Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

Bör zodiaken påverka ditt liv?

Bör zodiaken påverka ditt liv?

Bibelns syn

Bör zodiaken påverka ditt liv?

”DET ÄR INGEN BRIST PÅ UNGDOMAR OCH VUXNA SOM SÖKER EFTER TECKEN I STJÄRNORNA PÅ VAD SOM SKALL BLI DERAS ÖDE.” — PÅVEN JOHANNES PAULUS II.

ENLIGT en undersökning använder sig 25 procent av alla amerikaner av astrologi när de skall fatta beslut. Att rådfråga astrologiska tecken är inte på något sätt bara begränsat till den delen av världen. Över så gott som hela världen konsulteras zodiaken, eller djurkretsen, för råd när det gäller ekonomiska frågor, resplaner, vägval i karriären, bröllopsdatum och militära manövrer. Det påstås att ens stjärntecken kan hjälpa en att identifiera en blivande äktenskapspartner och till och med att uppenbara vilka makar som inte passar ihop. Från Öst till Väst har astrologin fångat miljoner människors uppmärksamhet. Men vad är zodiakens ursprung?

Den historiska bakgrunden

Olika former av djurkretsen kan spåras tillbaka ända till de tidigast kända civilisationerna. Till och med i Bibeln omnämns ”djurkretsens stjärnbilder”. (2 Kungaboken 23:5) Djurkretsen var uppenbarligen rådfrågad i forna tider av såväl hinduerna som kineserna, egyptierna, grekerna och andra folkslag. Men de tidigaste omnämnandena av zodiakens tecken finner man i det forntida Babylon.

Babylonierna utvecklade astrologin i ett försök att skaffa sig upplysningar om framtiden. Allteftersom man observerade rörelser på himlavalvet gjordes detaljerade kartor och tabeller. Med hjälp av dessa förutsade man mänskliga angelägenheter och jordiska händelser. I många fall fattade man inga politiska eller militära beslut förrän astrologer hade kallats in för att ge sina råd. Följaktligen kom en prästklass som påstod sig ha speciell vishet och övernaturliga förmågor att få stort inflytande. Alla stora tempel i Babylon var i själva verket utrustade med ett eget observatorium.

I modern tid har zodiakens tecken fortsatt att spela en viktig roll i många människors liv. Även de som inte påstår sig tro på horoskop läser det då och då bara för nöjes skull eller av ren nyfikenhet. Det är sant att astrologer har gjort förutsägelser som har slagit in. Men betyder det att det är fördelaktigt att rådfråga stjärnorna? Hur betraktade Guds forntida tjänare egentligen intresset för astrologi?

Dolda faror

I motsats till babylonierna utövade inte trogna judar astrologi — och det av goda skäl. Gud hade uttryckligen varnat dem: ”Det får inte hos dig finnas ... någon som brukar spådom, någon som utövar magi eller någon som ser efter omen eller någon trollkarl, eller någon som binder andra med en trollformel eller någon som rådfrågar ett spiritistiskt medium eller någon som har till yrke att förutsäga händelser eller någon som frågar de döda. Ty var och en som gör dessa ting är något avskyvärt för Jehova.” *5 Moseboken 18:10–12.

Guds tjänare intog en fast hållning mot astrologi. Den trogne kung Josia, till exempel, ”avsatte ... dem som gjorde offerrök åt Baal, åt solen och åt månen och åt djurkretsens stjärnbilder”. Josias agerande sades vara ”rätt i Jehovas ögon”, och Gud välsignade honom för det. (2 Kungaboken 22:2; 23:5) Men någon skulle kunna fråga: ”Slår inte åtminstone några av astrologernas förutsägelser in?”

Vi läser intressant nog i de kristna grekiska skrifterna om en flicka som ”brukade skaffa sina herrar riklig förtjänst genom att utöva spådomskonst”. Tydligen slog något av det som flickan förutsade in, eftersom hennes herrar tjänade pengar på hennes förmågor. Men vad låg bakom flickans förmåga att förutsäga framtida händelser? Det sägs i Bibeln att hon var under inflytande av ”en ande, en spådomsdemon”. — Apostlagärningarna 16:16.

Bibeln visar att ”hela världen befinner sig i den ondes våld”, dvs. i Satans, Djävulens, våld. (1 Johannes 5:19) Genom att manövrera händelser så att vissa förutsägelser slår in har Satan och demonerna fångat miljoner människors uppmärksamhet.

Sanningen är den att astrologi är ett av ”Djävulens onda anslag” som han använder för att behärska och påverka människor för att tjäna sina egna syften. Därför är det knappast förvånande att Bibeln uppmanar kristna att ”stå fasta” mot Satans sluga knep, astrologi inbegripet. (Efesierna 6:11) Men betyder det här att vi lämnas helt utan vägledning när det gäller framtiden?

Bibeln — en pålitlig vägledning

Miljoner människor har funnit att Bibeln innehåller pålitlig vägledning när det gäller att fatta beslut. Som psalmisten David uttryckte det: ”Jehovas påminnelse är tillförlitlig, gör den oerfarne vis.” (Psalm 19:7; 119:105) Det innebär inte att Bibeln detaljerat redogör för vad man skall göra i varje situation. Men Guds ord innehåller principer som kan hjälpa oss att öva vår uppfattningsförmåga, och detta i sin tur gör oss rustade att avgöra vad som är rätt och orätt och att fatta förståndiga beslut. — Hebréerna 5:14.

Det finns alltså goda skäl till att sanna kristna inte rådfrågar horoskop, inte ens för nöjes skull eller av ren nyfikenhet. De hörsammar i stället förståndigt nog varningarna i Guds ord för allt demoniskt inflytande, även de försåtliga formerna. Genom att låta Bibeln snarare än zodiaken påverka ditt liv kan du åtnjuta Guds välsignelse för evigt. — Psalm 37:29, 38.

[Fotnot]

^ § 10 Spådom omfattar alla sätt att genom ockulta förmågor inhämta kunskap, i synnerhet när det gäller framtida händelser.

[Bild på sidan 26]

Österländska zodiaken

[Bild på sidan 26]

Västerländska zodiaken