Toegankelijkheidsinstelling

Search

Taal selecteren

Doorgaan naar secundair menu

Doorgaan naar inhoudsopgave

Doorgaan naar inhoud

Jehovah’s Getuigen

Nederlands

ONTWAAKT! FEBRUARI 2015

 COVERONDERWERP | DE BIJBEL: EEN BOEK VOOR NU

Toepasselijke en tijdloze waarden — Eerlijkheid

Toepasselijke en tijdloze waarden — Eerlijkheid

BIJBELS PRINCIPE: ‘Wie zal een gast zijn in [Gods] tent? (...) Hij die onberispelijk wandelt en rechtvaardigheid oefent en de waarheid spreekt in zijn hart’ (Psalm 15:1, 2).

DE VOORDELEN: De meeste mensen vinden eerlijkheid en integriteit belangrijk. Maar wat als iemand op een oneerlijke manier snel wat geld kan verdienen — en ermee weg kan komen? Dan komt het erop aan of iemand echt eerlijk is, wat er in zijn hart leeft.

Raquel, die op haar werk de inkoop deed, zei: ‘Sommige vertegenwoordigers boden me extraatjes aan. Ze beloofden dat als ik akkoord zou gaan met een hogere inkoopprijs, een deel daarvan naar mij zou gaan. Ik dacht aan wat de Bijbel zegt over eerlijkheid en weigerde. Mijn werkgever hoorde dat, en ze kreeg meer vertrouwen in me.’

Als Raquel op het aanbod was ingegaan, had ze een leuk zakcentje gehad. Maar wat als haar werkgever erachter was gekomen? Zou ze haar baan hebben gehouden? En zouden andere bedrijven haar nog willen aannemen? Maar nog belangrijker voor Raquel waren haar geweten en zelfrespect. ‘Een goede naam gaat boven rijkdom, waardering boven zilver en goud’ (Spreuken 22:1, Groot Nieuws Bijbel).

Jessie staat bekend om zijn eerlijkheid

Jessie was ook eerlijk en betrouwbaar en had daardoor een goede reputatie bij zijn werkgever. De voordelen daarvan? Hij kreeg een leidinggevende functie en mocht zelf zijn tijd indelen. Zo had hij meer tijd voor zijn vrouw en kinderen, en voor zijn geloof.

Sommige werkgevers die personeel zoeken, hebben organisaties aangeschreven waarvan de leden bekendstaan om hun eerlijkheid. Een manager in de Filippijnen bijvoorbeeld schreef naar het plaatselijke kantoor van Jehovah’s Getuigen en nodigde Getuigen uit bij hem te solliciteren. Hij noemde ze ‘harde werkers, eerlijk en toegewijd’. Maar alle eer hiervoor gaat naar Jehovah, God, die ons leert: ‘Haat het kwade en hebt het goede lief’ (Amos 5:15).

Meer info

Waarom zijn Bijbelse principes goed voor ons?

Jezus legde uit waarom we leiding nodig hebben en welke twee Bijbelse principes het belangrijkst voor ons zijn.

Morele waarden voor een gelukkig leven

Veel mensen zeggen: ’Ga gewoon op je gevoel af. Volg je hart.’ Maar is dat verstandig? Ontdek welke betrouwbare waarden de Bijbel geeft.