Hjälpmedelsinställning

Search

Välj språk

Gå direkt till andra menyn

Gå direkt till innehållsförteckningen

Gå direkt till innehållet

Jehovas vittnen

Svenska

Vi lär av den store läraren

 KAPITEL 39

Gud kommer ihåg sin son

Gud kommer ihåg sin son

JESUS grät när hans vän Lasarus dog. Tror du att det kändes svårt för Jehova att se hur Jesus fick lida och dö? ... Bibeln säger att Gud kan ”känna sig sårad” och känna ”smärta” över sådant som händer. (Psalm 78:40, 41; Johannes 11:35)

Kan du tänka dig vilken smärta Jehova måste ha känt när han såg sin älskade Son dö? ... Jesus var säker på att Gud inte skulle glömma honom. Så precis innan han dog sade han: ”Fader, i dina händer överlämnar jag mitt liv.” (Lukas 23:46)

Jesus var säker på att han skulle bli uppväckt och att han inte skulle lämnas ”i Hades”, alltså i graven. När Jesus hade uppstått, citerade aposteln Petrus vad som stod i Bibeln om Jesus: ”Han blev inte övergiven i Hades, och hans kött såg inte heller förgängelse.” (Apostlagärningarna 2:31; Psalm 16:10) Nej, Jesu kropp hann inte se förgängelse i graven. Det betyder att den inte hann ruttna eller lukta illa.

 När Jesus var på jorden, berättade han för sina lärjungar att han bara skulle vara död en kort tid. Han sade att han skulle ”bli dödad och bli uppväckt på tredje dagen”. (Lukas 9:22) Så lärjungarna behövde inte ha blivit förvånade när Jesus uppstod. Men tror du att de blev det? ... Vi skall se vad som hände.

Klockan är ungefär tre på fredagseftermiddagen, när den store läraren dör på tortyrpålen. En rik man som heter Josef och som är medlem av Sanhedrin får höra att Jesus har dött. Han tror på Jesus, men han har inte vågat visa det öppet. Nu går han till Pilatus, den romerske ståthållaren, och frågar om han får ta ner Jesu kropp från pålen för att begrava den. När han har fått kroppen, bär han den till en trädgård där det finns en grav.

När kroppen har lagts i graven, rullar man en stor sten framför ingången för att stänga den. Nu har det blivit söndag, och det är den tredje dagen. Solen har inte gått upp än, så det är fortfarande mörkt. Några soldater står och vaktar graven. Det är de främsta prästerna som har skickat dit dem för att göra det. Vet du varför de har gjort det? ...

Jo, prästerna har också hört att Jesus har sagt att han skall bli uppväckt. De är rädda att lärjungarna skall stjäla kroppen och säga att Jesus har uppstått. Det är därför som de har skickat vakter till graven. Men plötsligt börjar marken skaka, och ett ljussken blixtrar i mörkret. Det är en av Jehovas änglar! Soldaterna blir så rädda att de inte kan röra sig. Ängeln går fram till graven och rullar undan stenen. Graven är tom!

Varför är graven tom? Vad är det som har hänt?

Ja, det är som aposteln Petrus senare säger: ”Denne Jesus har Gud uppväckt.” (Apostlagärningarna 2:32) Ja, Gud har uppväckt Jesus och gett honom en kropp som liknar den han hade innan han kom till jorden. Han har fått en andlig kropp, en sådan som änglarna har. (1 Petrus 3:18) Så om människor skall kunna se  Jesus igen, då måste han göra sig en kropp av kött. Tror du att han gör det? ... Vi skall se.

Solen håller på att gå upp nu, och soldaterna har gett sig av. Maria Magdalena och några andra kvinnor som också är lärjungar till Jesus är på väg till graven. De är bekymrade och säger: ”Vem skall vältra bort den tunga stenen åt oss?” (Markus 16:3) Men när de kommer fram till graven, har stenen redan vältrats bort. Och graven är tom! Jesu döda kropp är borta. Maria Magdalena springer genast i väg för att leta upp några av apostlarna.

Under tiden stannar de andra kvinnorna kvar vid graven. ”Var kan Jesu kropp finnas?” undrar de. Plötsligt visar sig två män med skimrande kläder. Det är änglar! De frågar kvinnorna: ”Varför letar ni efter Jesus här? Han har blivit uppväckt. Ge er snabbt av och berätta det för hans lärjungar.” Du kan vara säker på att kvinnorna springer så fort de kan! Men på vägen möter de en man. Kan du gissa vem det är? ...

Det är Jesus, som visar sig i en kropp av kött. Han säger också till kvinnorna: ”Gå och berätta det här för mina lärjungar.” Kvinnorna blir glada och ivriga. De hittar lärjungarna och säger: ”Jesus lever! Vi har sett honom!” Maria har redan berättat för Petrus och Johannes att graven är tom. Nu är de där själva, som du kan se här på bilden. De tittar på linnebindlarna som Jesus har varit inlindad i, men de vet inte riktigt vad de skall tro. De vill gärna tro att Jesus lever igen, men det verkar alldeles för bra för att vara sant.

Vad tror du att Petrus och Johannes tänker?

Senare den här söndagen visar sig Jesus för två av sina lärjungar som är på väg till en by som heter Emmaus. Jesus går och pratar med dem, men de känner inte igen honom, för han har inte samma kropp som innan han dog. Men sedan äter de tillsammans med Jesus, och han ber en bön – och då förstår de vem han är.  Lärjungarna blir så glada att de skyndar sig tillbaka till Jerusalem, som ligger flera kilometer därifrån. Det är kanske strax efter den här händelsen som Jesus visar sig för Petrus för att han skall veta att Jesus lever.

På kvällen samma söndag har många av lärjungarna samlats i ett rum. Dörrarna är låsta. Men plötsligt står Jesus där mitt ibland dem. Nu vet de att den store läraren verkligen lever igen. Tänk vad glada de är! (Matteus 28:1–15; Lukas 24:1–49; Johannes 19:38–20:21)

I fyrtio dagar visar sig Jesus i olika kroppar för att hans lärjungar skall veta att han lever. Sedan lämnar han jorden och  återvänder till sin far i himlen. (Apostlagärningarna 1:9–11) Snart börjar lärjungarna berätta för alla att Gud har uppväckt Jesus från de döda. Till och med när prästerna slår dem och dödar några av dem, fortsätter de att predika. De vet att om de dör, skall Gud komma ihåg dem, precis som han kom ihåg sin Son.

Vad tänker många på vid den tid på året då Jesus blev uppväckt? Men vad tänker du på?

Jesu lärjungar var verkligen annorlunda än många i våra dagar. Nu tänker många bara på påskharar och målade påskägg vid den tid på året då Jesus blev uppväckt. Men Bibeln säger inget om påskharar och påskägg. Den säger att vi skall tjäna Gud.

Vi kan likna Jesu lärjungar genom att berätta för andra att Gud har gjort något helt fantastiskt: Han har uppväckt sin Son. Vi behöver aldrig vara rädda, inte ens om andra säger att de skall döda oss. För om vi skulle dö, då skall Jehova komma ihåg oss och uppväcka oss, precis som han uppväckte Jesus.

Visst blir vi glada när vi får veta att Gud kommer ihåg sina tjänare och att han skall uppväcka dem från de döda? ... Och när vi vet det, vill vi också veta hur vi kan göra Gud glad. Visste du att vi kan göra honom glad? ... I nästa kapitel skall vi se hur vi kan göra det.

Om vi tror på Jesu uppståndelse kommer vi att få ett säkert hopp och en stark övertygelse. Läs gärna Apostlagärningarna 2:22–36; 4:18–20 och 1 Korinthierna 15:3–8, 20–23.