Gå direkte til indholdet

Gå til Indhold

En profeti af stor betydning

En profeti af stor betydning

En profeti af stor betydning

„Denne gode nyhed om riget vil blive forkyndt på hele den beboede jord til et vidnesbyrd for alle nationerne; og så vil enden komme.“ — MATTÆUS 24:14.

LÆRDE er enige om at dette vers er af stor betydning. Verset er vigtigt fordi den aktivitet der beskrives, skal udføres i globalt omfang. Det er også vigtigt fordi det peger på hvad kristne bør være optaget af, nemlig et forkyndelsesarbejde som går forud for og varsler den betydningsfulde og omfattende begivenhed som Jesus kaldte „enden“.

Dette profetiske vers bliver opfyldt nu. Det er noget som berører dig, for den gode nyhed indeholder både en indbydelse og en advarsel. Du har et valg: Du kan enten anerkende Guds rige eller afvise det. Det valg du træffer, vil påvirke dit liv.

Lad os se på verset i sin sammenhæng. Adskillige dage før Jesus blev pælfæstet, kom disciplene hen til ham og stillede ham nogle spørgsmål om fremtiden. De var interesseret i at vide noget om oprettelsen af Guds rige, som Jesus ofte havde talt om. De ville også gerne vide noget om „afslutningen på tingenes ordning“, eller som nogle oversættelser siger, „verdens ende“. — Mattæus 24:3; da. aut.

Jesus besvarede deres spørgsmål ved at fortælle dem at der ville komme omfattende krige, hungersnød, tilfælde af pest og store jordskælv. Han sagde også at lovløsheden ville tage til, at falske lærere ville vildlede mange, og at sande kristne ville blive hadet og forfulgt. Det var alt sammen dårlige nyheder. — Mattæus 24:4-13; Lukas 21:11.

Men der var også en god nyhed. Jesus udtalte dernæst de ord som er citeret ovenfor, ord som har fascineret folk i århundreder og indgivet dem håb. Mange er enige om vigtigheden af Jesu ord, men er uenige om hvad de betyder. Hvad er den gode nyhed helt præcis? Hvad er Riget? Hvornår vil denne profeti blive opfyldt, og af hvem? Og hvad er „enden“? Lad os se.

[Illustration på side 2, 3]

Faksimile af Codex Washingtonianus med de fire evangelier. Mattæus 24:14 er fremhævet

[Kildeangivelse på side 2]

Fra bogen Facsimile of the Washington Manuscript of the Four Gospels in the Freer Collection 1912