Hjälpmedelsinställning

Search

Välj språk

Gå direkt till andra menyn

Gå direkt till innehållsförteckningen

Gå direkt till innehållet

Jehovas vittnen

Svenska

Vi lär av den store läraren

 KAPITEL 33

Jesus kan skydda oss

Jesus kan skydda oss

Hur tänker du på Jesus – som en mäktig kung eller som ett hjälplöst barn?

NÄR Jesus blev äldre, fick han veta att Jehova hade skyddat honom när han var liten. Tror du att han bad till Jehova och tackade honom för det? ... Vad tror du att Jesus kan ha sagt till Maria och Josef, när han fick veta att de hade flytt till Egypten för att rädda hans liv? ...

Jesus är inte ett litet barn längre. Han bor ju inte ens på jorden nu. Men ändå verkar det som om en del bara tänker på honom som ett litet barn som ligger i en krubba. Har du märkt det? ... Det märks särskilt vid jul, för då kan man få se många bilder på Jesus som ett litet barn.

Tror du att Jesus lever, fast han inte finns här på jorden längre? ... Ja, han har blivit uppväckt från döden, och nu är han en mäktig kung i himlen. Vad tror du han kan göra för att skydda dem som tjänar honom? ... När Jesus var på jorden, visade han hur han kan skydda dem som älskar honom. Vi skall se hur han gjorde det en gång när han var ute med sina lärjungar i en båt.

Det är sent på eftermiddagen. Jesus har undervisat människor hela dagen  vid Galileiska sjön, en stor sjö som är ungefär två mil lång och en mil bred. Nu säger han till lärjungarna: ”Kom, så far vi över till andra sidan sjön.” De stiger i en båt och seglar ut på sjön. Jesus är väldigt trött, så han går och lägger sig på en kudde längst bak i båten. Snart sover han djupt.

Vad säger Jesus till vinden och vågorna?

Lärjungarna håller sig vakna för att styra båten åt rätt håll. Till en början verkar allt gå bra, men plötsligt börjar det blåsa. Det blåser mer och mer, och vågorna blir bara större och större. Vågorna piskar mot båten, och vattnet forsar in så att båten blir nästan full.

Lärjungarna är rädda, för de tror att båten skall sjunka. Men Jesus är inte rädd. Han sover fortfarande. Till slut går lärjungarna bak och väcker Jesus och ropar: ”Lärare, Lärare, rädda oss! Vi är nära att gå under!” Då reser sig Jesus och talar till vinden och vågorna. ”Tig! Var tyst!” säger han.

Genast slutar det blåsa, och sjön blir alldeles lugn. Lärjungarna kan knappt tro att  det är sant. Något sådant har de aldrig varit med om förut. De säger till varandra: ”Vem är det här egentligen, eftersom han ger order till och med åt vindarna och vattnet, och de lyder honom?” (Lukas 8:22–25; Markus 4:35–41)

Vet du vem Jesus är? ... Vet du varifrån han får sin stora kraft? ... Lärjungarna hade inte behövt vara rädda när Jesus var med dem, för han var ingen vanlig människa. Han kunde göra fantastiska saker som ingen annan kunde göra. Nu skall jag berätta för dig om något annat som han gjorde, när det också var storm.

Det här händer lite längre fram, en annan dag. När det blir kväll säger Jesus till sina lärjungar att de skall stiga i en båt och åka i förväg till andra sidan sjön. Sedan går Jesus upp på ett berg för att vara ensam. Det är tyst och lugnt där, så det är en bra plats för honom att be till sin far, Jehova Gud.

 Lärjungarna kliver i båten och börjar segla tvärs över sjön. Men snart börjar det blåsa. Det blåser mer och mer, och nu har det hunnit bli natt. Lärjungarna tar ner seglen och börjar ro. Men de kommer nästan ingenstans, för den starka vinden blåser rakt emot dem. Båten gungar fram och tillbaka i de höga vågorna, och vattnet forsar in. De kämpar för att komma fram till stranden, men det går inte.

Jesus är fortfarande kvar på berget. Han har varit där länge. Men nu får han se lärjungarna ute bland de höga vågorna och förstår att de är i fara. Så han går ner från berget och fram till stranden, för han vill hjälpa lärjungarna. Och kan du tänka dig, Jesus går rakt ut på det stormande vattnet!

Vad skulle hända om du försökte gå på vatten? ... Du skulle sjunka, och du skulle kunna drunkna. Men Jesus är annorlunda. Han har speciell kraft. Det är en bra bit för Jesus att gå fram till båten. Så när lärjungarna får se att han kommer gående emot dem på vattnet, har det redan börjat bli morgon. De kan inte tro sina ögon. De blir så rädda att de skriker. Då säger Jesus till dem: ”Det är jag; var inte rädda.”

Varför gjorde Jesus underverk?

Så fort Jesus stiger upp i båten slutar det blåsa. Lärjungarna blir lika förvånade som förra gången. De faller ner framför Jesus och säger: ”Du är verkligen Guds Son.” (Matteus 14:22–33; Johannes 6:16–21)

Visst hade det varit fantastiskt att leva på den tiden och se Jesus göra sådana saker? ... Vet du varför Jesus gjorde sådana underverk? ... Det gjorde han därför att han älskade sina lärjungar och ville hjälpa dem. Men det var också för att visa att han hade stor kraft och att han skulle använda den kraften i framtiden som härskare i Guds kungarike.

Hur skyddar Jesus sina lärjungar i vår tid?

 Men redan nu använder Jesus ofta sin kraft för att skydda sina lärjungar. De behöver hans hjälp när Satan försöker hindra dem från att berätta för andra om Guds kungarike. Men Jesus använder inte sin kraft för att skydda sina lärjungar från att bli sjuka eller för att göra dem friska när de är sjuka. Till och med Jesu apostlar dog till slut. Johannes bror Jakob blev mördad, och Johannes själv hamnade i fängelse. (Apostlagärningarna 12:2; Uppenbarelseboken 1:9)

Så är det nu också. Alla kan bli sjuka och dö, både de som tjänar Jehova och de som inte gör det. Men snart skall Jesus som kung i Guds regering se till att det blir annorlunda. Då behöver ingen vara rädd, för Jesus skall använda sin kraft för att hjälpa alla som lyder honom. (Jesaja 9:6, 7)

Följande bibelställen beskriver också den stora kraft och makt som Jesus, härskaren i Guds kungarike, har: Daniel 7:13, 14; Matteus 28:18 och Efesierna 1:20–22.