Tilgjengelighetsinnstilling

Search

Velg språk

Hopp til undermeny

Hopp til innholdsfortegnelse

Hopp til innhold

Jehovas vitner

Norsk

Hør på den store Lærer

 KAPITTEL 21

Er det bra å skryte?

Er det bra å skryte?

HVA vil det si å skryte? Vet du det? — Her er et eksempel. Har du noen gang prøvd å gjøre noe som du ikke er særlig flink til? Kanskje du har prøvd å sparke en ball i mål. Eller kanskje du har prøvd å hoppe tau. Var det da noen som lo av deg og sa: «Ha, ha, ha! Jeg klarer det bedre enn deg»? — En som gjør slik, skryter.

Hvordan synes du det er når andre gjør det? Liker du det? — Hvordan tror du at andre føler det hvis du skryter av deg selv? — Er det pent av oss å si til en annen: «Jeg er bedre enn deg»? — Liker Jehova at vi gjør det? —

Den store Lærer kjente noen som mente at de var bedre enn andre. De så ned på alle andre og likte å skryte av seg selv. Så en dag fortalte Jesus dem en historie for å vise dem hvor galt det var å skryte av seg selv.

Historien handler om en fariseer og en skatteoppkrever. Fariseerne var religiøse lærere, som ofte oppførte seg som om de var mer rettferdige eller hellige enn andre. Fariseeren i den historien Jesus fortalte, gikk opp til Guds tempel i Jerusalem for å be.

Hvorfor likte Gud skatteoppkreveren, men ikke fariseeren?

Jesus sa at en skatteoppkrever også gikk opp til templet for å be. Folk flest likte ikke dem som krevde inn skatt. De mente at skatteoppkreverne prøvde å lure dem for penger. Og det er riktig at mange skatteoppkrevere ikke alltid var ærlige.

Oppe i templet begynte fariseeren å be til Gud på denne måten: ’Gud, jeg takker deg for at jeg ikke er en synder, som andre  mennesker. Jeg svindler ikke og gjør ikke andre gale ting. Jeg er ikke som den skatteoppkreveren der borte. Jeg er en rettferdig mann. To ganger i uken lar jeg være å spise for at jeg skal få mer tid til å tenke på deg. Og en tiendedel av alt det jeg får, gir jeg til templet.’ Det er tydelig at fariseeren mente at han var bedre enn andre, ikke sant? — Og han sa det til Gud også.

Men skatteoppkreveren var annerledes. Han ville ikke engang se opp mot himmelen mens han bad. Han ble stående et stykke unna med bøyd hode. Fordi han var veldig lei seg for de gale tingene han hadde gjort, slo han seg bedrøvet for brystet. Han prøvde ikke å fortelle Gud hvor bra han var. Isteden bad han: ’Gud, vær god mot meg, en synder.’

Hvem av disse to mennene tror du Gud likte? Var det fariseeren, han som mente at han var så bra? Eller var det skatteoppkreveren, han som var lei seg for at han hadde begått synder? —

Jesus sa at det var skatteoppkreveren Jehova fant behag i. Hvorfor? Jesus forklarte: ’Det er fordi den som prøver å få andre til å tro at han er bedre enn dem, skal settes lavt. Men den som setter seg selv lavt, skal settes høyt.’ — Lukas 18: 9—14.

Hva var det Jesus ville lære oss ved å fortelle denne historien? — Han ville lære oss at det er galt  av oss å mene at vi er bedre enn andre. Det kan nok være at vi ikke sier at vi er bedre enn andre, men kanskje den måten vi oppfører oss på, viser at vi tror det. Har du noen gang oppført deg sånn? — Tenk på hva apostelen Peter sa og gjorde en gang.

Da Jesus sa til apostlene at de alle sammen kom til å gå fra ham når han ble arrestert, sa Peter skrytende: ’Selv om alle de andre går fra deg, skal aldri jeg gjøre det!’ Men Peter tok feil. Han var for selvsikker. Han gikk fra Jesus. Men han kom tilbake. Det skal vi lese om i kapittel 30 i denne boken. — Matteus 26: 31—33.

Vi kan også ta et eksempel fra vår tid. Kanskje læreren din stiller klassen noen spørsmål. Hva om du klarer å svare med én gang, mens en annen ikke klarer det? Du er selvfølgelig glad for at du vet svarene. Men er det snilt av deg å sammenligne deg med en som ikke er så rask til å svare? — Er det riktig av deg å gi inntrykk av å være flink ved å prøve å få det til å se ut som om den andre ikke er flink? —

Det var det fariseeren gjorde. Han sa skrytende at han var bedre enn skatteoppkreveren. Men den store Lærer sa at fariseeren tok feil. Det kan hende at én person klarer å gjøre noe bedre enn en annen. Men det betyr ikke at han er et bedre menneske.

Er du et bedre menneske fordi om du vet mer enn en annen?

Så hvis vi vet mer eller kan mer enn en annen, har vi da god grunn til å skryte av det? — Tenk litt over det. Er det vi som har skapt hjernen vår? — Nei, det er Gud som har gitt oss alle sammen en hjerne. Og det meste av det vi kan og vet, har vi lært av noen andre. Kanskje vi har lest det i en bok. Eller kanskje noen har fortalt oss det. Og hvis vi har funnet ut noe selv, hvordan har vi da klart det? — Da har vi jo brukt hjernen, som Gud har gitt oss.

 Når noen gjør så godt han kan for å få til noe, er det snilt av deg å si noe pent til ham. Si at du liker det han har gjort. Kanskje du til og med kan hjelpe ham å gjøre det enda bedre. Det er det du vil at andre skal gjøre for deg, ikke sant? —

Hvorfor er det galt av oss å skryte hvis vi er sterkere enn en annen?

Noen er sterkere enn andre. Hva om du er sterkere enn broren eller søsteren din? Har du grunn til å skryte av det? — Nei, det har du ikke. Det er maten vi spiser, som har mye å si for at vi skal bli sterke. Og er det ikke Gud som sørger for solskinn og regn og alt annet som trengs for at ting skal vokse og gro, så vi får mat? — Derfor er det Gud vi må takke hvis vi blir sterke. — Apostlenes gjerninger 14: 16, 17.

Ingen av oss liker å høre på at noen skryter av seg selv, gjør vi vel? — Vi burde huske det Jesus sa: ’Slik som dere vil at andre skal gjøre mot dere, slik skal dere gjøre mot dem.’ Hvis vi gjør det, kommer vi aldri til å ligne på den fariseeren som den store Lærer fortalte om, og som skrøt av seg selv. — Lukas 6: 31.

 En gang var det en som kalte Jesus god. Sa den store Lærer da: ’Ja, jeg er god’? — Nei, han gjorde ikke det. Han sa isteden: ’Ingen er god, bortsett fra én, og det er Gud.’ (Markus 10: 18) Selv om den store Lærer var fullkommen, skrøt han ikke av seg selv. Istedenfor å skryte av seg selv gav han all ære til sin Far, Jehova.

Kan vi også gjøre det? — Ja. Når vi for eksempel ser en nydelig solnedgang eller noe annet flott i naturen, kan vi si til noen: ’Det er vår store Gud, Jehova, som har skapt dette!’ Vi bør være flinke til å fortelle andre om alt det fantastiske Jehova har gjort og kommer til å gjøre i framtiden.

Hvem tror du denne gutten snakker om?

 

Lær mer

Etterlign Jesus ved å være . . .

Les om åtte egenskaper som Jesus viste hele livet.