Gå direkt till innehållet

Gå direkt till andra menyn

Gå direkt till innehållsförteckningen

Jehovas vittnen

Svenska

Vi lär av den store läraren

 KAPITEL 13

De som blev Jesu lärjungar

De som blev Jesu lärjungar

Vem är det här, och hur blev han en lärjunge till Jesus?

VEM är den bäste tjänare som Gud någonsin har haft? ... Ja, det är rätt. Det är Jesus Kristus. Tror du att vi kan vara som han? ... Ja, Bibeln säger att han var ett exempel som vi skall följa. Och Jesus vill gärna att vi blir hans lärjungar.

Vet du vad det betyder att vara en lärjunge till Jesus? ... Det betyder många saker. Först och främst måste vi lära av honom. Men det räcker inte. Vi måste verkligen tro på det han säger också. Om vi gör det, kommer vi att lyda honom.

Många säger att de tror på Jesus. Tror du att alla som säger det verkligen är hans lärjungar? ... Nej, de flesta av dem är inte det. De kanske går i kyrkan. Men många av dem har aldrig tagit sig tid att lära av Jesus. Egentligen är det bara de som följer Jesu exempel som är hans lärjungar.

Nu skall jag berätta lite om några av dem som var Jesu lärjungar när han var på jorden. En av de första som blev en lärjunge var Filippus. Han gick och letade upp sin vän Natanael (som också kallades Bartolomeus), som satt under ett träd. När Natanael kom till Jesus, sade Jesus: ”Se, här är en ärlig man, en sann israelit.” Natanael blev förvånad och frågade: ”Hur kommer det sig att du känner mig?”

Vilka är det Jesus ropar på för att de skall bli hans lärjungar?

”Innan Filippus kallade på dig, medan du var under fikonträdet, såg jag dig”, sade Jesus. Natanael  blev förvånad över att Jesus visste precis var han hade varit, så han sade: ”Du är Guds Son, du är Israels Kung.” (Johannes 1:49)

Judas Iskariot, Judas (som också kallades Taddeus)och Simon

Dagen innan Filippus och Natanael blev lärjungar till Jesus var det några andra som också blev det. Det var Andreas och hans bror Petrus, och det var Johannes och kanske hans bror Jakob. (Johannes 1:35–51) De här fyra var fiskare innan de blev lärjungar. Men när de hade varit tillsammans med Jesus ett tag, började de arbeta som fiskare igen. En dag kom Jesus gående längs Galileiska sjön, och då fick han syn på Petrus och Andreas, som höll på med att sänka ner ett fisknät i vattnet. Jesus ropade till dem: ”Kom, följ mig.”

Jakob (Alfeus son), Tomas och Matteus

 När Jesus gick lite längre bort, fick han syn på Jakob och Johannes. De satt i en båt tillsammans med sin pappa och lagade fisknät. Jesus ropade och sade att de också skulle följa honom. Vad hade du gjort, om Jesus hade ropat på dig? Skulle du ha följt med honom på en gång? ... De här männen visste vem Jesus var. De visste att det var Gud som hade sänt honom. Och därför slutade de genast arbeta som fiskare och följde Jesus. (Matteus 4:18–22)

Natanael, Filippus Johannes

När de här männen blev Jesu lärjungar, eller efterföljare, betydde det då att de alltid gjorde det som var rätt sedan? ... Nej. Du kanske kommer ihåg att de till och med bråkade om vem som var störst. Men de lyssnade till Jesus, och de var villiga att ändra sig. Om vi är villiga att ändra oss, kan vi också vara lärjungar till Jesus.

Jakob (Johannes bror), Andreas och Petrus

Jesus ville gärna att alla slags människor skulle bli hans lärjungar. En gång kom en ung och rik styresman till Jesus och frågade vad han skulle göra för att få evigt liv. Den rike styresmannen sade att han hade följt Guds bud ända sedan han var liten, och då sade Jesus till honom: ”Kom, bli min efterföljare.” Vet du vad som hände? ...

Jo, mannen blev väldigt ledsen, när han fick veta att det var viktigare att vara en Jesu lärjunge än att vara rik. Han blev inte en lärjunge, för han älskade sina pengar mer än han älskade Gud. (Lukas 18:18–25)

När Jesus hade predikat i nästan ett och ett halvt år, valde han ut 12 av sina lärjungar till att vara apostlar. Det betyder att han skulle sända ut dem för att göra ett speciellt arbete. Vet du vad apostlarna hette? ... Vi skall se om vi kan lära oss det. Titta på bilderna här och se vad de heter. Försök sedan räkna upp namnen utantill.

Vilka kvinnor ser du hjälpa Jesus när han är ute och predikar?

 En av de 12 apostlarna blev så småningom ond. Det var Judas Iskariot. Efter det blev en annan lärjunge utvald till att vara apostel i stället för honom. Vet du vad han hette? ... Han hette Mattias. Senare blev också Paulus och Barnabas apostlar, men de räknades inte in bland de 12 apostlarna. (Apostlagärningarna 1:23–26; 14:14)

Som vi lärde oss i första kapitlet i den här boken brydde sig Jesus mycket om barn. Varför gjorde han det? ... Det var för att han visste att de också kunde bli hans lärjungar. Barn kan ofta säga saker på ett sätt som får även vuxna att lyssna och vilja lära sig mer om den store läraren.

 Det var också många kvinnor som blev lärjungar till Jesus. En del av dem följde med honom när han gick till andra städer för att predika. Maria Magdalena, Johanna och Susanna gjorde det. Det kan hända att de också hjälpte till med att laga mat åt honom och tvätta hans kläder. (Lukas 8:1–3)

Vill du vara en lärjunge till Jesus? ... Tänk på att vi inte blir hans lärjungar bara för att vi säger att vi är det. Vi måste också uppföra oss som lärjungar till honom var vi än är, inte bara vid våra möten. Kan du komma på några ställen där det är viktigt att vi uppför oss som lärjungar till Jesus? ...

Ja, vi måste göra det när vi är hemma. Men vi måste också göra det när vi är i skolan. Vi får aldrig glömma att om vi vill vara riktiga lärjungar till Jesus, då måste vi hela tiden uppföra oss som han gjorde, var vi än är.

Var är det viktigt att man uppför sig som en lärjunge till Jesus?

Läs nu tillsammans vad Bibeln berättar om lärjungar till Jesus i Matteus 28:19, 20; Lukas 6:13–16; Johannes 8:31, 32 och 1 Petrus 2:21.

Ta reda på mer

JESUS – VÄGEN, SANNINGEN OCH LIVET

Vad krävs för att följa Jesus?

Att bli en lärjunge till Jesus innebär ett stort ansvar och kan vara svårt. En del som kunde tänka sig att följa Jesus kanske blev förvånade när han förklarade vad som krävs.