Doorgaan naar inhoud

Doorgaan naar secundair menu

Doorgaan naar inhoudsopgave

Jehovah’s Getuigen

Nederlands

Lessen van de Grote Onderwijzer

 HOOFDSTUK 42

Waarom we moeten werken

Waarom we moeten werken

WAT doe je het liefst, werken of spelen? — Er is natuurlijk niets verkeerds aan spelen. De bijbel zegt dat Jeruzalem ’vol zou zijn met jongens en meisjes die spelen op de openbare pleinen’. — Zacharia 8:5.

De Grote Onderwijzer keek graag naar spelende kinderen. Voordat hij naar de aarde kwam, zei hij: ’Ik werd als een meesterwerker naast God, en ik was altijd vrolijk bij hem.’ Jezus was dus een werker naast Jehovah in de hemel. En terwijl hij daar was, zei hij: ’Ik hield het meest van de zonen van de mensen.’ Ja, zoals we al eerder geleerd hebben, de Grote Onderwijzer had echt belangstelling voor iedereen, ook voor kinderen. — Spreuken 8:30, 31.

Wat deed de Grote Onderwijzer graag voordat hij naar de aarde kwam?

 Denk je dat Jezus heeft gespeeld toen hij klein was? — Vast wel. Maar in de hemel was hij een „meesterwerker”. Heeft hij op aarde dan ook gewerkt? — Jezus werd „de zoon van de timmerman” genoemd, maar ook „de timmerman”. Wat leren we hieruit? — Jozef, die Jezus als zijn zoon opvoedde, zal hem vast wel timmeren hebben geleerd. Dus Jezus werd ook timmerman. — Mattheüs 13:55; Markus 6:3.

Wat voor timmerman was Jezus? — In de hemel was hij een meesterwerker. Denk je niet dat hij dan op aarde een meestertimmerman, een heel goede timmerman, was? — In die tijd had een timmerman heel zwaar werk te doen. Jezus moest er waarschijnlijk op  uit om een boom om te hakken. En dan moest hij de boom in stukken zagen, het hout naar huis dragen en er tafels, banken en andere dingen van maken.

Denk je dat Jezus plezier in zijn werk had? — Zou jij het fijn vinden als je mooie tafels en stoelen en andere dingen voor de mensen kon maken? — De bijbel zegt dat het goed is als iemand ’zich verheugt in zijn werk’. Werken geeft een soort plezier die je niet van spelen krijgt. — Prediker 3:22.

Ja, werken is goed voor onze hersenen en ons lichaam. Veel kinderen zitten alleen maar televisie te kijken of videospelletjes te doen. Ze worden dik en sloom, en ze zijn niet echt gelukkig. En ze maken anderen ook niet gelukkig. Wat is er nodig om gelukkig te zijn? —

In hoofdstuk 17 van dit boek hebben we geleerd dat geven en dingen doen om anderen te helpen, ons gelukkig maakt (Handelingen 20:35). De bijbel noemt Jehovah „de gelukkige God” (1 Timotheüs 1:11). En we hebben in Spreuken gelezen dat Jezus ’altijd vrolijk was bij hem’. Waarom was Jezus gelukkig? — Een van de dingen die hem gelukkig maakten, was volgens hem: „Mijn Vader is tot nu toe blijven werken, en ik blijf werken.” — Johannes 5:17.

Toen Jezus op aarde was, heeft hij niet zijn hele leven als timmerman gewerkt. Jehovah God had op aarde een speciaal werk voor hem te doen. Weet je wat dat was? — Jezus zei: ’Ik moet het goede nieuws van het koninkrijk Gods bekendmaken, want daarvoor ben ik gestuurd’ (Lukas 4:43). Soms als Jezus tot de mensen predikte, geloofden ze hem en vertelden de dingen die hij zei aan anderen. Dat deed bijvoorbeeld de Samaritaanse vrouw die je hier ziet. — Johannes 4:7-15, 27-30.

Welke twee soorten werk deed Jezus toen hij op aarde was?

 Hoe dacht Jezus over dit werk? Denk je dat hij het graag deed? — Jezus zei: ’Mijn voedsel is, dat ik de wil doe van hem die mij heeft gestuurd en zijn werk afmaak’ (Johannes 4:34). Hoeveel hou je van je lievelingseten? — Dat geeft je een idee hoe graag Jezus het werk deed dat God hem had gegeven.

God heeft ons zo gemaakt dat leren werken ons gelukkig maakt. Hij zegt dat zijn geschenk aan de mensen is dat ze ’zich in hun harde werk verheugen’. Als je dus leert werken als je nog jong bent, zal je hele leven plezieriger zijn. — Prediker 5:19.

Dat betekent niet dat een klein kind het werk van een ouder iemand kan doen, maar we kunnen allemaal iets doen. Je ouders gaan misschien elke dag naar hun werk om geld te verdienen, zodat het gezin eten heeft en een huis om in te wonen. En je weet vast wel dat er in huis heel veel werk gedaan moet worden om het schoon en netjes te houden.

Wat voor werk kun jij doen waar het hele gezin plezier van heeft? — Je kunt helpen met tafeldekken, afwassen, het afval naar buiten brengen, je kamer schoonmaken en je speelgoed opruimen. Misschien doe je sommige van die dingen al. Daar heeft het hele gezin echt plezier van.

Waarom is het belangrijk je speelgoed op te ruimen als je uitgespeeld bent?

Laten we eens zien waarom het goed is zulk werk te doen. Speelgoed moet opgeruimd worden als je uitgespeeld bent. Waarom is dat belangrijk? — Het houdt het huis netjes, en het kan er ook voor zorgen dat er geen ongelukken gebeuren. Als je je speelgoed niet opruimt, kan het gebeuren dat je moeder op een dag met haar armen vol binnenkomt en erop gaat staan. Ze zou kunnen struikelen en vallen en zich bezeren. Misschien moet ze wel naar het ziekenhuis. Zou dat niet vreselijk zijn? — Dus als je je speelgoed opruimt nadat je ermee gespeeld hebt, heeft iedereen daar plezier van.

 Kinderen hebben nog meer werk te doen. Op school bijvoorbeeld. Daar leer je lezen. Sommige kinderen vinden lezen leuk, maar andere zeggen dat het moeilijk is. Zelfs al lijkt het in het begin moeilijk, je zult blij zijn als je goed leert lezen. Als je kunt lezen, kun je veel interessante dingen leren. Je zult zelfs Gods eigen boek, de bijbel, zelf kunnen lezen. Dus als je je werk op school goed doet, heb je daar veel plezier van, of niet soms? —

Er zijn mensen die liever niet werken. Misschien ken je wel zo iemand. Maar omdat God ons heeft gemaakt om te werken, moeten we leren het leuk te vinden. Hoeveel hield de Grote Onderwijzer van zijn werk? — Het was als zijn lievelingseten voor hem. En over welk werk had hij het? — Anderen vertellen over Jehovah God en hoe ze eeuwig leven kunnen krijgen.

Wat kan ons dus helpen om werken leuk te vinden? Vraag je af: waarom moet dit werk gedaan worden? Als je weet waarom iets belangrijk is, wordt het makkelijker om het te doen. En of het nu veel of weinig werk is, doe het goed. Dan zul je plezier hebben in je werk, net als onze Grote Onderwijzer.

De bijbel kan ons helpen een goede werker te worden. Lees wat er in Spreuken 10:4; 22:29; Prediker 3:12, 13 en Kolossenzen 3:23 staat.