Hjälpmedelsinställning

Search

Välj språk

Gå direkt till andra menyn

Gå direkt till innehållsförteckningen

Gå direkt till innehållet

Jehovas vittnen

Svenska

Vi lär av den store läraren

 KAPITEL 26

Varför är det svårt att göra det som är rätt?

Varför är det svårt att göra det som är rätt?

VEM tror du blev glad när Saul gjorde sådant som var fel? ... Satan, Djävulen, blev glad. Och judarnas religiösa ledare blev också det. Men när Saul sedan blev en lärjunge till den store läraren och kallades Paulus, då började de här religiösa ledarna hata honom. Förstår du då varför det är svårt för dem som är lärjungar till Jesus att göra det som är rätt? ...

Vad råkade Paulus ut för när han gjorde det som var rätt?

En gång sade översteprästen Ananias åt några män att slå Paulus i ansiktet. Han försökte till och med kasta Paulus i fängelse. Ja, Paulus fick vara med om många svåra saker, när han blev en lärjunge till Jesus. Han blev slagen, och några försökte till och med döda honom med stora stenar. (Apostlagärningarna 23:1, 2; 2 Korinthierna 11:24, 25)

Det är många som försöker få oss att göra sådant som Gud inte tycker om. Så frågan är: Hur  mycket älskar vi det som är rätt? Älskar vi det så mycket att vi kommer att göra det, även om andra hatar oss för det? I så fall måste vi vara modiga. Håller du inte med om det? ...

Men du kanske undrar: ”Varför skulle någon hata oss för att vi gör det som är rätt? Borde de inte bli glada i stället?” Ja, man skulle kunna tro det. Det var många som tyckte bra om Jesus för att han var snäll och gjorde det som var rätt. En gång kom alla invånarna i en hel stad och samlades utanför huset där han var. De kom för att han hade botat sjuka. (Markus 1:33)

Men ibland tyckte folk inte om det som Jesus lärde, fast han alltid lärde det som var rätt och sant. Några hatade honom till  och med för att han sade sanningen. Det hände en gång i Nasaret, staden där Jesus hade vuxit upp. Jesus hade gått till synagogan, som var ett ställe där judarna träffades för att tillbe Gud.

Där höll Jesus ett fint tal om sådant som stod i Skrifterna. Först tyckte alla om talet. De var förvånade över att det han sade var så bra. De kunde knappt tro att det här var samme man som hade vuxit upp där i deras egen stad.

Men sedan sade Jesus något annat. Han berättade att Gud ibland hade visat att han brydde sig mycket om människor som inte var judar. Då blev alla i synagogan arga. Vet du varför? ... De trodde att det bara var dem som Gud brydde sig om. De trodde att de var bättre än andra, och därför hatade de Jesus för det han sade. Vet du vad de försökte göra med honom? ...

Bibeln säger: ”Då högg de tag i Jesus och drog i väg honom ut ur staden. De förde honom till kanten på ett berg och tänkte kasta honom utför stupet så att han dog! Men Jesus kom undan.” (Lukas 4:16–30)

Varför försöker de döda Jesus?

Tänk om du hade varit med om det här. Hade du gått tillbaka till de människorna då för att berätta mer om Gud? ... Då hade du verkligen behövt vara modig. Håller du inte med om det? ... Jesus gick faktiskt tillbaka till människorna i Nasaret ungefär ett år efter det att de hade försökt döda honom. Bibeln säger: ”Han började undervisa dem i deras synagoga.” Jesus slutade inte berätta om sanningen, för han var inte rädd för människor som inte älskade Gud. (Matteus 13:54)

En annan gång, när det var sabbat, träffade Jesus en man som hade en hand som var förtvinad, eller missbildad. Jesus hade kraft från Gud att bota mannen. Men några andra som var där försökte hindra honom. Vad skulle den store läraren göra? ...  Först frågade han: ”Om ni hade ett får som ramlade ner i en stor grop på sabbaten, skulle ni lyfta upp det då?”

Ja, det är klart att de skulle hjälpa fåret, även om det var på sabbaten, den dag när de egentligen skulle vila. Därför sade Jesus: ”Det är ännu bättre att hjälpa en människa på sabbaten, för en människa är värd mer än ett får!” Ja, det var ju självklart att Jesus skulle hjälpa den här mannen och göra honom frisk!

Jesus bad mannen att räcka ut sin hand. Då blev handen bra igen, på en gång. Vad glad mannen blev! Men hur var det med de andra? Blev de glada? ... Nej. De bara hatade Jesus ännu mer. De gick därifrån och började planera att döda honom! (Matteus 12:9–14)

Det är likadant nu för tiden. Vad vi än gör, kan vi inte göra alla nöjda. Så vi måste bestämma oss för vem vi vill skall bli nöjd och glad. Om det är Jehova Gud och hans Son, Jesus Kristus, då måste vi alltid göra som de lär oss. Men om vi gör det, finns det någon som kommer att hata oss. Han kommer att göra det svårt för oss att göra det som är rätt. Vet du vem det är? ...

Det är Satan, Djävulen. Vet du någon mer? ... De som Djävulen har lurat till att tro på det som är fel. Jesus sade till de religiösa ledarna på hans tid: ”Ni är från er fader Djävulen, och ni är villiga att göra vad er fader har begär till.” (Johannes 8:44)

Det finns många människor som Djävulen tycker om. Jesus kallade dem ”världen”. Vad tror du att Jesus menade, när han pratade om ”världen”? ... Vi kan se det om vi slår upp Johannes, kapitel 15 och vers 19. Där säger Jesus: ”Om ni vore en del av världen, skulle världen hålla av vad som är dess eget. Men eftersom ni inte är någon del av världen, utan jag har utvalt er ur världen, därför hatar världen er.”

 Världen som hatar Jesu lärjungar är alltså alla människor som inte är lärjungar till honom. Men varför hatar världen dem som är lärjungar till Jesus? ... Tänk på vem som styr världen. Vem är det? ... Bibeln säger: ”Hela världen ligger i den ondes våld.” Och den onde är Satan, Djävulen. (1 Johannes 5:19)

Förstår du nu varför det är så svårt att göra det som är rätt? ... Satan och hans värld gör så att det blir svårt. Men det finns en orsak till. Minns du vad det är? ... I kapitel 23 i den här boken lärde vi oss att alla föds med synd. Blir det inte skönt när synden och Djävulen och hela hans värld är borta? ...

Hur kommer det att gå med dem som gör det som är rätt när den här världen försvinner?

Bibeln lovar: ”Världen håller på att försvinna.” Det betyder att de som inte är lärjungar till den store läraren inte skall finnas mer. De får inte leva för evigt. Vet du vilka det är som skall få leva för evigt? ... Bibeln fortsätter med att säga: ”Den som gör Guds vilja består för evigt.” (1 Johannes 2:17) Ja, det är bara de som gör det som är rätt, de som gör ”Guds vilja”, som får leva för evigt i Guds nya värld. Därför vill vi alltid göra det som är rätt, även om det kan vara svårt. Tycker du inte det? ...

Läs gärna följande bibelställen tillsammans, som visar varför det inte är lätt att göra det som är rätt: Matteus 7:13, 14; Lukas 13:23, 24 och Apostlagärningarna 14:21, 22.

Ta reda på mer

Vi kan få leva för evigt

Räcker det med att bara känna till Jehova och Jesus? Vad mer kan behövas?

Jehova vill hjälpa oss

Använd de här projekten för att lära dina barn att lita på att Jehova hjälper dem