Hjälpmedelsinställning

Search

Välj språk

Gå direkt till andra menyn

Gå direkt till innehållsförteckningen

Gå direkt till innehållet

Jehovas vittnen

Svenska

Vi lär av den store läraren

 KAPITEL 22

Varför vi inte skall ljuga

Varför vi inte skall ljuga

TÄNK dig att en flicka säger till sin mamma: ”Ja, jag kommer hem direkt efter skolan.” Men så stannar hon kvar och leker med sina kompisar i stället. När hon kommer hem, säger hon till sin mamma: ”Det var fröken som sade att jag skulle stanna kvar.” Är det rätt av henne att säga så? ...

Vad har den här pojken gjort för dumt?

Eller en pojke kanske säger till sin pappa: ”Nej, jag har inte sparkat boll inomhus.” Men tänk om han ändå har gjort det? Skulle det vara fel att säga att han inte har gjort det? ...

Den store läraren förklarade vad som är rätt. Han sade: ”Låt ert ord ja betyda ja och ert nej, nej; för allt annat är från den onde.” (Matteus 5:37) Vad menade Jesus med det? ... Han menade att vi skall göra som vi säger.

Det finns en berättelse i Bibeln som visar hur viktigt det är att tala sanning. Den handlar om två personer som sade att de var lärjungar till Jesus. Men vi skall se vad de gjorde.

 Knappt två månader efter det att Jesus har dött är det många som reser långt för att komma till Jerusalem och fira en viktig judisk högtid, en högtid som kallas pingst. Aposteln Petrus håller ett fint tal och berättar att Jehova har uppväckt Jesus från de döda. Många av dem som har kommit till Jerusalem har aldrig hört talas om Jesus förut. Så nu vill de gärna veta mer. Vad gör de då?

Jo, de stannar längre i Jerusalem än de hade tänkt sig. Men efter ett tag tar pengarna slut för några av dem, och de har inte råd att köpa mat. Lärjungarna i Jerusalem vill gärna hjälpa dem. Så många av lärjungarna säljer en del av sina saker och ger pengarna till Jesu apostlar. Och sedan ger apostlarna pengarna till dem som behöver dem.

Ananias och hans fru, Safira, tillhör den kristna församlingen i Jerusalem, och de säljer en åker som de äger. Det är ingen som har sagt till dem att göra det, utan de bestämmer det själva. Men det är inte för att de tycker om de nya lärjungarna till Jesus som de gör det.  Nej, Ananias och Safira vill att andra skall tro att de är bättre än vad de egentligen är. Så de kommer överens om att säga att de ger alla pengar de har fått för åkern. Men egentligen ger de bara en del och behåller resten själva. Vad tycker du om det? ...

Ananias kommer till apostlarna och ger dem pengarna. Men Gud vet förstås att Ananias inte ger allt. Så han låter aposteln Petrus få veta att Ananias inte talar sanning.

Hur ljuger Ananias för Petrus?

Då säger Petrus: ”Ananias, varför har du låtit Satan få dig att göra så här? Åkern var ju din. Du behövde inte alls sälja den. Och när du sålde den, fick du själv bestämma vad du ville göra med pengarna. Men varför låtsas du att du ger alla pengarna, när du bara ger en del av dem? Du ljuger, inte bara för oss, utan också för Gud.”

Ja, så allvarligt är det. Ananias ljuger! Han säger att han gör något som han inte alls gör. Han bara låtsas att han gör det. Bibeln berättar vad som händer sedan: ”När Ananias hör vad Petrus säger, faller han ner och dör.” Ja, Gud gör så att Ananias dör! Sedan bär lärjungarna ut hans kropp och begraver den.

Vad händer med Ananias för att han ljuger?

 Ungefär tre timmar senare kommer Safira in. Hon vet inte vad som har hänt med hennes man. Så Petrus frågar henne: ”Sålde ni åkern för så mycket pengar som ni gav till oss?”

Safira svarar: ”Ja, vi sålde den för precis så mycket.” Men hon ljuger! De har ju behållit en del av pengarna själva. Därför gör Gud så att Safira också dör. (Apostlagärningarna 5:1–11)

Vad tycker du att vi lär oss av det som hände med Ananias och Safira? ... Vi lär oss att Gud inte tycker om att man ljuger. Han vill att vi alltid skall tala sanning. Men många säger att det inte gör något om man ljuger. Tror du att de har rätt? ... Visste du att det var en lögn som ledde till att alla människor nu blir sjuka och får ont och dör? ...

Vem sade Jesus var den förste som ljög, och vad ledde den lögnen till?

Det var Djävulen som sade den lögnen till den första kvinnan, Eva. Han sade att hon inte alls skulle dö om hon var olydig mot Gud och åt av den frukt som Gud hade sagt att hon inte fick äta av. Eva trodde på Djävulen och åt av frukten. Hon fick Adam att äta av den också. Då blev de syndare, och alla deras barn skulle födas som syndare. Alla Adams barn fick därför lida och dö för att de var syndare. Och hur började allt det här? ... Det började med att någon ljög.

Så det är inte konstigt att Jesus sade att Djävulen ”är en lögnare och lögnens fader”! Djävulen var ju den förste som ljög. Så när någon ljuger, då gör han något som Djävulen började med. Det är bra att vi tänker på det, om vi skulle känna oss frestade att ljuga någon gång. (Johannes 8:44)

 När skulle du kunna känna dig frestad att ljuga? ... Är det inte när du har gjort något som är fel? ... Du kanske råkar slå sönder något, fast det inte alls var meningen. Om någon frågar dig vem som har gjort det, skall du då säga att det var din bror eller din syster? Eller skall du låtsas som om du inte vet vem som har gjort det? ...

När skulle du kunna känna dig frestad att ljuga?

Hur är det om du har läxor, men bara gör en del av dem? Kan du då säga att du har gjort alla läxor, trots att du inte har det? ... Vi får inte glömma hur det gick för Ananias och Safira. De berättade inte hela sanningen. Och Gud visade hur fel det var genom att göra så att de dog.

Så vad vi än har gjort, blir det bara värre om vi ljuger om det. Och vi måste berätta hela sanningen, inte bara en del av den. Bibeln säger: ”Tala sanning.” Den säger också: ”Ljug inte för varandra.” Jehova talar alltid sanning, och han förväntar sig att vi också gör det. (Efesierna 4:25; Kolosserna 3:9)

Ta reda på mer

Om ditt barn ljuger

Vad kan du göra om ditt barn ljuger? Artikeln tar upp råd från Bibeln som kan hjälpa dig att lära dina barn att tala sanning.