Gå direkt till innehållet

Gå direkt till andra menyn

Jehovas vittnen

Svenska

Vad säger Bibeln om ursprunget till halloween?

Bibelns svar

Bibeln nämner inte något om halloween. Men ursprunget till halloween och hur man firar det i dag visar att det är grundat på falska läror om de döda och om osynliga andar, eller demoner. (Se ”Halloween – ursprung, traditioner och firande”.)

Bibeln uppmanar oss: ”Hos dig får det inte finnas någon som ... rådfrågar de dödas andar eller spådomsandar och söker vägledning hos de avlidna.” (5 Moseboken 18:10–12, Bibel 2000) Vissa anser att det bara är ett oskyldigt nöje att fira halloween, men Bibeln visar att det inte är det. Bibeln säger i 1 Korinthierna 10:20, 21: ”Jag vill inte att ni skall ha någon gemenskap med de onda andarna. Ni kan inte dricka både Herrens bägare och onda andars bägare.” (Svenska Folkbibeln)

Halloween – ursprung, traditioner och firande

  1. Ursprung. Ursprunget till halloween kan spåras tillbaka till samhain, en ”forntida hednisk högtid som firades av kelterna för över 2 000 år sedan”, står det i The World Book Encyclopedia. I Nationalencyklopedin sägs det: ”Kelterna är ... upphovet till firandet av Halloween. ... De ... trodde att onda väsen och spöken var i farten nattetid.” Bibeln visar tydligt att ”de döda vet ingenting alls”. (Predikaren 9:5) Därför kan de döda inte påverka dem som lever.

  2. Dräkter och ”bus eller godis”. Enligt en bok om halloween (Halloween—An American Holiday, An American History) bar kelterna skrämmande masker så att onda andar skulle tro att de också var andar och lämna dem i fred. Andra försökte blidka onda andar med sötsaker. I medeltidens Europa antog det katolska prästerskapet hedniska traditioner och lät sina medlemmar klä ut sig och gå från hus till hus och be om små gåvor. Men Bibeln visar att Gud inte godkänner att man blandar in falska religiösa traditioner i sin tillbedjan av honom. (2 Korinthierna 6:17)

  3. Spöken, vampyrer, varulvar, häxor och zombier. Sådana här varelser har länge förknippats med den onda andevärlden. Bibeln visar tydligt att vi ska undvika onda andemakter, inte underhållas av dem eller fira dem. (Efesierna 6:12)

  4. Pumpor och lyktor. I medeltidens England gick ”troende från dörr till dörr och bad om mat i utbyte mot böner för de döda”, och de hade med sig ”utskurna ljusförsedda kålrötter, där ljuset symboliserade en själ som var fast i skärselden”. (Halloween—From Pagan Ritual to Party Night) Andra tror att lyktorna användes för att skrämma i väg onda andar. I 1800-talets Nordamerika ersattes kålrötterna med pumpor eftersom de var så vanliga och enklare att gröpa ur och skära i. De här sedvänjorna grundar sig på trosuppfattningar som det inte finns något stöd för i Bibeln, till exempel att man har en odödlig själ, att det finns en skärseld och att man kan be till de döda. (Hesekiel 18:4)

 

Ta reda på mer

VAKNA!

Sanningen om halloween

Upptäck halloweens och liknande högtiders mörka förflutna.

Vad lär Bibeln?

Hur bör vi se på firandet av olika dagar och högtider?

Vad är ursprunget till många av de högtider som är populära i dag? Svaret kanske överraskar dig.