Hjälpmedelsinställning

Search

Välj språk

Gå direkt till andra menyn

Gå direkt till innehållsförteckningen

Gå direkt till innehållet

Jehovas vittnen

Svenska

VAKNA! NOVEMBER 2012

En nyckel till att förstå Bibeln

En nyckel till att förstå Bibeln

”Hur vet ni att er tolkning av Bibeln är den rätta? Bibeln kan ju tolkas på många olika sätt!”

Har du hört människor säga så? Men visste du att det är möjligt att undersöka Bibeln på ett sådant sätt att den faktiskt förklarar sig själv? Det här är hemligheten: Om de omkringliggande verserna inte förklarar innebörden i en viss text, jämför då den texten med andra bibelställen som behandlar samma ämne. På så sätt låter man Bibeln och inte ens egna uppfattningar vägleda tankarna.

Tänk till exempel på det Bibeln lär om de dödas tillstånd. Här nedan finns fem texter från olika delar av Bibeln. Lägg märke till hur de tecknar en samstämmig bild.

  • ”De döda prisar inte Herren, de som har farit ner i tystnaden.” (Psalm 115:17) *
  • ”Lita aldrig på mäktiga män, människor som ingen hjälp kan ge. De ger upp andan och blir jord igen, då går deras planer om intet.” (Psalm 146:3, 4)
  • ”De levande vet att de skall dö, men de döda vet ingenting.” (Predikaren 9:5)
  • ”Dödsriket prisar dig inte, de döda sjunger inte ditt lov ... De levande prisar dig, de levande, så som jag gör i dag.” (Jesaja 38:18, 19)
  • Så här sa Jesus Kristus om sin vän Lasarus, som nyligen hade dött: ”’Vår vän Lasaros sover, men jag går dit för att väcka honom.’ Då sade lärjungarna: ’Herre, sover han, så blir han frisk.’ ... Då sade Jesus rent ut till dem: ’Lasaros är död.’” (Johannes 11:11–14)

Ser du hur samstämmiga de här verserna är? Ja, i motsats till vanliga uppfattningar lär Bibeln att de döda verkligen är döda. De lever inte i himlen eller någon annanstans, utan de sover djupt och vet ingenting. Därför kan de inte lovprisa Gud eller ens tänka. *

Huvudpunkten är: När vi undersöker Bibeln ämnesvis ser vi tydligt vad den lär. Det här sättet att undersöka Bibeln – som Jehovas vittnen använder – kräver naturligtvis ansträngning. (Ordspråksboken 2:1–5) Men så är det ju med det mesta som verkligen är värt något.

^ § 5 Bibelställena är hämtade från Bibel 2000.

^ § 10 Bibeln lär att de döda som är i Guds minne ska väckas till liv, eller uppstå, i framtiden vid Guds fastställda tid. (Se Job 14:14, 15; Johannes 5:28, 29; Apostlagärningarna 24:15.)