Hopp til innhold

Hopp til innholdsfortegnelse

Han husker at «vi er støv»

Han husker at «vi er støv»

Nærm deg Gud

Han husker at «vi er støv»

«FØR trodde jeg at Jehova ikke kunne tilgi meg fullt ut, og jeg tenkte at dette var en byrde jeg måtte bære resten av livet.» Dette skrev en kristen kvinne om sine tidligere feiltrinn. Ja, dårlig samvittighet er en tung byrde å bære. Men Bibelen inneholder trøst som kan lindre den smerten angrende syndere føler. Tenk over de ordene av salmisten David som vi finner i Salme 103:8–14.

David visste at «Jehova er barmhjertig», og at han ’ikke fortsetter å klandre’ oss. (Versene 8–10) Når Jehova finner at det er grunnlag for å vise barmhjertighet, gjør han det – på en fullstendig og raus måte. David, en dyktig poet, bruker tre sammenligninger for å illustrere hvor omfattende Guds barmhjertighet mot oss er.

«Som himlene er høyere enn jorden, er hans kjærlige godhet mektig over dem som frykter ham.» (Vers 11) Når vi ser opp på nattehimmelen, er det umulig for oss å fatte den kolossale avstanden det er mellom stjernehimmelen og jorden. På denne måten framhever David det store omfanget av Jehovas barmhjertighet, en side ved Jehovas lojale kjærlighet. Denne barmhjertigheten blir vist «dem som frykter» Gud – de som har «en ydmyk og oppriktig ærefrykt for hans myndighet», sier en bibelkommentator.

«Så langt som soloppgangen er fra solnedgangen, så langt har han fjernet våre overtredelser fra oss.» (Vers 12) Andre oversettelser sier: «Så langt som øst er fra vest.» Hvor langt er det? Så langt som vi kan forestille oss. Et bibelsk oppslagsverk sier: «Fly så langt som fantasiens vinger kan føre deg. Hvis du reiser gjennom verdensrommet mot øst, kommer du lenger bort fra vest for hvert vingeslag.» Det David sier, er at når Gud tilgir oss våre synder, tar han dem så langt bort fra oss som vi kan forestille oss.

«Som en far viser barmhjertighet mot sine sønner, har Jehova vist barmhjertighet mot dem som frykter ham.» (Vers 13) David, som selv var far, visste hvordan en kjærlig far føler det. Det er naturlig for en slik far å vise barna sine medfølelse, særlig når de har det vondt. David forsikrer oss om at vår kjærlige, himmelske Far viser barmhjertighet mot sine jordiske barn, særlig når deres hjerte er «sønderbrutt og knust» fordi de angrer synder de har begått. – Salme 51:17.

Etter disse tre sammenligningene viser David hva det er som får Jehova til å vise ufullkomne mennesker barmhjertighet: «Han vet hvordan vi er formet, han kommer i hu at vi er støv.» (Vers 14) Jehova vet at vi er skapninger formet av støv, og at vi derfor er skrøpelige og har våre begrensninger. Fordi Jehova tar hensyn til at vi er syndere, er han «rede til å tilgi» – så sant vi viser oppriktig anger. – Salme 86:5.

Blir du varm om hjertet når du leser Davids ord om Jehovas barmhjertighet? Den kvinnen som er sitert i innledningen, studerte det Bibelen sier om hvor villig Gud er til å tilgi. Det fikk henne til å si: «Jeg begynner å føle at jeg virkelig kan nærme meg Jehova, og det er som om jeg er blitt befridd for en tung byrde.» * Hvorfor ikke lære mer om Guds barmhjertighet og om hvordan du kan nyte godt av den? Kanskje du også vil føle at du blir befridd for en tung byrde.

Forslag til bibellesning i august:

Salme 87–118

[Fotnote]

^ avsn. 7 Se kapittel 26, «En Gud som er ’rede til å tilgi’», i boken Nærm deg Jehova, utgitt av Jehovas vitner.

[Uthevet tekst på side 13]

«Jeg begynner å føle at jeg virkelig kan nærme meg Jehova, og det er som om jeg er blitt befridd for en tung byrde»