olisi toivo”. Lisäksi voimme sydämestä lähtevien rukousten välityksellä saada ”Jumalan rauhan, joka ylittää kaiken ajatuksen”. (Roomalaisille 15:4; Filippiläisille 4:7.)

Missä määrin Jehova lohduttaa palvelijoitaan? Paavali sanoo, että Jumala ”lohduttaa meitä kaikessa ahdistuksessamme” (2. Korinttilaisille 1:4). Kohtaammepa millaista painetta, tuskaa tai kärsimystä tahansa, Jumala voi antaa meille kestämiseen tarvittavaa rohkeutta ja voimaa. Eikö tämä olekin rohkaisevaa?

Jumalan antamasta lohdutuksesta hyötyvät muutkin kuin vain sen saajat. Paavali jatkaa sanoen, että Jumala lohduttaa meitä, jotta ”me voisimme lohduttaa missä ahdistuksessa hyvänsä olevia sillä lohdutuksella, jolla Jumala lohduttaa meitä itseämme”. Kun meitä on lohdutettu omassa ahdistuksessamme, meidän on helpompi tuntea empatiaa toisia kohtaan ja ojentaa auttava kätemme tarpeessa oleville.

Vaikka Jehova onkin ”kaiken lohdutuksen Jumala”, hän ei välttämättä poista ongelmiamme tai kärsimyksiämme. Yhdestä asiasta voimme kuitenkin olla varmoja: jos käännymme hänen puoleensa lohdutuksen saamiseksi, hän voi vahvistaa meitä kestämään kaikki surut ja vastoinkäymiset, joita elämä saattaa tuoda tullessaan. Tällainen myötätuntoinen Jumala varmasti ansaitsee palvontamme ja ylistyksemme.

[Alaviite]

^ kpl 2 Jumalaa sanotaan ”hellän armon Isäksi” eli lähteeksi, koska myötätunto on lähtöisin hänestä ja osa hänen luontoaan.