Gå direkt till innehållet

VAD BETYDER BIBELVERSEN?

Romarna 5:8: ”Kristus dog för oss medan vi ännu var syndare”

Romarna 5:8: ”Kristus dog för oss medan vi ännu var syndare”

 ”Gud bevisar att han älskar oss genom att Kristus dog för oss medan vi fortfarande var syndare.” (Romarna 5:8, Nya världens översättning)

 ”Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog för oss medan vi ännu var syndare.” (Romarna 5:8, Svenska Folkbibeln)

Förklaring av Romarna 5:8

 Jehova a Gud visade hur mycket han älskar oss när han lät sin son Jesus Kristus dö för oss. (Johannes 3:16) Vi är syndiga, och det betyder att vi ofta tänker och gör sådant som går emot Guds normer. (Kolosserna 1:21, 22) Men Gud har sett till att vi kan bli försonade med honom ”genom hans sons död”. (Romarna 5:10) Och det gör att vi kan ha ett bra förhållande till Gud nu och möjligheten att leva för evigt. (Romarna 5:11; 1 Johannes 4:9, 10)

Sammanhanget till Romarna 5:8

 Paulus skrev detta till de kristna som bodde i Rom. I Romarbrevet, kapitel 5, förklarar Paulus varför de kristna kan vara glada och ha ett starkt hopp. (Romarna 5:1, 2) Och det ”hoppet gör oss inte besvikna”, för det bygger på den stora kärlek Gud visade när han gav sin son Jesus för oss. (Romarna 5:5, 6) Jesus var helt lydig mot Gud, till skillnad från Adam. (Romarna 5:19) Adam var olydig mot Gud, och det ledde till att alla hans avkomlingar ärvde synd och död. (Romarna 5:12) Men när Jesus var lydig och offrade sitt liv gav han alla människor möjligheten att leva för evigt. (Romarna 5:21)

a Enligt Bibeln är Jehova Guds egennamn. (Psalm 83:18)