Gå direkt till innehållet

Gå direkt till andra menyn

Gå direkt till innehållsförteckningen

Jehovas vittnen

Svenska

Vi lär av den store läraren

 KAPITEL 24

Bli aldrig en tjuv!

Bli aldrig en tjuv!

HAR någon stulit från dig någon gång? ... Vad tänkte du då? ... Den som stal från dig var en tjuv, och ingen tycker om tjuvar. Varför tror du en del blir tjuvar? Tror du att de föds sådana? ...

Vi har precis lärt oss att alla föds med synd. Och därför är alla ofullkomliga. Men det finns ingen som föds som tjuv. En tjuv kan komma från en bra familj. Hans föräldrar och hans syskon kan vara ärliga. Men själv kanske han har börjat längta så mycket efter pengar och sådant man kan köpa för pengar att han till slut har blivit en tjuv.

Vet du vem som var den allra förste tjuven? ... Den store läraren kände honom när han var i himlen. Den här tjuven var en ängel. Men Gud hade ju gjort alla änglar fullkomliga, så hur kunde det komma sig att den här ängeln blev en tjuv? ... Jo, som vi lärde oss i kapitel 8 i den här boken började han önska sig något som inte var hans. Minns du vad det var? ...

När Gud hade skapat den förste mannen och den första kvinnan, ville den här ängeln att de skulle tillbe honom. Men han hade ingen rätt att bli tillbedd. Det var bara Gud som skulle tillbes. Så ängeln stal den tillbedjan som Gud skulle ha! Ängeln blev en tjuv genom att han fick Adam och Eva att tillbe honom i stället. Han blev Satan, Djävulen.

Vad är det som gör att någon blir en tjuv? ... Det är att han vill ha något som inte är hans. Till och med goda människor kan börja önska sig en sak så mycket att de till slut gör något som är fel.  Några av dem som blir tjuvar ändrar sig aldrig, utan de fortsätter att göra dumma saker. Så var det med en av Jesu apostlar. Han hette Judas Iskariot.

Judas visste att det var fel att stjäla, för han hade fått lära sig Guds lag redan när han var liten. Han visste att Gud hade talat från himlen och sagt till sitt folk: ”Du skall inte stjäla.” (2 Moseboken 20:15) När Judas blev stor, träffade han den store läraren och blev en av hans lärjungar. Senare valde Jesus till och med ut Judas till att bli en av de 12 apostlarna.

Jesus och hans apostlar var ofta tillsammans, både när de gick till olika platser och när de åt mat. Alla pengar de hade lade de i ett särskilt kassaskrin. Jesus gav skrinet med pengar till Judas. Men det var inte Judas pengar, utan han skulle bara ta hand om dem. Men vet du vad han gjorde efter ett tag? ...

Varför stal Judas?

Judas började ta pengar från skrinet utan lov. Han tog dem när ingen såg på, och han försökte till och med fundera ut sätt att få tag i ännu mer pengar. Till slut tänkte han bara på pengar hela tiden. Det ledde till något fruktansvärt. Vi skall se vad som hände bara några dagar innan den store läraren blev dödad.

Det började med att Maria, som var syster till Jesu vän Lasarus, smorde in Jesu fötter med en mycket fin och värdefull olja. Då blev Judas sur. Vet du varför? ... Han sade att de borde ha sålt oljan i stället och gett pengarna till de fattiga. Men egentligen ville han bara ha mer pengar i skrinet, så att han kunde stjäla dem. (Johannes 12:1–6)

Jesus sade att Judas inte skulle ställa till problem för Maria, som hade varit så snäll. Judas gillade inte att Jesus sade det, så han gick till de främsta prästerna, som var fiender till Jesus. De ville gripa Jesus, men helst på natten för att ingen skulle se dem.

 Judas sade till prästerna: ”Om ni ger mig pengar, skall jag tala om hur ni kan få tag i Jesus. Hur mycket vill ni ge mig?”

”Vi kan ge dig trettio silvermynt”, svarade prästerna. (Matteus 26:14–16)

Judas tog emot pengarna. Det var precis som om han sålde den store läraren till prästerna! Kan du fatta hur han kunde göra något så hemskt? ... Tyvärr är det sådant som kan hända när någon blir en tjuv och stjäl pengar. Då älskar han pengar mer än han älskar andra människor och till och med mer än han älskar Gud.

Du kanske tänker: ”Jag skall aldrig älska något mer än jag älskar Jehova Gud.” Det är bra om du känner det så. Judas gjorde säkert det, när Jesus valde ut honom till att bli apostel. Och andra som har blivit tjuvar kanske också har känt så. Jag skall berätta om några av dem.

Vad är det för dumma saker Akan och David tänker på?

En man hette Akan. Han var en tjänare åt Gud och levde långt innan den store läraren var född. En gång fick Akan se en fin ämbetsklädnad, en guldtacka och några silvermynt. Det var inte hans saker. Bibeln säger att de tillhörde Jehova, för de hade tagits från några fiender till hans folk. Men Akan ville ha  dem så mycket att han stal dem. (Josua 6:19; 7:11, 20–22)

Vi kan ta ett exempel till. För länge sedan hade Jehova bestämt att David skulle vara kung över israeliterna. En dag fick David syn på en vacker kvinna som hette Batseba. Han fortsatte att titta på henne och tänka på henne. Han ville hämta henne till sitt palats, så att han kunde vara ihop med henne. Men Batseba var gift med Uria. Vad borde David ha gjort då? ...

David borde ha slutat tänka på Batseba. Men det gjorde han inte. Han hämtade henne till palatset. Och sedan ordnade han så att Uria blev dödad. Vad var det som fick David att göra så hemska saker? ... Det var att han fortsatte att önska sig en kvinna som tillhörde någon annan. (2 Samuelsboken 11:2–27)

På vilket sätt var Absalom en tjuv?

 David ångrade sig verkligen, och därför lät Jehova honom leva. Men efter det här fick David massor av problem. Hans son Absalom ville ta hans plats som kung. Så när folk kom för att träffa David, brukade Absalom lägga armen om dem och kyssa dem för att de skulle tycka om honom. Bibeln säger: ”Absalom stal israeliternas hjärta.” Det betyder att han fick dem att vilja ha honom som kung i stället för David. (2 Samuelsboken 15:1–12)

Har det hänt att du har önskat dig något riktigt mycket, precis som Akan, David och Absalom gjorde? ... Om det man vill ha tillhör någon annan, får man inte ta det utan lov. Det är stöld. Minns du vad den förste tjuven, Satan, önskade sig? ... Han ville att människorna skulle tillbe honom i stället för Gud. Så Satan stal när han fick Adam och Eva att lyda honom.

När man äger en sak, då har man rätt att bestämma vem som får använda den. Så tänk dig att du är hemma hos några andra barn och leker. Skulle det vara rätt av dig att ta någon sak därifrån och ta med den hem? ... Det går bra om barnens pappa eller mamma säger att du får det. Men om du tar något utan lov, då är det stöld.

Vad skulle kunna få dig att känna dig frestad att stjäla? ... Att du vill ha en sak som inte är din. Det kanske inte finns någon i närheten som ser dig, om du tar den. Men vem är det som alltid ser vad du gör? ... Jehova Gud. Och vi måste komma ihåg att han hatar stöld. Så om du älskar Gud och andra människor, kommer det att hjälpa dig att aldrig bli en tjuv.

Bibeln visar tydligt att det är fel att stjäla. Läs gärna Markus 10:17–19; Romarna 13:9 och Efesierna 4:28.