Hjälpmedelsinställning

Search

Välj språk

Gå direkt till andra menyn

Gå direkt till innehållsförteckningen

Gå direkt till innehållet

Jehovas vittnen

Svenska

Vi lär av den store läraren

 KAPITEL 40

Hur kan vi göra Gud glad?

Hur kan vi göra Gud glad?

HUR tror du att vi kan göra Gud glad? Finns det något vi kan ge honom? ... Så här säger Jehova själv: ”Mig tillhör varje vilt djur i skogen.” Han säger också: ”Mitt är silvret, och mitt är guldet.” (Psalm 24:1; 50:10; Haggaj 2:8) Men ändå finns det något som vi kan ge Gud. Vet du vad det är? ...

Jehova låter oss välja om vi skall tjäna honom eller inte. Han tvingar oss inte att göra som han vill. Nu skall vi försöka ta reda på varför han har skapat oss så att vi kan välja om vi skall tjäna honom eller inte.

Du vet nog vad en robot är för något. Det är en maskin som gör precis det som tillverkaren vill att den skall göra. En robot kan aldrig välja själv vad den skall göra. Jehova kunde ju ha skapat oss alla som robotar, så att vi bara kunde göra det som han ville. Men det har han inte gjort. Vet du varför? ... Vi kan ta ett exempel för att förstå. En del leksaker fungerar som robotar. När man trycker på en knapp, gör de precis det som tillverkaren har bestämt att de skall göra. Har du någon sådan leksak? ... Man tröttnar lätt på att leka med sådana leksaker. De gör ju bara det som de är programmerade att göra. Jehova Gud vill inte  att vi skall lyda honom bara därför att vi är robotar som är programmerade att tjäna honom. Han vill att vi skall tjäna honom därför att vi älskar honom och därför att vi vill lyda honom.

Varför har Gud inte skapat oss som robotar?

Hur tror du att vår himmelske far känner det, när vi lyder honom därför att vi vill det? ... Tänk på det här: Hur reagerar dina föräldrar när du uppför dig bra och när du uppför dig dåligt? ... Bibeln säger att ”en vis son gläder sin far” men att ”en enfaldig son är sin mors sorg”. (Ordspråken 10:1) Har du märkt att din mamma och pappa blir glada när du gör det som de ber dig om? ... Men hur känner de det när du är olydig mot dem? ...

Hur kan du göra både Jehova och dina föräldrar glada?

Tänk nu på vår himmelske far, Jehova. Han talar om för oss hur vi kan göra honom glad. Vi kan väl ta fram Bibeln och slå upp Ordspråken 27:11. Där säger Gud: ”Var vis, min son [eller dotter], och gläd mitt hjärta, så att jag kan svara den som smädar mig.” Vet du vad det betyder att smäda någon? ... Jo, det kan vara att man skrattar åt honom och säger att han inte klarar av att göra det han säger att han kan. Vet du hur Satan smädar Jehova? ... Vi skall se det.

I kapitel 8 i den här boken läste vi att Satan vill vara den högste och att han vill att alla skall tillbe honom. Det kanske du kommer ihåg. Han säger att människor bara tillber Jehova därför att Jehova skall ge dem evigt liv om de gör det. När Satan  hade fått Adam och Eva att vara olydiga, utmanade han Jehova. Han sade till honom: ”Människor tillber dig bara för att de kan få ut något av det själva. Om du bara ger mig en chans, så skall jag visa att jag kan få vem som helst att vända sig bort från dig.”

Hur utmanade Satan Jehova när Adam och Eva hade syndat?

Det är sant att det inte står i Bibeln att Satan sade precis de här orden. Men när vi läser berättelsen om Job, förstår vi att Satan sade ungefär så till Gud. Så det var verkligen viktigt både för Satan och för Jehova att se om Job skulle vara trogen mot Jehova eller inte. Vi kan slå upp Job, kapitel 1 och 2, och se vad som hände.

I första kapitlet i Job ser vi att änglarna samlas inför Jehova i himlen. Satan kommer också dit, och Jehova frågar honom: ”Varifrån kommer du?” Satan svarar att han har sett sig omkring på jorden. Då frågar Jehova: ”Har du lagt märke till Job, som tjänar mig och som inte gör något som är fel?” (Job 1:6–8)

 Genast kommer Satan med bortförklaringar: ”Job tjänar dig bara för att han har det så bra”, säger han. ”Men om du slutar skydda honom och välsigna honom, då kommer han att förbanna dig rakt i ansiktet.” Då svarar Jehova: ”Gör vad du vill mot Job. Du får bara inte skada honom.” (Job 1:9–12)

Vad tror du att Satan gör då? ... Först sänder han tjuvar som stjäl Jobs boskapsdjur och åsnor och som dödar männen som har hand om dem. Sedan slår blixten ner och dödar fåren och herdarna. Senare kommer några tjuvar och stjäl kamelerna och dödar dem som vaktar dem. Och till sist sänder Satan en storm som blåser omkull huset där Jobs tio barn finns, och alla barnen dör. Men trots att allt det här händer, fortsätter Job att tjäna Jehova. (Job 1:13–22)

När Jehova träffar Satan igen, påpekar han att Job fortfarande är trogen. Men Satan kommer med bortförklaringar och säger: ”Om du bara låter mig skada honom och göra honom riktigt sjuk, då kommer han att förbanna dig rakt i ansiktet.” Då går Jehova med på att Satan får skada Job, men han förbjuder honom att döda honom.

Vad uthärdade Job, och varför blev Gud glad över att han gjorde det?

Satan ser till att Job får en fruktansvärd sjukdom som gör att hela  kroppen blir full av bölder. De luktar så illa att ingen vill vara i närheten av honom. Jobs egen fru säger till honom: ”Förbanna Gud och dö!” Några som låtsas att de är hans vänner kommer och hälsar på, men de gör det bara svårare för honom. De säger att han måste ha gjort hemska saker, eftersom han får lida så mycket. Men fastän Satan ställer till med så mycket problem och lidande, fortsätter Job att tjäna Jehova troget. (Job 2:1–13; 7:5; 19:13–20)

Hur tror du att Jehova kände det, när Job var trogen mot honom? ... Han blev glad, för då kunde han säga till Satan: ”Titta på Job. Han tjänar mig därför att han vill det.” Kommer du att vara som Job, så att Jehova kan peka på dig och säga att du är ett bevis på att Satan ljuger? ... Vi kan alltså vara med och bevisa att Satan inte kan få alla att sluta tjäna Jehova. Det är ett privilegium för oss, alltså något stort och fint. Jesus tyckte också att det var det.

Den store läraren lät aldrig Satan få honom att göra något som var fel. Tänk vad glad han måste ha gjort sin far! Jehova kunde peka på Jesus och säga till Satan: ”Titta på min Son! Han är fullständigt trogen mot mig, och det är han för att han älskar mig.” Tänk också vad glad Jesus själv blir när han kan glädja sin fars hjärta. Den glädjen gjorde att han till och med kunde uthärda att dö på en tortyrpåle. (Hebréerna 12:2)

Vill du vara som den store läraren och göra Jehova glad? ... I så fall skall du fortsätta att lära dig vad Jehova vill att du skall göra, och sedan glädja honom genom att lyda honom.

Läs gärna vad Jesus gjorde för att glädja Jehova och vad vi också behöver göra. Se Ordspråken 23:22–25; Johannes 5:30; 6:38; 8:28 och 2 Johannes, vers 4.

Ta reda på mer

Gud kan bli ledsen – Hur vi kan göra honom glad

Visste du att du kan göra Jehova glad eller ledsen? Läs om hur Adam och Eva sårade Jehova.