Toegankelijkheidsinstelling

Search

Taal selecteren

Doorgaan naar secundair menu

Doorgaan naar inhoud

Jehovah’s Getuigen

Nederlands

DE WACHTTOREN OKTOBER 2011

 Om met uw kinderen te lezen

Wanneer we wakker moeten blijven

Wanneer we wakker moeten blijven

JE BENT het er vast mee eens dat wakker blijven op school belangrijk is. Veel kinderen worden slaperig tijdens de les, maar om te leren moet je wakker blijven. Misschien ga je ook wel naar vergaderingen om over de Bijbel te leren.

Wat kun je doen om wakker te blijven?  * Je zou ’s avonds vroeger naar bed kunnen gaan. ’s Middags even slapen kan ook helpen. Laten we eens kijken wat er met een jongen gebeurde die in slaap viel terwijl de apostel Paulus een lezing hield. Het staat in de Bijbel, in Handelingen hoofdstuk 20, vers 7 tot 12.

Paulus was op bezoek in de gemeente in de havenstad Troas. De Bijbel zegt dat hij „de volgende dag zou vertrekken” met een boot. Dus bleef hij tot middernacht praten. Er staat: „Een zekere jonge man genaamd Eutychus zat aan het venster en viel in een diepe slaap terwijl Paulus bleef doorspreken.” Wat gebeurde er toen? 

Eutychus viel uit het raam „van de derde verdieping naar beneden”. Paulus en de anderen renden zo snel ze konden de trap af. Eutychus lag op de grond — hij was dood! Kun je je voorstellen hoe verdrietig ze allemaal waren? — De Bijbel zegt dat Paulus hem in zijn armen nam en hem tegen zich aan hield. Al gauw riep Paulus blij: ’Maak je geen zorgen, het gaat goed met hem!’ God had Eutychus weer levend gemaakt!

 Wat leren we over God van wat er met Eutychus gebeurde? — Jehovah, onze hemelse Vader, kan de doden weer levend maken, ook kinderen. Hij begrijpt je en houdt van je, zelfs nog meer dan je ouders van je houden. Toen Jezus op aarde was liet hij zien hoe Jehovah is, door kleine kinderen in zijn armen te nemen en ze te zegenen. Ook maakte hij jonge mensen weer levend, bijvoorbeeld een meisje van twaalf.

Hoe vind je het dat je hemelse Vader van je houdt? — Ja, het maakt dat wij van Jehovah gaan houden en hem willen gehoorzamen. Hoe kunnen we laten zien dat we van hem houden? — Eén manier is door dat te zeggen. Jezus zei: ’Ik hou van de Vader.’ Maar dat zei hij niet alleen, hij liet het ook zien door wat hij deed.

Jezus gehoorzaamde God. ’Ik doe altijd de dingen die hem blij maken’, zei hij. Als wij ook Jehovah gehoorzamen om hem en Jezus blij te maken, zullen we proberen wakker te blijven wanneer dat moet.

^ ¶4 Als u een kind voorleest, kunt u bij het streepje even pauzeren om het kind iets te laten zeggen.