Tilgjengelighetsinnstilling

Search

Velg språk

Hopp til undermeny

Hopp til innholdsfortegnelse

Hopp til innhold

Jehovas vitner

Norsk

Hør på den store Lærer

 KAPITTEL 30

Hvordan vi kan få hjelp når vi er redde

Hvordan vi kan få hjelp når vi er redde

SYNES du det er lett å tjene Jehova? — Den store Lærer sa ikke at det kom til å være lett å gjøre det. Natten før Jesus ble drept, sa han til apostlene: «Om verden hater dere, vet dere at den har hatet meg før den hatet dere.» — Johannes 15: 18.

Peter sa skrytende at han aldri ville svikte Jesus, men Jesus sa at Peter allerede samme natt kom til å nekte for at han kjente ham. Han sa at han til og med kom til å gjøre det tre ganger. Og det var akkurat det Peter gjorde! (Matteus 26: 31—35, 69—75) Hvordan kunne det skje? — Det skjedde fordi Peter ble redd, og det ble de andre apostlene også.

Vet du hvorfor apostlene ble redde? — De hadde latt være å gjøre noe som var veldig viktig. Nå skal vi lære litt om det, for det kan hjelpe oss til å tjene Jehova, uansett hva andre kommer til å si til oss eller gjøre mot oss. Men før det må vi se på hva som skjedde den siste kvelden og natten Jesus var sammen med apostlene.

Først feiret de påsken sammen. Påsken var en høytid som jødene feiret hvert år ved å spise et spesielt måltid. Det var til minne om at Gud hadde utfridd sitt folk av slaveriet i Egypt. Etter at Jesus og apostlene har spist påskemåltidet, spiser de et nytt spesielt måltid. I et senere kapittel skal vi lære om det måltidet og hvordan det hjelper oss til å huske Jesus. Etter dette måltidet og etter at Jesus har snakket med apostlene for å hjelpe dem til å være modige, tar han dem med seg ut til en hage som heter  Getsemane. Det er en hage som de liker veldig godt, og som de har vært i mange ganger.

I hagen går Jesus et stykke bort fra de andre, for han vil be. Han sier til Peter, Jakob og Johannes at de også skal be. Men de sovner. Tre ganger går Jesus bort for å være alene og be, og tre ganger kommer han tilbake og ser at Peter og de andre sover! (Matteus 26: 36—47) Vet du hvorfor de burde ha holdt seg våkne for å be? —

Hvorfor burde Peter, Jakob og Johannes ha holdt seg våkne?

Tidligere den kvelden hadde Judas Iskariot spist påskemåltidet sammen med Jesus og de andre apostlene. Du husker sikkert at Judas var blitt en tyv. Nå blir han en forræder, for han sviker sin venn. Han vet om det stedet i Getsemane hvor Jesus ofte har vært sammen med apostlene. Så han tar med seg noen soldater dit for at de skal arrestere Jesus. Da de kommer, spør Jesus dem: «Hvem leter dere etter?»

Soldatene svarer: «Jesus.» Jesus er ikke redd, så han svarer: «Det er meg.» Soldatene er så overrasket over hvor modig Jesus er, at de går bakover og faller til jorden. Da sier Jesus: ’Hvis det er meg dere leter etter, så la apostlene gå.’ — Johannes 18: 1—9.

Da soldatene tar tak i Jesus og binder hendene hans, blir apostlene redde og løper sin vei. Men Peter og Johannes vil finne ut hva som skjer, så de følger etter, men de holder seg et stykke unna. Jesus blir ført til huset til Kaifas, øverstepresten. Siden øverstepresten kjenner Johannes, lar portvakten ham og Peter få slippe inn på gårdsplassen.

Prestene har allerede samlet seg hjemme hos Kaifas for å holde en rettssak. De vil at Jesus skal bli drept. Så de får noen vitner til å komme og fortelle løgner om ham. Noen slår Jesus med knyttneven og med åpen hånd. Peter er i nærheten mens alt dette skjer.

 En tjenestejente, den portvakten som har sluppet inn Peter og Johannes, kjenner igjen Peter. «Du var også sammen med Jesus!» sier hun. Men Peter nekter for at han i det hele tatt kjenner Jesus. Etter en stund er det en annen jente som kjenner igjen Peter og sier til dem som står like i nærheten: «Denne mannen var sammen med Jesus.» Også denne gangen nekter Peter for at han kjenner ham. Etterpå er det noen flere som ser Peter og kommer bort til ham og sier: «Visst er du også en av dem.» For tredje gang nekter Peter for det. Han sier: «Jeg kjenner ikke det mennesket!» Han sverger til og med på at han snakker sant. Da snur Jesus seg og ser på ham. — Matteus 26: 57—75; Lukas 22: 54—62; Johannes 18: 15—27.

Hvorfor ble Peter så redd at han løy og sa at han ikke kjente Jesus?

Vet du hvorfor Peter løy? — Ja, fordi han var redd. Men hvorfor var han redd? Hva var det han hadde latt være å gjøre, som kunne ha hjulpet ham til å bli modig? Prøv å tenke over det. Hva var det Jesus hadde gjort for å bli modig? — Han hadde bedt til Gud, og Gud hjalp ham til å være modig. Og husk at Jesus hadde  sagt til Peter tre ganger at han skulle be og holde seg våken og være på vakt. Men hva hadde skjedd? —

Hver gang hadde Peter sovnet. Han bad ikke, og han holdt seg ikke våken. Derfor ble han overrasket, helt overrumplet, da Jesus ble arrestert. Og senere, under rettssaken, ble Peter veldig redd da de slo Jesus og la planer om å få ham drept. Men hva hadde Jesus sagt til apostlene bare noen timer tidligere at de måtte regne med? — Jesus hadde sagt at verden kom til å hate dem, akkurat som den hadde hatet ham.

Hvordan kan du komme opp i en situasjon som ligner på den Peter var i?

Tenk på det som skjedde med Peter. Tror du at det kan skje oss  noe lignende? — Tenk deg at du er på skolen, og at noen i klassen begynner å si stygge ting om dem som ikke feirer fødselsdager eller jul. Tenk om en av dem snur seg mot deg og spør: «Er det riktig at du ikke feirer bursdag?» Eller kanskje andre sier: «Du feirer jo ikke jul engang!» Hadde du vært redd for å si det som var sant? — Hadde du hatt lyst til å lyve, slik Peter gjorde? —

Etterpå var Peter veldig lei seg for at han hadde sagt at han ikke kjente Jesus. Da han skjønte hva han hadde gjort, gikk han ut og gråt. Han vendte tilbake til Jesus. (Lukas 22: 32) Hva tror du kan hjelpe oss, så vi ikke blir så redde at vi sier noe slikt som Peter sa? — Husk at Peter ikke hadde bedt og ikke hadde holdt seg våken og vært på vakt. Så hva er det vi trenger å gjøre for å være en disippel av den store Lærer? —

Det er klart at vi må be til Jehova om hjelp. Vet du hva Jehova gjorde for Jesus da han bad i Getsemane? — Han sendte en engel, som skulle styrke ham. (Lukas 22: 43) Kan Guds engler hjelpe oss også? — Bibelen sier: «Jehovas engel leirer seg rundt omkring dem som frykter ham, og han redder dem.» (Salme 34: 7) Men for å få Guds hjelp må vi gjøre mer enn å be om det. Vet du hva mer vi må gjøre? — Jesus sa til disiplene at de måtte holde seg våkne og være på vakt. Hvordan tror du vi kan være på vakt? —

Vi kan være på vakt ved å følge godt med når vi er på våre kristne møter, og ved å leve etter det vi leser i Bibelen. Vi må også be ofte til Jehova og be ham hjelpe oss med å tjene ham. Hvis vi gjør det, vil han hjelpe oss, så vi ikke er redde. Da blir vi glade når vi får en anledning til å fortelle andre om den store Lærer og hans Far.

Disse skriftstedene kan hjelpe oss slik at vi aldri blir så redd for andre mennesker at vi lar være å gjøre det som er riktig: Ordspråkene 29: 25; Jeremia 26: 12—15, 20—24; Johannes 12: 42, 43.

 

Lær mer

Jehova kan gjøre deg modig

Hvordan kan du få mot til å fortelle andre om Jehova?