Hjälpmedelsinställning

Search

Välj språk

Gå direkt till andra menyn

Gå direkt till innehållsförteckningen

Gå direkt till innehållet

Jehovas vittnen

Svenska

Vi lär av den store läraren

 KAPITEL 8

Andra är högre än vi

Andra är högre än vi

DU HÅLLER säkert med om att det finns andra som är högre, eller större och starkare, än du och jag. Kan du komma på någon som är det? ... Jehova Gud är det. Och hur är det med hans Son, den store läraren? Är han högre än vi? ... Ja, visst är han det.

Innan Jesus kom hit till jorden bodde han hos Gud i himlen. Han var en andevarelse, alltså en ängel. Har Gud gjort fler änglar? ... Ja, han har gjort flera miljoner änglar. De är också högre och starkare än vi. (Psalm 104:4; Daniel 7:10)

Kommer du ihåg vad ängeln hette som talade med Maria? ... Han hette Gabriel. Han berättade för Maria att hennes barn skulle vara Guds Son. Gud satte sin sons liv inne i Maria, så att Jesus kunde födas som ett litet barn här på jorden. (Lukas 1:26, 27)

Vad berättade Maria och Josef säkert för Jesus?

Tror du på det här underverket? Tror du på att Jesus hade bott hos Gud i himlen? ... Jesus sade att han hade gjort det. Hur kunde han veta det? Jo, när han var liten, berättade säkert Maria för honom vad Gabriel hade sagt. Och Josef berättade nog för Jesus att det var Gud som var Jesu riktige far.

När Jesus blev döpt, talade Gud ända från himlen och sade: ”Det här är min Son.” (Matteus 3:17) Och natten innan Jesus dog bad han till Gud: ”Fader, förhärliga mig hos  dig själv med den härlighet som jag hade hos dig innan världen var till.” (Johannes 17:5) Ja, Jesus bad om att få komma tillbaka till himlen för att vara hos Gud igen. Men hur skulle han kunna leva där? ... Det skulle bara gå om Jehova Gud gjorde honom till en osynlig andevarelse, eller ängel, igen.

Nu skulle jag vilja fråga dig något viktigt: Är alla änglar goda? Vad tror du om det? ... En gång för länge sedan var alla änglar goda. Det var så därför att Jehova hade skapat dem, och allt han gör är gott. Men sedan blev en av änglarna ond. Hur gick det till?

För att få reda på det måste vi gå tillbaka ända till den tid då Gud gjorde de första människorna, Adam och Eva. En del säger att berättelsen om Adam och Eva bara är en saga. Men den store läraren visste att den var sann.

När Gud gjorde Adam och Eva, lät han dem bo i en vacker trädgård på en plats som hette Eden. Det var en park, ja, ett paradis. Där kunde de ha levt för evigt och fått en stor familj med många barn. Men det fanns något viktigt som de behövde lära sig, något som vi redan har pratat om. Vi skall se om vi kommer ihåg vad det var.

Hur kunde Adam och Eva ha fått leva för evigt i paradiset?

 Jehova sade till Adam och Eva att de fick äta så mycket frukt de ville från träden i trädgården. Men det fanns ett träd som de inte fick äta av. Gud talade om för dem vad som skulle hända om de gjorde det. De skulle ”ovillkorligen dö”. (1 Moseboken 2:17) Så vad var det Adam och Eva behövde lära sig? ...

De behövde lära sig att man skall vara lydig. Ja, man måste lyda Jehova Gud, om man vill leva. Det räckte inte att Adam och Eva bara sade att de ville lyda honom. De måste också göra det. Om de lydde Gud, skulle de visa att de älskade honom och att de ville att han skulle vara deras härskare. Då hade de fått leva i paradiset för evigt. Men vad skulle det visa, om de åt av det förbjudna trädet? ...

Det skulle visa att de egentligen inte var tacksamma för det Gud hade gett dem. Skulle du ha varit lydig mot Jehova, om du hade varit där? ... I början var Adam och Eva lydiga. Men sedan blev Eva lurad av någon som var högre än hon. Han fick henne att vara olydig mot Jehova. Vet du vem det var? ...

Vem gjorde så att ormen kunde tala med Eva?

 Bibeln berättar att en orm talade med Eva. Men vi vet ju att ormar inte kan tala. Så hur kom det sig att den här ormen kunde det? ... Jo, det var en ängel som fick det att se ut som om ormen talade. Men egentligen var det ängeln som talade. Ängeln hade börjat tänka onda tankar. Han ville att Adam och Eva skulle tillbe honom och göra som han sade. Han ville ta Guds plats.

Så den här onde ängeln fick Eva att tänka fel. Genom ormen sade han till henne: ”Det Gud har sagt är inte sant. Du kommer inte alls att dö, om du äter av det trädet. Du kommer att bli vis som Gud.” Skulle du ha trott på det som den här rösten sade? ...

Eva började önska sig något som Gud inte hade gett henne. Det gjorde att hon åt frukt från det förbjudna trädet. Sedan gav hon frukt till Adam. Adam trodde inte på det ormen hade sagt. Men han älskade Eva mer än Gud och ville vara tillsammans med henne. Därför åt han också frukt från trädet. (1 Moseboken 3:1–6; 1 Timoteus 2:14)

Vad hände med Adam och Eva då? ... De blev ofullkomliga, och med tiden  blev de gamla och dog. Och eftersom de var ofullkomliga, blev alla deras barn också ofullkomliga, och till slut blev de gamla och dog. Gud hade inte ljugit. Man måste verkligen lyda honom, om man vill leva. (Romarna 5:12) Bibeln berättar att ängeln som ljög för Eva kallas Satan, Djävulen. Andra änglar som har blivit onda kallas demoner. (Jakob 2:19; Uppenbarelseboken 12:9)

Vad hände med Adam och Eva, när de hade varit olydiga mot Gud?

Förstår du nu varför den här gode ängeln som Gud hade skapat blev ond? ... Det var för att han började tänka onda tankar. Han ville vara den högste. Han visste att Gud hade sagt att Adam och Eva skulle skaffa barn, och han ville att de allihop skulle tillbe honom. Djävulen vill att alla skall vara olydiga mot Jehova. Därför försöker han få oss att tänka fel. (Jakob 1:13–15)

Djävulen säger att ingen älskar Jehova på riktigt. Han säger att du och jag inte älskar Gud och att vi egentligen inte vill göra det som Gud säger. Han säger att vi lyder Jehova bara när allt går som vi vill. Har Djävulen rätt? Är vi sådana?

Den store läraren sade att Djävulen ljuger. Jesus bevisade att han verkligen älskade Jehova genom att lyda honom. Och han gjorde det inte bara när det var lätt. Han lydde alltid, till och med när andra gjorde det svårt för honom. Ja, han var trogen mot Jehova ända tills han dog. Det var därför Gud gav honom liv igen, så att han skulle få leva för evigt.

Så vem tycker du är vår värste fiende? ... Ja, det är Satan, Djävulen. Kan vi se honom? ... Nej, det kan vi ju inte. Men vi vet att han finns och att han är högre och starkare än vi. Men vem är det som är högre än Djävulen? ... Det är Jehova Gud. Därför vet vi att Gud kan skydda oss.