Doorgaan naar inhoud

BIJBELVERZEN UITGELEGD

Jesaja 40:31 — ‘Wie op Jehovah hopen, krijgen nieuwe kracht’

Jesaja 40:31 — ‘Wie op Jehovah hopen, krijgen nieuwe kracht’

 ‘Maar wie op Jehovah hopen, krijgen nieuwe kracht. Ze zullen opstijgen met vleugels als arenden. Ze zullen rennen en niet uitgeput raken, ze zullen lopen en niet moe worden’ (Jesaja 40:31, Nieuwewereldvertaling).

 ‘Maar wie de HEERE verwachten, zullen hun kracht vernieuwen, zij zullen hun vleugels uitslaan als arenden, zij zullen snel lopen en niet afgemat worden, zij zullen lopen en niet moe worden’ (Jesaja 40:31, Herziene Statenvertaling).

Betekenis van Jesaja 40:31

 Jehovah a God geeft zijn aanbidders de verzekering dat hij ze de nodige kracht zal geven om elk probleem te overwinnen of aan te kunnen.

 ‘Wie op Jehovah hopen, krijgen nieuwe kracht.’ Mensen die erop hopen of vertrouwen dat God zijn volk kan en wil helpen, kunnen rekenen op zijn steun (Spreuken 3:5, 6). God kan zijn aanbidders onder andere kracht geven via zijn heilige geest, zijn actieve kracht (Lukas 11:13).

 ‘Ze zullen opstijgen met vleugels als arenden.’ Deze beeldspraak illustreert de uitwerking die Gods kracht op iemand kan hebben. Een arend maakt gebruik van opwaartse warme luchtstromen, genaamd thermiekbellen, om op te stijgen en te zweven. Als hij een thermiekbel vindt, spreidt hij zijn vleugels uit en draait hij rondjes in de luchtstroming, waardoor hij steeds hoger komt. Door van de ene thermiekbel naar de andere te gaan kunnen arenden urenlang in de lucht blijven zweven en komen ze met een minimum aan energieverbruik op hun bestemming.

 ‘Ze zullen rennen en niet uitgeput raken.’ Problemen in het leven kunnen je lichamelijk en emotioneel verzwakken, maar met de kracht die God geeft kun je blijven doorgaan. Je krijgt de energie om ondanks ernstige moeilijkheden het juiste te doen. De apostel Paulus, die zware beproevingen doorstond, schreef: ‘Voor alles ben ik sterk genoeg dankzij hem die mij kracht geeft’ (Filippenzen 4:13).

Context van Jesaja 40:31

 Onder inspiratie van God schreef de profeet Jesaja deze woorden in de achtste eeuw v.Chr. Hoewel de tekst voor alle trouwe aanbidders geldt, zijn deze woorden van Jehovah misschien in de eerste plaats bedoeld als bemoediging voor de Joden die 70 jaar in Babylon zouden doorbrengen. Toen de Joden uit die ballingschap terugkeerden naar hun land, maakten ze de vervulling mee van Gods woorden (Jesaja 40:1-3). In 537 v.Chr. gaf God ze de kracht om die lange, moeilijke reis b van Babylon naar Jeruzalem te maken (Jesaja 40:29).

a Jehovah is Gods persoonlijke naam (Psalm 83:18).

b De ballingen volgden waarschijnlijk een route die zo’n 1600 kilometer lang was.