Toegankelijkheidsinstelling

Nederlands

16 JUNI 2016
HAÏTI

Getuigen ontvangen onderscheiding van de regering van Haïti voor hulp aan gehandicapten

PORT-AU-PRINCE (Haïti) — Het ministerie van de staatssecretaris van Integratie van personen met een handicap in Haïti (BSEIPH) heeft een speciale prijs voor toegankelijkheid uitgereikt aan de Christelijke Vereniging van Jehovah’s Getuigen in Haïti. Met de onderscheiding worden organisaties erkend die zich hebben ingezet voor gehandicapten. Daniel Lainé, woordvoerder van Jehovah’s Getuigen, nam de onderscheiding in de categorie ‘communicatie en technologie’ in ontvangst in aanwezigheid van toenmalig premier Evans Paul (zie foto boven). De uitreiking vond plaats op 3 december 2015, de dag die internationaal bekendstaat als Wereld Gehandicapten Dag.

De onderscheiding voor toegankelijkheid in de categorie ‘communicatie en technologie’ werd aan de Getuigen uitgereikt op 3 december 2015.

Guerline Dardignac, hoofd van het BSEIPH, lichtte toe dat ‘de Christelijke Vereniging van Jehovah’s Getuigen in Haïti buitengewone inspanningen doet om gehandicapten op te nemen in hun organisatie. De Vereniging zorgt er niet alleen voor dat hun gebouwen toegankelijk zijn voor personen met speciale behoeften, maar bevordert ook de communicatie en toegang tot technologie door het organiseren van bijeenkomsten voor aanbidding en andere activiteiten in gebarentaal (Amerikaanse Gebarentaal), en door te voorzien in publicaties in braille en video’s in gebarentaal.’

De Getuigen ontvingen in 2013 een prijs voor hun inspanningen om hun plaats van aanbidding in Cayes (Haïti) toegankelijk te maken voor gehandicapten.

Dit is de tweede onderscheiding voor toegankelijkheid die de Getuigen hebben ontvangen na de enorme aardbeving in Haïti, waarbij meer dan 222.000 mensen om het leven kwamen en ongeveer 300.000 mensen gewond raakten. Naar schatting is het aantal gehandicapte inwoners in Haïti sinds de aardbeving met 15 procent toegenomen. De Getuigen ontvingen hun eerste onderscheiding van het BSEIPH in 2013 voor hun inspanningen om hun plaats van aanbidding in Cayes (Haïti) toegankelijk te maken voor gehandicapten.

Lainé zegt: ‘We waarderen deze onderscheidingen als een erkenning van onze inspanningen om hulp te bieden aan gehandicapten en we zijn blij dat we kunnen voorzien in deze hulp, die deel uitmaakt van ons Bijbelse onderwijzingswerk.’

Persvoorlichters:

Internationaal: David A. Semonian, Office of Public Information, tel. +1 718 560 5000

Haïti: Daniel Lainé, tel. +509 2813 1560