Gå direkte til indholdet

Gå til Indhold

Kom nær til Gud

Han belønner alle som tjener ham

Han belønner alle som tjener ham

„MANGE TAK.“ Vi bliver altid glade når andre viser påskønnelse af et arbejde vi har udført, eller viser taknemmelighed for en gave der kommer fra hjertet. Det betyder meget at mærke at det man gør, bliver værdsat af andre, men især af dem vi holder af. Jehova Gud er selvfølgelig den vi holder mest af. Værdsætter han det vi gør for at tjene ham? Lad os se på hvad Jehova gjorde for Ebed-Melek, en mand som satte livet på spil for at redde en af Guds profeter. — Læs Jeremias 38:7-13 og 39:16-18.

Hvem var Ebed-Melek? Sandsynligvis var han embedsmand ved hoffet i Juda under kong Zedekias. * Ebed-Melek levede samtidig med Jeremias, der var udsendt af Gud for at advare det utro Juda om dets kommende ødelæggelse. Selvom han var omgivet af ugudelige fyrster, viste Ebed-Melek gudsfrygt, og han havde stor respekt for Jeremias. Ebed-Meleks gode egenskaber blev sat på prøve da disse onde fyrster falskeligt anklagede Jeremias for at tilskynde til oprør, hejste ham ned i en mudret cisterne og efterlod ham for at han skulle dø. (Jeremias 38:4-6) Hvad ville Ebed-Melek nu gøre?

Ebed-Melek handlede modigt og beslutsomt uden at frygte for reaktionen fra fyrsterne. I al offentlighed henvendte han sig til Zedekias og gjorde indsigelse mod den uretfærdige behandling af Jeremias. Måske pegede han endda på de skyldige da han sagde til kongen: ’Disse mænd har handlet ondt mod Jeremias.’ (Jeremias 38:9) Denne indsats lykkedes for Ebed-Melek, og på Zedekias’ påbud tog han 30 mænd med sig for at redde Jeremias.

Nu viste Ebed-Melek en anden ønskværdig egenskab, nemlig venlighed. Han tog „slidte klude og slidte stykker tøj og hejsede dem ned til Jeremias . . . med reb“. Hvad var meningen med disse klude og tøjstykker? Jo, ved at lægge dem under sine arme kunne Jeremias på den måde afbøde smerten ved at blive trukket op af det mudrede dyb. — Jeremias 38:11-13.

Jehova så hvad Ebed-Melek gjorde, men værdsatte han det også? Gennem Jeremias fortalte han Ebed-Melek at Judas ødelæggelse var nært forestående. Derefter gav han Ebed-Melek „fem garantier for frelse“, som en bibelforsker kalder det. Jehova sagde: „Jeg vil udfri dig . . . Du vil ikke blive overgivet i de mænds hånd . . . Jeg vil visselig bringe dig i sikkerhed . . . Du skal ikke falde for sværdet . . . Du skal få din sjæl som bytte.“ Hvorfor gav Jehova Ebed-Melek dette løfte? Gud sagde: „Fordi du har stolet på mig.“ (Jeremias 39:16-18) Jehova kunne se at Ebed-Melek ikke kun havde handlet på grund af omsorg for Jeremias, men også på grund af tillid til og tro på Gud.

Det er tydeligt hvad vi kan lære: Jehova værdsætter det vi gør for at tjene ham. Bibelen forsikrer os om at selv små udtryk for gudhengivenhed bliver husket af ham hvis de kommer fra et hjerte fuldt af tro. (Markus 12:41-44) Føler du dig tilskyndet til at komme nærmere til denne Gud der værdsætter os? Da kan du være sikker på at han vil leve op til den forsikring vi finder i hans ord: „Han belønner dem som ivrigt søger ham.“ — Hebræerne 11:6.

Forslag til bibellæsning i maj:

Jeremias 32-50

[Fodnote]

^ par. 2 Ebed-Melek bliver omtalt som en „eunuk“. (Jeremias 38:7) Dette udtryk betegnede en mand der var blevet kastreret, men blev også brugt i en bredere betydning om alle embedsmænd der varetog pligter ved kongens hof.