Gå direkte til indholdet

Et århundrede med musik til pris for Gud

Et århundrede med musik til pris for Gud

“Jeg vil bede dig om at tage til Columbia Studios i New York og synge en af vores sange. De vil lave en professionel pladeindspilning. Fortæl ikke nogen om dit foretagende.”

William Mockridge

I slutningen af 1913 udførte William Mockridge denne usædvanlige opgave som Charles Taze Russell havde givet ham. a Sangen, der af nogle er kendt som “The Sweet By-and-By”, blev indspillet på en 78-plade. William fandt senere ud af at sangen skulle bruges i begyndelsen af “Skabelsens Fotodrama”, en forestilling med indspilninger af bibelske foredrag og musik der blev synkroniseret med stumfilm og farvelagte lysbilleder af glas. “Fotodramaet” havde premiere i New York i januar 1914.

Williams plade var én ud af 50 som operatører afspillede ved forskellige engelsksprogede visninger af “Fotodramaet”. Det meste af musikken var blevet produceret af andre, men nogle få af pladerne, deriblandt den med William, var lavet på bestilling af Bibelstudenterne, og teksten var bygget på Daggry Sange, en af deres egne sangbøger.

Opmærksomme på ordvalget

Vidnerne anvendte i mange år sange i deres tilbedelse der var skrevet af udenforstående. Når det var nødvendigt, ændrede de dog teksten så den passede med deres forståelse af Bibelen.

For eksempel var en af sangene der blev afspillet under “Fotodramaet”, “Our King Is Marching On”, en tilpasning af sangen “Battle Hymn of the Republic” (Republikkens Kampsang). Sangen begynder med denne strofe: “Mine øjne har set Herrens kommes herlighed.” Men Bibelstudenterne ændrede teksten så den lød: “Mine øjne har set Herrens nærværelses herlighed.” Den ændring afspejlede deres tro på at Jesus Kristus’ styre indebærer både hans komme og hans nærværelse i en bestemt tidsperiode. – Mattæus 24:3.

I 1966 udgav Jehovas Vidner publikationen Syng og spil i jeres hjerte for Jehova (dansk i 1969), og denne gang bestræbte man sig for at udelade musik man vidste stammede fra verdslige kilder eller andre trossamfund. Samme år blev der dannet et lille orkester som indspillede bogens 119 sange. Menighederne anvendte disse indspilninger når der blev sunget ved møderne, og der var også nogle der lyttede til dem derhjemme.

I 2009 udgav Jehovas Vidner en ny sangbog, Syng for Jehova. Korindspilninger af sangene er blevet udgivet på mange sprog. I 2013 begyndte Jehovas Vidner at udgive børnemusikvideoer. En af dem har titlen Jeg kan bede en bøn når jeg vil. På jw.org bliver der hver måned downloadet flere millioner sange.

Mange har udtrykt værdsættelse af musikken. En kvinde ved navn Julie skrev angående Syng for Jehova: “De nye sange er så smukke! Når jeg er alene, lytter jeg til dem der beskriver hvordan jeg virkelig har det. Jeg føler at mit forhold til Jehova bliver stærkere, og jeg er mere besluttet end nogen sinde før på at tjene ham helt og fuldt.”

En mor ved navn Heather skrev følgende om hvordan Jeg kan bede en bøn når jeg vil har påvirket hendes børn på syv og ni år: “Den har hjulpet dem til at bede, ikke bare ved dagens begyndelse eller når de er sammen med os, men hver gang de har lyst til at tale med Jehova.”

a Charles Taze Russell (1852-1916) førte an blandt Bibelstudenterne, som Jehovas Vidner dengang var kendt som.