Hopp til innhold

Hopp til undermeny

Hopp til innholdsfortegnelse

Jehovas vitner

Norsk

Hør på den store Lærer

 KAPITTEL 12

Jesus lærer oss å be

Jesus lærer oss å be

BER du til Jehova Gud? — Han vil gjerne at du skal det. Du ber til Jehova når du sier noe til ham. Jesus bad ofte til sin Far i himmelen. Noen ganger ville han være alene når han snakket til Gud. Bibelen sier at en gang «gikk han opp i fjellet for seg selv for å be. Selv om det ble sent, var han der alene». — Matteus 14: 23.

Hvor kan du gå for å være alene når du skal be til Jehova? — Kanskje du kan være alene og be til Jehova før du legger deg om kvelden. Jesus sa: «Når du ber, gå da inn i ditt private rom, og når du har lukket døren, be da til din Far.» (Matteus 6: 6) Ber du til Jehova hver kveld før du legger deg til å sove? — Det bør du gjøre.

Jesus bad når han var alene ... og når han var sammen med andre

Jesus bad også når han var sammen med andre. Da hans venn Lasarus var død, bad Jesus  sammen med noen andre som var like ved det stedet hvor de hadde lagt Lasarus. (Johannes 11: 41, 42) Jesus bad også når han hadde møter med disiplene sine. Går du på møter hvor det blir bedt bønner? — Der er det en voksen som ber høyt. Han ber til Gud også på dine vegne, så følg godt med når han ber. Da kan du si «Amen» til slutt. Vet du hva det betyr når du sier «Amen» i slutten av en bønn? — Det betyr at du liker bønnen. Det betyr at du er enig i det som er sagt, og at du vil at bønnen skal være en bønn fra deg også.

Hvorfor bør du følge godt med når noen ber en bønn på møtet?

Jesus bad også når han skulle spise. Han takket Jehova for maten. Ber du alltid før et måltid? — Vi bør takke Jehova for maten før vi begynner å spise. Når du spiser sammen med noen andre, kan det være at en av dem ber for alle. Men hva om du spiser alene? Eller hva om du spiser sammen med noen som ikke takker Jehova? — Da bør du be selv.

Trenger du alltid å be høyt? Eller kan Jehova høre deg hvis du ber inni deg? — Noe som skjedde med Nehemja, kan gi oss svaret på det. Nehemja var en som trodde på Jehova, og han arbeidet på slottet til Artaxerxes, som var konge i Persia. En  dag ble Nehemja veldig lei seg, for han fikk høre at murene rundt Jerusalem, hovedstaden til folket hans, var revet ned.

Når kan du be inni deg, slik Nehemja gjorde?

Da kongen spurte Nehemja hvorfor han var lei seg, bad Nehemja med én gang en bønn inni seg. Så fortalte han kongen hvorfor han var lei seg, og spurte om han kunne få dra til Jerusalem og bygge opp murene igjen. Hvordan gikk det? —

Ja, Gud besvarte Nehemjas bønn. Kongen sa at Nehemja skulle få reise! Han gav ham til og med mye tømmer som han kunne bruke for å bygge opp murene. Så vi ser at Gud kan bønnhøre oss, selv om vi ber inni oss. — Nehemja 1: 2, 3; 2: 4—8.

Tenk nå på dette: Må en bøye hodet når en ber? Trenger  en å legge seg på kne? Hva tror du? — Det hendte at Jesus knelte når han bad. Andre ganger stod han oppreist. Og noen ganger så han opp mot himmelen mens han bad, for eksempel da han bad for Lasarus.

Hva viser dette? — Ja, det viser at den måten vi står eller sitter på, ikke er det viktigste. Som regel vil vi bøye hodet og lukke øynene. Andre ganger vil vi kanskje knele, slik Jesus gjorde. Men husk at vi kan be til Gud når som helst, både om dagen og om natten, og at han kan høre oss uansett når vi ber. Det som er viktig når vi ber, er at vi virkelig tror at Jehova hører på oss. Tror du at Jehova hører bønnene dine? —

Hva kan du si i bønnene dine?

Hva bør vi si når vi ber til Jehova? — Vil du fortelle meg hva du sier i bønnene dine? — Jehova gir oss så mye som vi er glad for, og det er riktig å takke ham for det, ikke sant? — Vi kan takke ham for maten vi spiser. Men har du noen gang takket ham for den blå himmelen, de grønne trærne og de pene blomstene? — Det er jo han som har skapt alt dette.

En gang spurte disiplene om Jesus ville lære dem å be. Da lærte han dem det, og han fortalte dem hva det er viktigst å be om. Vet du hvilke ting det er? — Ta fram bibelen din og slå opp i Matteus, kapittel 6. I versene 9 til og med 13  finner vi den bønnen som mange kaller Fadervår. Skal vi lese den sammen? —

Her lærer vi for det første at Jesus sa vi skulle be om noe som har med Guds navn å gjøre. Han sa vi skulle be om at Guds navn må bli helliget, at det må bli behandlet som noe hellig og verdifullt. Hva er Guds navn? — Ja, det er Jehova, og vi må elske det navnet.

For det andre lærte Jesus oss å be om at Guds rike må komme. Dette riket er viktig, for det skal innføre fred på jorden og gjøre den til et paradis.

For det tredje sa den store Lærer at vi skulle be om at Guds vilje må skje på jorden, akkurat som i himmelen. Hvis vi ber om det, bør vi gå inn for å gjøre det Gud vil at vi skal gjøre.

Så lærte Jesus oss å be om den maten vi trenger for dagen i dag. Han sa også at vi bør si til Gud at vi er lei oss når vi har gjort noe galt. Og vi bør be Gud om å tilgi oss. Men for at han skal tilgi oss, må vi først tilgi andre hvis de har gjort noe galt mot oss. Synes du det er lett å tilgi andre? —

Til slutt sa Jesus at vi bør be Jehova Gud om å beskytte oss mot den onde, Satan Djevelen. Alt dette er noe som det er fint å be til Gud om.

Vi må tro at Jehova hører bønnene våre. I tillegg til å be ham om hjelp bør vi takke ham om og om igjen. Han blir glad når vi mener det vi sier i bønnene våre, og når vi ber om ting som det er riktig å be om. Han vil gi oss det. Tror du det? —

Flere gode råd om bønn blir gitt i Romerne 12: 12; 1. Peter 3: 12; 1. Johannes 5: 14.

 

Lær mer

MINE BIBELRIM

Daniel bad!

Hjelp barnet ditt til å lære at det er viktig å be til Gud hver dag.

BECOME JEHOVAH'S FRIEND ACTIVITIES

Hva kan du be til Jehova om i dag?

Skriv ned noe du har lyst til å be til Jehova om, eller lag en tegning av det.

BILDEOPPGAVER

Be om hellig ånd

Denne oppgaven hjelper barn mellom 6 og 8 år å forstå at det er viktig å be.

BILDEOPPGAVER

Jehova svarer på konkrete bønner

Barn mellom 6 og 8 år vil like denne aktiviteten, som lærer dem at det er viktig å be konkrete bønner.