Tilgjengelighetsinnstilling

Search

Velg språk

Hopp til undermeny

Hopp til innholdsfortegnelse

Hopp til innhold

Jehovas vitner

Norsk

Hør på den store Lærer

 KAPITTEL 42

Hvorfor må vi arbeide?

Hvorfor må vi arbeide?

HVA liker du best, å arbeide eller å leke? — Det er ikke galt å leke. Bibelen sier at det skulle være mange ’gutter og piker som lekte på torgene’ i Jerusalem. — Sakarja 8: 5.

Den store Lærer likte å se på barn som lekte. Men han likte også å arbeide. Før han kom til jorden, sa han: ’Jeg var ved Guds side som en mesterarbeider, og hele tiden gledet jeg meg framfor ham.’ Legg merke til at Jesus var en mesterarbeider som arbeidet sammen med Jehova i himmelen. Og da han var der, sa han: ’De ting jeg likte spesielt godt, hadde med menneskene å gjøre.’ Ja, som vi har lært før, var den store Lærer veldig interessert i alle mennesker, både voksne og barn. — Ordspråkene 8: 30, 31.

Hva likte den store Lærer å gjøre før han kom til jorden?

Tror du at Jesus lekte da han var liten? —  Det gjorde han sikkert. Men han hadde jo vært en «mesterarbeider» i himmelen, så tror du han arbeidet på jorden også? — Jesus ble kalt «tømmermannens sønn». Men han ble også kalt «tømmermannen». Hva viser det? — Josef, som oppdrog Jesus som sin sønn, må ha lært ham å snekre. Så Jesus ble også tømmermann, eller snekker. — Matteus 13: 55; Markus 6: 3.

Tror du Jesus var en flink snekker? — I himmelen hadde han jo vært en mesterarbeider, en spesielt dyktig arbeider, så da han var på jorden, var han sikkert en veldig dyktig snekker, tror du ikke? — Tenk deg hvor anstrengende og vanskelig det må ha vært å være snekker den gangen. Jesus måtte sannsynligvis  selv gå ut og hogge et tre, dele opp treet i mindre stykker, bære alt sammen hjem og så forme til stykkene og sette dem sammen for å lage bord og benker og andre ting.

Tror du Jesus var glad for å gjøre dette arbeidet? — Ville du bli glad hvis du kunne lage fine bord og stoler og andre ting som folk kunne bruke? — Bibelen sier at det er bra for en å ’glede seg ved sitt arbeid’. Det å arbeide gir oss en slags glede som vi ikke får ved å leke. — Forkynneren 3: 22, Norsk Bibel.

Å arbeide er egentlig bra for både hjernen og kroppen vår. Mange barn sitter bare og ser på TV eller spiller videospill. Mange av dem blir for tykke, og de blir svake. De er ikke særlig glade, og de gjør ikke andre glade heller. Hva trenger vi å gjøre for å være glade og lykkelige? —

I kapittel 17 i denne boken lærte vi at vi blir glade når vi gir andre noe og gjør noe for å hjelpe andre. (Apostlenes gjerninger 20: 35) Bibelen kaller Jehova ’den lykkelige Gud’. (1. Timoteus 1: 11) Og vi leste fra Ordspråkene at Jesus ’gledet seg framfor Gud hele tiden’. Hvorfor var Jesus glad? — Han nevnte én av grunnene da han sa: «Min Far har fortsatt å arbeide inntil nå, og jeg fortsetter å arbeide.» — Johannes 5: 17.

Da Jesus var på jorden, arbeidet han ikke som snekker hele livet. Jehova Gud hadde et spesielt arbeid til ham. Vet du hva det var? — Jesus sa: ’Jeg må forkynne det gode budskap om Guds rike, for det er det jeg er sendt ut for å gjøre.’ (Lukas 4: 43) Noen av dem Jesus forkynte for, trodde på ham og fortalte andre om det han hadde sagt. Det gjorde for eksempel den samaritanske kvinnen som du ser her. — Johannes 4: 7—15, 27—30.

Hvilke to typer arbeid var det Jesus gjorde mens han var på jorden?

Hva syntes Jesus om å gjøre dette arbeidet? Tror du han likte å gjøre det? — Jesus sa: «Min mat er å gjøre hans vilje som har sendt meg, og å fullføre hans gjerning», eller hans arbeid.  (Johannes 4: 34) Hvor godt liker du å spise livretten din? — Siden Jesus sa at det arbeidet som Gud hadde gitt ham, var som mat for ham, kan du sikkert tenke deg hvor godt Jesus likte å gjøre det arbeidet.

Gud har skapt oss slik at vi blir glade når vi lærer å arbeide. Han sier at gleden ved å arbeide er en gave vi har fått av ham. Så hvis du lærer å arbeide mens du er ung, kan du glede deg over det hele livet. — Forkynneren 5: 19.

Dette betyr ikke at et barn kan gjøre det samme arbeidet som en voksen. Men vi kan gjøre noe arbeid, alle sammen. Faren og moren din går kanskje på arbeid hver dag for å tjene penger for at familien skal få mat å spise og et sted å bo. Og du vet sikkert at det er mye arbeid som trenger å bli gjort hjemme for at det skal være pent og ryddig.

Hva slags arbeid kan du gjøre som hele familien blir glad for? — Du kan hjelpe til med å dekke bordet, vaske opp, bære ut søppelet, gjøre rent på rommet ditt og rydde bort lekene dine. Kanskje du gjør noe av dette allerede. Dette arbeidet er nyttig for hele familien.

Hvorfor er det viktig at du rydder bort lekene dine når du er ferdig med å leke?

Her skal du få et eksempel på hvor nyttig den slags arbeid er. Når du har lekt med lekene dine, må du legge dem på plass. Hvorfor tror du det er viktig? — På den måten hjelper du til med å holde det ryddig hjemme, og det kan også hindre ulykker. Hvis du ikke rydder lekene på plass, kan det være at mor en dag kommer inn på rommet med masse å bære på og tråkker på en av lekene. Kanskje hun snubler og faller og slår seg. Kanskje hun til og med må på sykehuset. Tenk så trist det hadde vært! Så det er bra for alle sammen at du rydder bort lekene dine når du ikke skal leke mer med dem.

Det finnes også andre typer arbeid som barn må gjøre. De har for eksempel skolearbeid. På skolen lærer du å lese. Noen barn synes det  er morsomt å lese, mens andre synes det er vanskelig. Kanskje du synes det er vanskelig til å begynne med, men hvis du likevel lærer deg å lese godt, kommer du til å bli glad for det. Når du har lært å lese, er det mange spennende og interessante ting du kan lære. Da kan du til og med på egen hånd lese Guds egen bok, Bibelen. Så når du er flink med skolearbeidet ditt, får du mye igjen for det, ikke sant? —

Det er noen som prøver å slippe å arbeide. Kanskje du kjenner noen som gjør det. Men siden Gud har skapt oss for at vi skal arbeide, må vi lære å like å gjøre det. Hvor godt likte den store Lærer å gjøre arbeidet sitt? — Han syntes det var som å spise livretten sin. Og hva slags arbeid var det han sa det om? — Det var om arbeidet med å fortelle andre om Jehova Gud og hvordan man kan få evig liv.

Noe som kan hjelpe deg til å like å arbeide, er å spørre deg selv: «Hvorfor er det bra at dette arbeidet blir gjort?» Når du vet hvorfor noe er viktig, er det lettere å gjøre det. Og enten arbeidsoppgaven er stor eller liten, bør du gjøre så godt du kan for at resultatet skal bli bra. Hvis du gjør det, kan du glede deg over arbeidet ditt, akkurat som den store Lærer gjorde.

Bibelen kan hjelpe oss til å bli flinke til å arbeide. Les det den sier i Ordspråkene 10: 4; 22: 29; Forkynneren 3: 12, 13; Kolosserne 3: 23.