Hjälpmedelsinställning

Search

Välj språk

Gå direkt till andra menyn

Gå direkt till innehållsförteckningen

Gå direkt till innehållet

Jehovas vittnen

Svenska

VAKTTORNET MAJ 2014

 ETT SAMTAL VID DÖRREN

Tror Jehovas vittnen på Jesus?

Tror Jehovas vittnen på Jesus?

Så här skulle ett samtal kunna låta när ett Jehovas vittne ringer på. Vi tänker oss att ett vittne som heter Anton besöker en man som heter Thomas.

EN GRUNDLÄGGANDE LÄRA

Anton: Hej Thomas! Vad trevligt att träffa dig igen.

Thomas: Detsamma.

Anton: Jag har med mig de senaste numren av Vakttornet och Vakna! Jag tror du kommer att tycka om de här artiklarna.

Thomas: Tack. Vad bra att du kom, för jag har faktiskt en fråga till dig.

Anton: Jaha, vad trevligt.

Thomas: Jo, häromdagen berättade jag för en kille på jobbet att jag brukar läsa era tidningar och att de är väldigt intressanta. Men han sa att jag inte borde läsa dem eftersom Jehovas vittnen inte tror på Jesus. Stämmer det? Jag sa att jag skulle fråga dig nästa gång du kom.

Anton: Vad glad jag blir att du frågar. För om man undrar vad någon tror på, så är det ju alltid bäst att fråga den personen och inte gå till någon annan.

Thomas: Ja, det var så jag tänkte.

Anton: Och vi tror absolut på Jesus. Det är faktiskt en grundläggande lära för oss vittnen. Det är ju tack vare honom vi kan bli frälsta, eller räddade.

Thomas: Det var som jag trodde då. Men jag blev ändå lite fundersam när min arbetskamrat påstod att ni inte tror på Jesus. Du och jag har väl egentligen aldrig pratat om det.

Anton: Jag kanske kan få visa dig några verser från Bibeln om hur viktigt det är att tro på Jesus? Det är verser som vi ofta visar när vi träffar människor så här vid dörren.

Thomas: Ja, det går bra.

Anton: Vi kan börja med att titta på något som står i Johannes 14:6. Det är Jesus som säger de här orden till en av apostlarna: ”Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.” Såg du här vad som är det enda sättet att närma sig Fadern på?

Thomas: Ja, genom Jesus.

Anton: Precis. Och det tror vi Jehovas vittnen också. Så när vi ber gör vi det alltid i Jesus namn.

Thomas: Okej.

Anton: Vi kan titta på en vers till, Johannes 3:16. Den här versen är så viktig att den ibland kallas för ”lilla Bibeln”. Om det finns en vers som komprimerar allt Jesus sa och gjorde när han var på jorden, så är det den här. Du kanske vill läsa den?

Thomas: Ja, visst. ”Ty Gud älskade världen så mycket att han gav sin enfödde Son, för att var och en som utövar tro på honom inte skall bli tillintetgjord utan ha evigt liv.”

 Anton: Tack. Känner du igen de här orden?

Thomas: Ja, den versen har jag hört många gånger förut.

Anton: Ja, det är nog en av de mest kända verserna i Bibeln. Tänkte du på vad som egentligen står här? Gud älskar oss och har gjort det möjligt för oss att få evigt liv. Men det är något man måste göra, såg du det?

Thomas: Ja, vänta lite ... utöva tro.

Anton: Ja, och i den här versen är det just tron på Jesus som betonas. Och den tanken – att tron på Jesus kan göra att vi får evigt liv – kommer faktiskt fram på sidan 2 i en av tidskrifterna du fick. Här beskrivs syftet med Vakttornet, och det står bland annat att den här tidskriften framhåller ”tron på Jesus Kristus, som dog för att vi ska kunna få evigt liv och som nu är kung i Guds rike”.

Thomas: Ja, där ser man. Där står det ju svart på vitt, i er egen tidning, att ni tror på Jesus.

Anton: Ja, precis.

Thomas: Men varför påstår en del att ni inte tror på honom?

Anton: Det finns säkert flera skäl till det. En del kanske säger det bara för att de har hört det från andra, kanske till och med från präster.

Thomas: Något som slog mig var att det kanske beror på att ni kallar er Jehovas vittnen, inte Jesus vittnen.

Anton: Ja, så kan det också vara.

Thomas: Varför pratar ni förresten så mycket om Jehova?

”JAG HAR GJORT DITT NAMN KÄNT”

Anton: Ett skäl är att vi tycker att det är väldigt viktigt att man använder Guds namn, Jehova, precis som Jesus gjorde. Vi kan läsa vad Jesus sa i en bön till sin Far, i Johannes 17:26. Vill du läsa?

Thomas: Visst. ”Jag har gjort ditt namn känt för dem och skall göra det känt, för att den kärlek som du har älskat mig med skall vara i dem och jag i gemenskap med dem.”

Anton: Tack. Lade du märke till att Jesus sa att han hade gjort Guds namn känt? Vad tror du, varför hade han gjort det?

Thomas: Hmm. Jag vet inte riktigt.

Tack vare tron på Jesus kan vi bli räddade.

Anton: Om vi läser ett bibelställe till kanske det blir lite tydligare. Jag tänker på Apostlagärningarna 2:21. Där står det: ”Var och en som anropar Jehovas namn skall bli räddad.” Att anropa Jehovas namn är alltså ett villkor för att bli räddad, och det måste ju Jesus också varit medveten om, eller hur?

Thomas: Ja, det är klart.

Anton: Så det här var ett skäl till att Jesus tyckte att det var viktigt att hans efterföljare kände till och använde Guds namn. Och det är också ett av de främsta skälen till att vi pratar så mycket om Jehova. Vi tycker att det är viktigt att andra lär känna Guds namn och personlighet så att de kan anropa honom och bli räddade.

Thomas: Men även om man inte känner till eller använder Guds namn, så vet man ju ändå vem man menar när man säger ”Gud”.

Anton: Ja, så kan det ju vara. Men Gud har berättat vad han heter för att vi ska kunna bli nära vänner med honom.

Thomas: Hur menar du då?

Anton: Jo, tänk till exempel på Mose. Vi hade egentligen inte behövt veta vad han hette,  det hade räckt att känna till honom som mannen som delade Röda havet och fick de tio budorden. Och hade man behövt känna till Noas namn? Han hade ju kunnat beskrivas som mannen som byggde en ark och räddade sin familj och alla djur. Och samma sak med Jesus. Det hade räckt att vi visste att det var han som kom från himlen och dog för våra synder, eller hur?

Thomas: Ja, jag antar det.

Anton: Men Gud har sett till att vi vet namnen på dem. Och visst ger det en särskild känsla att veta någons namn? Även om vi aldrig träffat Mose, Noa eller Jesus så blir de mer verkliga för oss när vi vet vad de heter.

Thomas: Jag har aldrig tänkt så förut, men det ligger nog någonting i det.

Anton: Och det är ytterligare en orsak till att vi Jehovas vittnen använder Guds namn så ofta. Vi vill hjälpa människor att tro på Jehova som en verklig person som de kan få en nära relation till. Samtidigt vill vi verkligen visa vilken viktig roll Jesus har för att vi ska kunna bli räddade. Vi kanske kan läsa en bibelvers till som betonar hans uppgift.

Thomas: Visst!

Anton: Vi läste ju Johannes 14:6 förut, där Jesus säger att han är ”vägen och sanningen och livet”. Men det är intressant att se vad han sa tidigare i kapitlet, i vers 1. Vill du läsa sista delen av den?

Thomas: Okej. Det står: ”Utöva tro på Gud, utöva också tro på mig.”

Anton: Tack. Med tanke på det du just läste, tycker du att det verkar som man antingen ska tro på Jesus eller på Jehova?

Thomas: Nej, Jesus sa ju att vi ska göra både och.

Anton: Precis. Och du håller säkert med om att det inte räcker med att bara säga att vi tror på Gud och Jesus. Vi måste leva på ett sätt som visar att vi tror.

Thomas: Absolut.

Anton: Men frågan är hur man kan visa att man tror på Gud och Jesus. Det kanske vi kan prata mer om nästa gång jag kommer. *

Thomas: Ja, gärna.

Har du någon fråga om Bibeln? Undrar du vad Jehovas vittnen tror på eller vad som skiljer dem från andra religioner? Passa på att fråga nästa gång du träffar ett Jehovas vittne. Han eller hon svarar gärna på dina frågor.

^ § 58 Mer information finns i kapitel 12 i boken Vad lär Bibeln?, utgiven av Jehovas vittnen.

Ta reda på mer

Ett levnadssätt som behagar Gud

Det går att leva på ett sätt som Jehova vill. Du kan till och med bli hans vän.