Gå direkte til indholdet

Gå til Indhold

„Al trøsts Gud“

„Al trøsts Gud“

Kom nær til Gud

„Al trøsts Gud“

2 Korinther 1:3, 4

MANGE forhold i livet — lidelser, skuffelser og ensomhed — kan gøre en bedrøvet, ja endda fortvivlet. I sådanne stunder tænker man måske: ’Hvor kan jeg finde hjælp?’ Apostelen Paulus’ ord i Andet Korintherbrev 1:3, 4 gør os opmærksomme på hvor vi altid kan hente trøst, nemlig hos Jehova Gud.

I vers 3 kaldes Gud for „den inderlige barmhjertigheds Fader“. Hvad ligger der i dette udtryk? Det græske ord som er gengivet med ’inderlig barmhjertighed’, kan indeholde tanken om at føle med nogle der lider. * Et bibelsk opslagsværk siger at dette udtryk også kan oversættes med „at have medlidenhed med“ eller „at have stor omsorg for“. Guds ’inderlige barmhjertighed’ får ham til at handle. Giver vores kendskab til denne side af Guds personlighed os ikke lyst til at komme nær til ham?

Paulus omtaler også Jehova som „al trøsts Gud“. Her anvender Paulus et ord der menes at indeholde „tanken om at trøste en der er i vanskeligheder eller sørger, og tanken om at gøre noget aktivt for at hjælpe eller opmuntre“. Værket The Interpreter’s Bible forklarer: „Vi trøster en der lider, når vi indgiver vedkommende styrke til at bære smerten.“

’Hvordan trøster Gud os, og hvordan indgiver han os styrke til at udholde lidelser?’ spørger du måske. Det gør han fortrinsvis gennem sit ord, Bibelen, og gennem den gave som bønnen er. Paulus fortæller os at Gud kærligt har givet os sit ord for at vi „ved Skrifternes trøst kan have håb“. Desuden kan vi ved at bede inderlige bønner få „Guds fred, som overgår al forstand“. — Romerne 15:4; Filipperne 4:7.

I hvor stor udstrækning trøster Jehova sit folk? Paulus siger at Gud „trøster os i al vor trængsel“. (2 Korinther 1:4) Uanset hvilket pres, hvilke kvaler eller hvilke lidelser vi udsættes for, kan Gud give os den nødvendige kraft og styrke til at holde ud. Er det ikke en opmuntrende tanke?

Den trøst Gud giver, begrænser sig ikke kun til den der modtager den. Paulus fortsætter med at sige at Gud trøster os „så vi kan trøste dem som er i al slags trængsel, med den trøst hvormed vi selv trøstes af Gud“. Når vi er blevet trøstet i vor trængsel, vil vi føle os tilskyndet til at vise andre empati og række dem der er i nød, en hjælpende hånd.

At Jehova er „al trøsts Gud“, betyder ikke nødvendigvis at han fjerner alle vores problemer. Men vi kan være sikre på én ting: Hvis vi søger trøst hos ham, kan han styrke os til at komme igennem enhver slags sorg eller vanskelighed som vi møder på livets vej. En så medfølende Gud fortjener i sandhed at vi tilbeder og priser ham.

[Fodnote]

^ par. 2 Gud bliver kaldt „den inderlige barmhjertigheds Fader [el.: ophav]“ fordi medlidenhed udgår fra ham og er en del af hans væsen.