Hopp til innhold

Hopp til innholdsfortegnelse

DEL EN

«Den bortkomne skal jeg lete etter»

«Den bortkomne skal jeg lete etter»

Lammet har gått seg vill. På en eller annen måte har det kommet bort fra de andre sauene mens de beitet. Nå kan det verken se flokken eller gjeteren. Det begynner å bli mørkt. Der det er nå, i en dal hvor rovdyr streifer omkring, er det forsvarsløst. Endelig hører det en kjent stemme – det er gjeteren som kommer løpende mot det, løfter det opp, tuller det inn i kappen sin og bærer det med seg.

JEHOVA sammenligner mange ganger seg selv med en slik gjeter. I sitt Ord forsikrer han oss: «Jeg vil lete etter mine sauer og dra omsorg for dem.» – Esekiel 34:11, 12.

«Slik skal jeg dra omsorg for mine sauer»

Hvem er Jehovas sauer? For å si det enkelt er Jehovas sauer de som elsker ham og tilber ham. Bibelen sier: «La oss tilbe og bøye oss ned; la oss knele for Jehova, han som har dannet oss. For han er vår Gud, og vi er folket på hans beite og sauene som blir ledet av hans hånd.» (Salme 95:6, 7) I likhet med bokstavelige sauer som følger gjeteren sin, er de som tilber Jehova, ivrige etter å følge sin Hyrde. Er de feilfrie? Nei. Guds tjenere har noen ganger vært som «sauer som er blitt spredt vidt omkring», ‘bortkomne sauer’ og ‘sauer som har gått seg vill’. (Esekiel 34:12; Matteus 15:24; 1. Peter 2:25) Men når noen driver bort, betyr ikke det at Jehova gir dem opp.

Føler du at Jehova fortsatt er din Hyrde? Hvordan viser han at han er en Hyrde? Tenk over tre måter:

Han gir oss åndelig mat. «På en god beitemark skal jeg fø dem», sier Jehova. «Der skal de legge seg ned på et godt tilholdssted, og på en fet beitemark skal de beite.» (Esekiel 34:14) Jehova har alltid gitt oss et stort utvalg av åndelig mat i rette tid. Kan du komme på en artikkel, en tale eller en film som besvarte en av bønnene dine? Overbeviste ikke det deg om at Jehova bryr seg om deg?

Han beskytter og støtter oss. Jehova lover: «Den bortdrevne skal jeg føre tilbake, og den som har brukket noe, skal jeg forbinde, og den syke skal jeg styrke.» (Esekiel 34:16) Jehova styrker dem som er blitt svake eller nedtynget av bekymringer. Han forbinder sauene sine og hjelper dem til å komme seg igjen hvis de er blitt såret – kanskje til og med av en trosfelle. Og han fører tilbake dem som har gått seg vill, og som kanskje kjemper med negative følelser.

Han føler ansvar for oss. «Jeg vil utfri dem fra alle de steder som de ble spredt til», sier Jehova. «Den bortkomne skal jeg lete etter.» (Esekiel 34:12, 16, 31) I Jehovas øyne er ikke en bortkommen sau et håpløst tilfelle. Når en sau blir borte, vet Jehova det. Han leter etter den, og han blir glad når han finner den. (Matteus 18:12–14) Han sier jo: «Jeg [skal] dra omsorg for mine sauer.» Du er en av disse sauene.

I Jehovas øyne er ikke en bortkommen sau et håpløst tilfelle. Jehova blir glad når en slik sau blir funnet

«Gi oss nye dager som i fordums tid»

Hvorfor leter Jehova etter deg og ber deg om å komme tilbake til ham? Fordi han vil at du skal være lykkelig. Han lover sauene at han skal la velsignelser «strømme ned» som et «øsregn». (Esekiel 34:26) Og det er ikke et tomt løfte. Det har du sikkert allerede erfart selv.

Tenk over hva du opplevde da du ble kjent med Jehova. Hva følte du da du lærte at jorden skal bli et paradis, og fikk vite hvilket håp det er for de døde? Husker du hvor godt det var å være sammen med trosfeller på stevnene? Kom du ikke glad og lykkelig hjem når du hadde forkynt for noen som var oppriktig interessert?

Du kan få tilbake den gleden. «Før oss tilbake, Jehova, til deg», bad Guds tjenere i gammel tid, «og vi skal villig vende tilbake. Gi oss nye dager som i fordums tid.» (Klagesangene 5:21) Jehova besvarte den bønnen, og hans folk vendte tilbake til ham med ny glede. (Nehemja 8:17) Jehova vil gjøre det samme for deg.

Men å vende tilbake til Jehova er lettere sagt enn gjort. Tenk over noen av utfordringene og hvordan du kan overvinne dem.