Hjälpmedelsinställning

Search

Välj språk

Gå direkt till andra menyn

Gå direkt till innehållsförteckningen

Gå direkt till innehållet

Jehovas vittnen

Svenska

VAKTTORNET MARS 2015

 VÅRA LÄSARE FRÅGAR

Är påsken verkligen en kristen högtid?

Är påsken verkligen en kristen högtid?

Påsken beskrivs i Encyclopædia Britannica som ”det kristna kyrkoårets viktigaste högtid, som firas till minne av Kristi uppståndelse”. Men är den verkligen kristen?

För att avgöra om ett gammalt föremål är äkta är det nödvändigt att granska detaljer. På liknande sätt måste vi sätta sederna kring påsken under lupp för att se om det verkligen rör sig om en kristen högtid.

För det första sa Jesus att hans efterföljare skulle högtidlighålla minnet av hans död, inte av hans uppståndelse. Paulus kallade den här högtiden för ”Herrens kvällsmåltid”. (1 Korinthierna 11:20; Lukas 22:19, 20)

För det andra har många påsktraditioner inte mycket med Jesus uppståndelse att göra ”utan har sitt ursprung i folktro”, konstaterar Encyclopædia Britannica. När det till exempel gäller påskägg och påskharar säger The Encyclopedia of Religion: ”Ägget symboliserar nytt liv som spricker fram genom det till synes döda (hårda) skalet.” Det sägs vidare: ”Haren var känd för sin fruktbarhet och symboliserar därför vårens intåg.”

Philippe Walter, professor i medeltida litteratur, förklarar hur sådana seder kunde införlivas i påskfirandet. Han skriver att ”i kristnandet av hedniska religioner” var det lätt att koppla ihop Jesus uppståndelse med den hedniska högtid som firade ”övergången från vinterns dödstillstånd till vårens uppvaknande”. Enligt Walter var det här ett viktigt steg för att införa ”årliga kristna högtider” i det hedniska kalenderåret, vilket skulle bana väg för en massomvändelse.

Detta så kallade kristnande inträffade inte medan apostlarna levde, eftersom de var en ”återhållande kraft” mot hedendomen. (2 Thessalonikerna 2:7) Paulus sa att efter hans bortgång skulle ”det träda fram män som förkunnar villoläror för att dra lärjungarna över på sin sida”. (Apostlagärningarna 20:29, 30, Bibel 2000) Och i slutet av det första århundradet skrev aposteln Johannes att några kristna redan hade blivit vilseledda. (1 Johannes 2:18, 26) Dörren hade nu öppnats för hedniska läror.

”Bli inte ojämnt sammanokade med icke troende.” (2 Korinthierna 6:14)

Men någon kanske tycker att det inte var fel att införa vissa påskseder, eftersom de gjorde det lättare för ”hedningarna” att förstå betydelsen av Jesus uppståndelse. Men det skulle Paulus aldrig hållit med om. Även om han stötte på många hedniska traditioner under sina resor i det romerska riket, blandade han inte in någon av dem i kristendomen bara för att lära andra mer om Jesus. Tvärtom varnade han de kristna: ”Bli inte ojämnt sammanokade med icke troende. För vilken samhörighet finns det mellan rättfärdighet och laglöshet? Eller vilken gemenskap har ljus med mörker?” Han tillade: ”’Gå ut ifrån dem och avskilj er’, säger Jehova, ’och sluta upp med att röra vid det orena.’” (2 Korinthierna 6:14, 17)

Vilken slutsats kan vi dra av vår korta granskning? Påsken är helt klart ingen kristen högtid.

Ta reda på mer

Vad säger Bibeln om påsken?

Lär dig mer om bakgrunden till tre vanliga påsktraditioner.

Jesu uppståndelse betyder liv!

Tänk dig ett evigt liv utan smärta, lidande och sorger.