Gå direkt till innehållet

Gå direkt till andra menyn

Gå direkt till innehållsförteckningen

Jehovas vittnen

Svenska

Vi lär av den store läraren

 KAPITEL 5

Det här är min son

Det här är min son

NÄR barn gör något som är bra, blir deras föräldrar och andra som tar hand om dem glada och stolta. När en flicka gör något som är bra, är hennes pappa glad över att kunna säga till andra: ”Det här är min dotter.” Och när en pojke gör något som är bra, säger pappan stolt: ”Det här är min son.”

Jesus gör alltid sådant som gör hans far glad. Därför är hans far stolt över honom. Kommer du ihåg vad Jesu far gjorde en dag när Jesus var tillsammans med tre av sina lärjungar? ... Ja, Gud talade ända från himlen och sade: ”Det här är min Son, den som jag älskar och som jag har godkänt.” (Matteus 17:5)

Jesus tycker alltid om att göra sådant som får hans far att bli glad. Vet du varför? Jo, därför att han älskar sin far. Om man gör saker bara för att man är tvungen, känns det svårt och jobbigt. Men om man gör det för att man är villig, då går det lättare. Vet du vad det betyder att vara villig? ... Det betyder att man verkligen vill göra något.

Redan innan Jesus kom till jorden, var han villig att göra allt som hans far bad honom om. Och det var han därför att han älskade sin far, Jehova Gud. Jesus hade det bra i himlen hos sin far. Men Gud hade ett speciellt arbete åt honom. Och för att göra det arbetet var Jesus tvungen att lämna himlen. Han behövde födas som ett barn här på jorden. Jesus var villig att göra det, därför att Jehova ville att han skulle göra det.

Vad berättade ängeln Gabriel för Maria?

För att Jesus skulle kunna födas som ett barn på jorden måste han ha en mamma. Vet du vem det var? ... Hon hette Maria. Jehova sände sin ängel Gabriel från himlen för att tala om en  sak för Maria. Gabriel berättade för henne att hon skulle få en liten pojke. Pojken skulle heta Jesus. Men vem skulle vara far till pojken? ... Ängeln sade att Jehova Gud skulle vara det. Det var därför Jesus skulle kallas Guds Son.

Vad tror du Maria tyckte om det här? ... Sade hon: ”Jag vill inte bli mamma till Jesus”? Nej, Maria var villig att göra som Gud ville. Men hur kunde Guds Son som var i himlen födas som ett litet barn här på jorden? Hur gick det till jämfört med hur andra barn blir till? Vet du vad som var skillnaden? ...

Jo, Gud skapade våra första föräldrar, Adam och Eva, så att de kunde komma tillsammans och ligga med varandra. Efter det kunde ett litet barn börja växa inne i mamman. Man brukar säga att det här är ett underverk. Det tycker säkert du också.

Men när Guds Son skulle födas, gjorde Gud något som var ett ännu större underverk. Han tog sin sons liv från himlen och satte det inuti Maria. Gud hade aldrig gjort det här förut, och han har aldrig gjort det sedan dess heller. Det här underverket ledde till att Jesus började växa inne i Maria, precis som andra barn växer inne i sina mammor. Sedan gifte sig Maria med Josef.

När det var dags för Jesus att födas, var Maria och Josef på besök i staden Betlehem. Men det var fullt av folk i staden.  Det fanns inte ett enda rum där Maria och Josef kunde bo, så de fick bo på ett ställe där djuren bodde. Där föddes Jesus, och han fick ligga i en krubba, som du kan se här på bilden. I krubbor brukar man lägga mat åt kor och andra djur.

Varför lägger de Jesus i en krubba?

Det hände spännande saker natten när Jesus föddes. En ängel visade sig för några herdar i närheten av Betlehem. Han berättade för dem att Jesus var en speciell person. Han sade: ”Se! Jag berättar goda nyheter som kommer att göra människor glada. I dag har det fötts någon som skall rädda människorna.” (Lukas 2:10, 11)

Vilka goda nyheter har en av de här änglarna berättat för herdarna?

Ängeln berättade för herdarna att de kunde hitta Jesus i Betlehem, i en krubba. Plötsligt visade sig andra änglar i himlen,  och de prisade Gud tillsammans med den förste ängeln. ”Ära åt Gud”, sjöng de, ”och på jorden frid bland människor som han vill visa välvilja.” (Lukas 2:12–14)

När änglarna försvann gick herdarna till Betlehem, och där hittade de Jesus. De berättade för Josef och Maria om allt det fina de hade fått höra. Kan du föreställa dig hur glad Maria var över att hon hade varit villig att bli mamma till Jesus?

Senare tog Josef och Maria med sig Jesus till staden Nasaret. Det var där Jesus växte upp. När han blev stor, började han sitt viktiga arbete med att undervisa. Det var en del av det arbete Jehova Gud ville att hans Son  skulle göra på jorden. Jesus var villig att göra det arbetet, för han älskade sin himmelske far väldigt mycket.

Innan Jesus började sitt arbete som den store läraren, blev han döpt av Johannes döparen i floden Jordan. Då hände något fantastiskt! När Jesus steg upp ur vattnet, talade Jehova från himlen och sade: ”Det här är min Son, den som jag älskar och som jag har godkänt.” (Matteus 3:16, 17) Visst blir du glad när dina föräldrar säger att de älskar dig? ... Det blev säkert Jesus också.

Jesus gjorde alltid det som var rätt. Han låtsades inte vara någon som han egentligen inte var. Han sade inte att han var Gud. Ängeln Gabriel hade berättat för Maria att Jesus skulle kallas Guds Son. Jesus sade själv att han var Guds Son. Och han sade inte att han visste mer än sin far, utan han sade: ”Fadern är större än jag.” (Johannes 14:28)

Redan i himlen gjorde Jesus allt som Gud bad honom om. Han sade inte bara att han skulle göra det, utan han gjorde det också. Han älskade sin far. Därför lyssnade han till honom. När Jesus sedan kom till jorden, gjorde han det som hans himmelske far hade sänt honom att göra. Han höll inte på med en massa annat. Det är inte konstigt att Jehova är glad och stolt över sin Son!

Visst vill vi också göra Jehova glad? ... I så fall måste vi visa att vi verkligen lyssnar till Gud, som Jesus gjorde. Gud talar till oss genom Bibeln. Det skulle inte vara rätt att låtsas att man lyssnar till Gud och sedan göra eller tro på sådant som inte stämmer med Bibeln. Håller du inte med om det? ... Och kom ihåg att om vi verkligen älskar Jehova, då kommer vi att tycka om att göra honom glad.

Läs nu några fler bibelställen som visar vad vi behöver veta och tro på när det gäller Jesus: Matteus 7:21–23; Johannes 4:25, 26 och 1 Timoteus 2:5, 6.