Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

Någonting bättre än reformer

Någonting bättre än reformer

Någonting bättre än reformer

OM ETT träd frambringar värdelös frukt, hjälper det inte att bara kapa av några grenar. Trädet måste huggas ner och dess rötter avlägsnas ur marken. Därefter kan man plantera ett annat träd, ett som frambringar fin frukt. (Matteus 7:16–20)

Det är på samma sätt med problemen i det mänskliga samhället. Det räcker inte med att bara angripa de symtom som visar att något är på tok, till exempel korruption, orättvisor, nöd och plundring, vilket reformivrare med högt uppställda mål har försökt göra. Man måste i stället gå till botten med problemet och åstadkomma en förändring av hela systemet. Och det är detta som Bibeln utlovar.

Guds kungarike är en himmelsk regering som skall göra långt mer än att bara omdana, omorganisera eller reformera det mänskliga samhället. Den regeringen skall införa ett helt nytt sätt att sköta mänskliga angelägenheter på och förena människor under sitt styre. Den skall sörja för sådant som utbildning, arbete, bostäder, mat, hälsa och god miljö.

Psalm 72:12–14 beskriver profetiskt vad den messianske kungen skall göra för mänskligheten: ”Han kommer att befria den fattige som ropar på hjälp, också den betryckte och den som ingen hjälpare har. Han kommer att tycka synd om den ringe och den fattige, och de fattigas själar kommer han att rädda. Från förtryck och från våld kommer han att friköpa deras själ.”

Men om samhället skall bli fullständigt fritt från korruption, orättvisor och nöd, är det inte bara styret som måste förändras utan också människorna själva. Därför kommer Guds kungarike att ge alla individuell vägledning om hur de kan leva ett lyckligt, meningsfullt och tillfredsställande liv. Bibeln lovar att Guds kungarike skall hjälpa sina jordiska undersåtar att förändra sig själva. Hur då?

Guds kungarike skall undervisa sina undersåtar om Jehova Guds vägar och därigenom hjälpa dem att utveckla tro och kärlek. (Jesaja 11:9) Kärlek till Gud driver en människa att handla. Jesus mötte vid ett tillfälle Sackeus, en förste tullindrivare som hade utkrävt för mycket skatt av folket och stoppat pengarna i egen ficka. Jesus pressade inte denne korrumperade ämbetsman att ändra sitt handlingssätt genom att få honom att skämmas. Jesus hjälpte i stället Sackeus att själv inse sitt felaktiga handlingssätt och ändra sinne. Sackeus drevs av exakt kunskap om Guds principer och av kärlek till Gud. Han gjorde stora förändringar. (Lukas 19:1–10)

Är inte detta ett mycket bättre sätt att råda bot på bristerna i samhället? En fullkomlig rättfärdig regering som sköter mänskliga angelägenheter och en motivation hos människor att ändra sitt handlingssätt. Kommer vi att behöva reformer då? Nej, eftersom Gud då har gjort allting nytt. Det som en gång var är borta. (Uppenbarelseboken 21:4, 5)

[Bilder på sidan 10]

Guds kungarike skall inte införa reformer, utan det skall åstadkomma en fullständig förändring

[Bild på sidan 11]

Medan Jesus var på jorden hjälpte han människor att förändra sig själva