Lompat ke kandungan

Lompat ke Senarai Kandungan

Saksi-Saksi Yehuwa

Pilih Bahasa Melayu

 PELAJARAN 12

Bagaimanakah Kerja Penyebaran Kami Dijalankan?

Bagaimanakah Kerja Penyebaran Kami Dijalankan?

Sepanyol

Belarus

Hong Kong

Peru

Sebelum Yesus mati, dia mengumumkan, “Berita baik tentang Kerajaan Tuhan akan disebarkan ke seluruh bumi sebagai kesaksian kepada semua bangsa. Kemudian, barulah akhir akan datang.” (Matius 24:14) Namun, bagaimanakah kerja penyebaran ini dijalankan di seluruh dunia? Dengan meniru teladan Yesus sewaktu dia berada di bumi.​—Lukas 8:1.

Kami berusaha menghubungi orang di rumah mereka. Yesus melatih murid-muridnya untuk menyebarkan berita baik dari rumah ke rumah. (Matius 10:11-13; Kisah 5:42; 20:20) Mereka ditugaskan untuk menginjil di kawasan tertentu. (Matius 10:5, 6; 2 Korintus 10:13) Dewasa ini, kerja penyebaran kami juga diaturkan dengan baik, dan setiap sidang ditugaskan untuk meliputi kawasan tertentu. Dengan ini, kami dapat menyempurnakan perintah Yesus “untuk memberikan kesaksian yang menyeluruh.”​—Kisah 10:42.

Kami berusaha untuk menginjil di mana sahaja orang berada. Yesus juga menetapkan teladan dengan menginjil di tempat umum, seperti di tepi tasik atau tepi perigi. (Markus 4:1; Yohanes 4:5-15) Kami juga membincangkan Bible dengan orang di mana-mana sahaja—di tempat awam, kawasan perniagaan, taman rekreasi, atau melalui telefon. Jika timbulnya kesempatan, kami turut memberikan kesaksian kepada jiran, rakan sekerja, rakan sekelas, dan saudara-mara. Semua usaha ini membolehkan jutaan orang di seluas dunia untuk mendengar ‘berita baik tentang penyelamatan.’​—Mazmur 96:2.

Bolehkah anda berkongsi berita baik tentang Kerajaan Tuhan dan masa depan yang cerah ini dengan keluarga atau sahabat anda? Janganlah berlengah. Beritahulah mereka secepat mungkin!

  • Apakah “berita baik” yang harus disebarkan?

  • Bagaimanakah Saksi-Saksi Yehuwa meniru cara Yesus menginjil?