Hjälpmedelsinställning

Search

Välj språk

Gå direkt till andra menyn

Gå direkt till innehållsförteckningen

Gå direkt till innehållet

Jehovas vittnen

Svenska

Onlinebibel

NYA VÄRLDENS ÖVERSÄTTNING AV DEN HELIGA SKRIFT

2 Korinthierna 13:1–14

13  Detta är tredje gången+ jag nu kommer till er. ”På två eller tre vittnens ord skall varje sak fastställas.”+  Jag har sagt det tidigare, och som om jag var närvarande för andra gången, och ändå frånvarande nu, säger jag på förhand till dem som förut har syndat och till alla de övriga att när jag kommer åter,* skall jag inte visa skonsamhet,+  då ni ju söker ett bevis för att Kristus talar i mig,+ Kristus som inte är svag gentemot er utan är kraftfull bland er.  Ja, visserligen blev han hängd på pålen*+ till följd av svaghet,+ men han är i livet till följd av Guds kraft.+ Ja, också vi är svaga med honom, men vi skall leva tillsammans med honom+ till följd av Guds kraft+ gentemot er.*  Fortsätt att pröva er själva, om ni är i tron, fortsätt att genom prövning visa vad ni själva är.+ Eller har ni inte klart för er att Jesus Kristus är i gemenskap med er?+ Om det inte är så att ni är underkända.  Jag hoppas verkligen att ni kommer att förstå att vi inte är underkända.  Nu ber+ vi till Gud att ni inte må göra något orätt, inte för att vi själva skall synas vara godkända, utan för att ni må göra vad som är utmärkt, även om vi själva kan synas vara underkända.  Ty vi kan ingenting göra mot sanningen, utan bara för sanningen.+  Vi gläder oss verkligen när vi är svaga och ni är fulla av kraft;+ och om detta ber vi:+ att ni blir förda till rätta igen.* 10  Det är därför som jag skriver om dessa ting medan jag är frånvarande, för att jag inte, när jag är närvarande, skall behöva uppträda med stränghet+ i överensstämmelse med den myndighet som Herren har gett mig till att bygga upp+ och inte till att riva ner. 11  Slutligen, bröder, gläd er, låt er bli förda till rätta igen, låt er bli tröstade,+ ha samstämmiga tankar,+ håll fred,+ så skall kärlekens och fridens Gud+ vara med er. 12  Hälsa varandra med en helig kyss.+ 13  Alla de heliga sänder er sina hälsningar. 14  Herren Jesu Kristi* oförtjänta omtanke och Guds kärlek och delaktigheten i den heliga anden vare med er alla.+

Fotnoter

El.: ”kommer tillbaka”.
Se Tillägg 5C.
”gentemot er”. Saknas i B.
”blir förda till rätta igen”. El.: ”åter bringas i ordning”. Grek.: katạrtisin (av katartịzō, ”åter bringa i ordning [i rätt läge]”, ”sätta i stånd”, ”reparera”).
”Kristi”. Saknas i B.