Tilgjengelighetsinnstilling

Search

Velg språk

Hopp til undermeny

Hopp til innholdsfortegnelse

Hopp til innhold

Jehovas vitner

Norsk

VAKTTÅRNET AUGUST 2008

 Undervis barna dine

Samuel fortsatte å gjøre det som var rett

Samuel fortsatte å gjøre det som var rett

HENDER det at du ser at noen gjør noe galt? — * Samuel opplevde det. Han bodde et sted der man ikke skulle tro at det kunne skje slike ting. Det var ved tabernaklet, et stort telt hvor Gud ble tilbedt. Tabernaklet var i en by som het Sjilo. Vi skal nå gå 3000 år tilbake i tiden og se hvordan det gikk til at tabernaklet ble Samuels hjem.

Moren til Samuel het Hanna. Før Samuel ble født, ønsket hun seg veldig et barn. En gang da Hanna besøkte tabernaklet, bad hun til Gud om å få et barn. Hun bad så inderlig at leppene hennes skalv. Dette fikk øverstepresten, en mann som het Eli, til å tro at hun var full. Da han fikk vite at hun ikke var full, men at hun var veldig lei seg, velsignet han henne og sa: «Måtte Israels Gud oppfylle din bønn.» — 1. Samuelsbok 1: 17.

Senere ble Samuel født, og Hanna var så glad at hun sa til mannen sin, som het Elkana: ’Så snart jeg har sluttet å amme Samuel, skal jeg ta ham med til tabernaklet for at han skal tjene Gud der.’ Og det gjorde hun! Da var Samuel kanskje fire eller fem år.

Eli var blitt gammel, og sønnene hans, som het Hofni og Pinehas, tilbad ikke Jehova Gud på rette måte. Og de lå med kvinner som kom til tabernaklet! Hva synes du at faren til Hofni og Pinehas skulle ha gjort? — Ja, han burde ha irettesatt dem og ikke latt dem få gjøre slike gale ting.

Samuel vokste opp der ved tabernaklet, og han visste sannsynligvis at sønnene til Eli oppførte seg dårlig. Fulgte Samuel deres dårlige eksempel? — Nei, han fortsatte å gjøre det som var rett, akkurat som foreldrene hans hadde lært ham. Men Jehova var sint på Eli, og det er ikke noe rart. Han sendte en profet for å fortelle Eli hvordan Han skulle straffe familien hans, spesielt  sønnene hans. — 1. Samuelsbok 2: 22—36.

Samuel fortsatte å tjene sammen med Eli ved tabernaklet. En natt mens Samuel lå og sov, hørte han en stemme som ropte navnet hans. Samuel skyndte seg inn til Eli, men Eli sa at det ikke var han som hadde ropt på ham. Det samme skjedde en gang til. Men da det hadde hendt tre ganger, sa Eli at Samuel skulle svare: «Tal, Jehova, for din tjener hører.» Da Samuel svarte det, snakket Jehova til ham. Vet du hva Jehova sa til Samuel? —

Gud gjentok det han hadde sagt om at han ville straffe Elis familie. Neste morgen var Samuel redd for å fortelle Eli hva Jehova hadde sagt. Men Eli sa til Samuel: «Jeg ber deg, skjul det ikke for meg.» Til slutt fortalte Samuel alt det Jehova hadde sagt at Han skulle gjøre — akkurat det som profeten tidligere hadde fortalt Eli. Eli svarte: «[Jehova] får gjøre det som er godt i hans øyne.» Senere ble Hofni og Pinehas drept, og Eli døde også. — 1. Samuelsbok 3: 1—18.

I mellomtiden vokste Samuel opp, «og Jehova viste seg å være med ham». Samuel kom i tenårene, som er en viktig periode i unge menneskers liv. Tror du at det var lett for Samuel å fortsette å gjøre det som var rett, selv om andre ikke gjorde det? — Selv om det ikke var lett, tjente han Jehova trofast resten av livet. — 1. Samuelsbok 3: 19—21.

Hva med deg? Kommer du til å være som Samuel når du blir større? Vil du fortsette å gjøre det som er rett? Vil du fortsette å leve etter det som Bibelen sier, og gjøre det som foreldrene dine har lært deg? Hvis du gjør det, vil både Jehova og foreldrene dine bli glade.

^ avsn. 3 Hvis du leser denne artikkelen sammen med barn, gir tankestreken en påminnelse om at du bør stoppe opp og la barna få svare på spørsmålet.