Gå direkt till innehållet

Gå direkt till andra menyn

Gå direkt till innehållsförteckningen

Jehovas vittnen

Svenska

Vakttornet  |  november 2011

Varför leva efter Bibelns normer?

Varför leva efter Bibelns normer?

 Varför leva efter Bibelns normer?

ÄR BIBELNS syn på sex gammalmodig och onödigt restriktiv? Nej, inte alls. Bibelns syn på sex kan hjälpa oss att undvika:

Sexuellt överförda sjukdomar

Oönskade graviditeter

De smärtsamma följderna av upplösta äktenskap

Ett skuldtyngt samvete

Förnedringen att bli utnyttjad av andra

Vår Skapare, Jehova Gud, * vill att du ska få glädje och nytta av hans gåvor. Gud är ”den som lär dig att göra det som är till nytta för dig”. (Jesaja 48:17) De som lever efter Bibelns normer när det gäller sex får:

Guds godkännande

Sinnesfrid

Starkare familjerelationer

Ett gott rykte

Självaktning

Men om du just nu inte lever efter Bibelns moralnormer, kan du då ändra livsstil? Kommer Gud att ställa dig till svars för det som du gjort tidigare?

Tänk på det här: Några i den första kristna församlingen hade tidigare varit otuktiga, äktenskapsbrytare och homosexuella. De valde att ändra sin livsstil, och det blev verkligen till nytta för dem. (1 Korinthierna 6:9–11) I vår tid har tusentals människor världen över valt att göra likadant. De har valt bort en promiskuös livsstil och har fått uppleva fördelarna med att leva enligt Bibelns  normer. Vi kan ta exemplet med Sarah, som nämndes i den inledande artikeln.

”Jag kände mig genast så lättad”

Sarah upptäckte att hennes hämningslösa livsstil inte gav henne den frihet och tillfredsställelse hon längtade efter. ”Jag kände att mitt samvete hade blivit förhärdat”, säger hon. ”Jag skämdes och var rädd för att bli gravid eller få en förfärlig sjukdom. Jag förlorade aldrig tron på Gud, och jag visste att mitt sätt att leva bedrövade honom. Jag kände mig oren, och jag mådde väldigt dåligt.”

Till slut fick Sarah kraft att ändra sin livsstil. Hon sökte hjälp hos sina föräldrar, som är Jehovas vittnen. Hon bad också de äldste i församlingen av Jehovas vittnen på platsen om hjälp. ”Jag blev positivt överraskad av att mina föräldrar och de äldste var så vänliga och kärleksfulla”, säger Sarah. ”Jag kände mig genast så lättad.”

Sarah uppfostrar nu två egna barn. Hon säger: ”Jag berättar uppriktigt för mina barn om de val jag gjort. Jag vill att de ska förstå hur det påverkade mig att jag inte brydde mig om Guds normer. Jag vill hjälpa dem att inse att det är till vårt bästa – fysiskt, mentalt och känslomässigt – att följa Guds moralnormer. Jag är övertygad om att Gud ger oss moralnormer därför att han vill oss väl.”

Du kan också få nytta av att följa Guds kärleksfulla vägledning. Bibeln lovar: ”Jehovas befallningar är rättrådiga, får hjärtat att glädja sig; Jehovas bud är rent, får ögonen att lysa. ... Att följa dem ger stor belöning.” (Psalm 19:8, 11) *

[Fotnoter]

^ § 8 Jehova är Guds egennamn enligt Bibeln.

^ § 20 Om du vill veta mer om Bibelns praktiska råd, kan du kontakta Jehovas vittnen där du bor, skriva till en av adresserna på sidan 4 eller besöka vår hemsida, www.watchtower.org/z

[Infälld text på sidan 8]

De som nonchalerar Bibelns normer skadar ofta andra känslomässigt.

[Infälld text på sidan 9]

De som lever efter Bibelns normer har ett rent samvete och starkare familjerelationer.